بین الملل

بورل: اتحادیه اروپا باید راهی برای بازگشت آمریکا به برجام پیدا کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی نوشت اتحادیه باید راهی را برای بازگشت آمریکا به برجام و پایبندی ایران به تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای بیابد.

به گزارش سرویس بین الملل آرنا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل، در مقاله‌ای استراتژیک با محوریت تأثیر همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ درامور جهانی، نسبت به اختلافات فزاینده میان بازیگران، افزایش فقر و تقویت رژیم‌های استبدادی هشدار داد.

هدف بورل از این یادداشت ۹ صفحه‌ای که در رسانه‌های معتبر دنیا منتشر شد، ایجاد یک بحث سیاسی، استراتژیک و قابل تامل در مقیاس قاره‌ای است.

او نوشت: تأثیر بحران کووید-۱۹ برای اتحادیه اروپا و سیاست خارجی آن، به تصمیماتی که در ماه‌های آینده اتخاذ خواهیم کرد، بستگی خواهد داشت. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید همه گیری کووید-۱۹ اولین بحران جهانی از ابتدای قرن ۲۰ تاکنون است که در آن آمریکا نقش اصلی را نداشته است.

بحران چندجانبه گرایی در حالی ادامه دارد که عملا گروه ۷ و گروه بیستی وجود ندارد، شورای امنیت سازمان ملل متحد فلج شده و بسیاری از ساختار‌های بخشی مانند سازمان تجارت جهانی یا سازمان جهانی بهداشت به میدان جنگ کشور‌ها با یکدیگر تبدیل شده است.

بورل مدعی است انتخاب جو بایدن در آمریکا چشم انداز دلگرم کننده‌تری برای چندجانبه گرایی ایجاد می‌کند، اما هشدار می‌دهد که اتحادیه اروپا نباید انتظار معجزه داشته باشد. او در ادامه با بیان اینکه اروپا باید تا حد امکان همکاری خود با دیگران را حفظ کرده و فقط در مواقع ضروری به تنهایی عمل کند، می‌نویسد البته حتی با حضور بایدن در کاخ سفید هم نمی‌توان انتظار داشت که اتحادیه اروپا و آمریکا در همه موارد توافق کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد: بحث در مورد اینکه آیا ما باید رویکردی مبتنی بر خودمختاری اروپا یا مشارکت فراآتلانتیک اتخاذ کنیم، اتلاف وقت است، این‌ها دو روی یک سکه هستند، اروپای آگاه با استراتژیک و خودمختار متحد بهتری برای آمریکاست.

از نظر تعامل با آمریکا، بورل طرفدار طرح پیشنهاد به جای درخواست است. او می‌گوید اتحادیه اروپا باید راهی برای دستیابی واشنگتن به توافق هسته‌ای ایران و بازگشت آن به شرایط کامل با دولت بایدن بیابد.

او همچنین گفت اتحادیه اروپا باید به تقویت دفاعی خود و افزایش توانایی‌های عملیاتی اروپا به ویژه در همسایگی خود ادامه دهد.

به لحاظ امنیتی، بورل معتقد است که اتحادیه اروپا باید تمام بالکان غربی را در ساختار‌های یورو-آتلانتیک ادغام کرده و از حاکمیت و اصلاحات در اوکراین حمایت کند وبا اتخاذ رویکردی قوی و منسجم در قبال روسیه، مانع از سقوط ترکیه شود.

بورل ظهور رژیم‌های استبدادی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین تهدیدات اتحادیه اروپا دانسته و از سه کشور روسیه، چین و ترکیه به عنوان متحدان کشور‌های اروپایی در ناتو نام می‌برد که هنوز هم رسما کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نسبت به روند انزوای جامعه غربی از سوی روسیه و ترکیه در درگیری‌هایی مانند قره باغ، لیبی یا سوریه هشدار می‌دهد. بورل می‌نویسد: طبیعت از خلا متنفر است؛ ما اکنون شاهد استقرار پایگاه‌های نظامی روسیه و ترکیه در لیبی در چند کیلومتری سواحل خود هستیم.

او در ادامه چین را شریک و رقیب سیستمی خوانده و می‌نویسد هیچ کشور اروپایی به تنهایی قادر به دفاع از منافع و ارزش‌های خود در برابر کشوری با چنین وسعت نیست. بورل پیش بینی می‌کند احتمالا ظهور چین و رقابت آن با آمریکا تا شکل گیری چشم انداز جهانی ادامه داشته و ظاهرا برای تقویت روابط خود و اتحادیه اروپا از یک مسیر جداگانه و رویکردی مثبت در مورد موضوعات مهم جهانی مانند تغییرات آب و هوا پیروی خواهد کرد.

رئیس دیپلمات اتحادیه اروپا خواستار بازگشت به چند جانبه گرایی پس از جنگ جهانی دوم و نه رویکرد «پاک» شده و اذعان دارد که بسیاری از نهادهای بین‌المللی به اصلاح نیاز دارند. او می‌نویسد: زمان آن فرا رسیده است که بار دیگر چندجانبه گرایی را در سطح عالی تقویت و دونالد ترامپ را به اجرای آن واداریم.

غیر از دولت جدید آمریکا، رئیس امور خارجه اتحادیه اروپا خواستارهمکاری نزدیکتر با ژاپن، کره جنوبی، کانادا، مکزیک یا استرالیا در کانون‌های تنش مانند هنگ کنگ، سودان یا بلاروس شد


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا