بین الملل

پمپئو خطاب به ترکیه: اس-۴۰۰ امنیت نیرو‌های آمریکایی را به خطر می‌اندازد

پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به همتای ترکیه‌ای خود مولود چاووش اوغلو هشدار داد سامانه اس-۴۰۰ امنیت نیرو‌های آمریکایی را به خطر می‌اندازد.

به گزارش سرویس بین الملل آرنا به نقل از پایگاه خبری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به همتای ترکیه‌ای خود مولود چاووش اوغلو هشدار داده است که خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه توسط آنکارا، امنیت نیرو‌های آمریکایی را به خطر می‌اندازد.

طبق این بیانیه که دیشب منتشر شد، پمپئو این هفته با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه صحبت کرد تا درباره تحریم‌های ۱۴ دسامبر واشنگتن علیه ترکیه به عنوان متحد ناتو که در پی خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه اعمال شده، صحبت کند.

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: پمپئو به وزیر امور خارجه ترکیه گفت که خرید سامانه اس-۴۰۰ توسط ترکیه امنیت پرسنل و فن آوری نظامی آمریکا را به خطر می‌اندازد و اجازه دسترسی روسیه به نیرو‌های مسلح و صنایع دفاعی ترکیه را می‌دهد.

پیش از این، معاون وزیر خارجه آمریکا گفته بود که تحریم ترکیه اقدامی دشوار، اما ضروری بود.

اواخر روز دوشنبه، آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه صنایع دفاعی ترکیه و رئیس آن، اسماعیل دمیر و همچنین سه شخص دیگر مرتبط با این نهاد اعمال کرد. آمریکا ادعا کرد که تصمیم آنکارا برای خرید اس -۴۰۰ از روسیه ضمن تأمین بودجه قابل توجهی برای روسیه، فن آوری و پرسنل نظامی ناتو را به خطر می‌اندازد.

ساعاتی بعد از انتشار این خبر وزارت خارجه ترکیه به اعمال تحریم از سوی واشنگتن علیه آنکارا واکنش نشان داد، آن را اشتباه فاحشی خواند و از آمریکا خواست که «از تحریم ترکیه صرف نظر کند و تصمیم درباره تحریم را لغو کند.»


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا