بین الملل

جنجال شعری که اردوغان برای آذربایجان خواند

دیروز اردوغان در رژه نظامی در باکو بیتی از آهنگ «آراز آراز» را خواند که برای پان‌ترک‌ها سمبل جدایی دو سوی «ارس» است. آیا او ناآگاهانه این شعر را خواند؟

به گزارش سرویس بین الملل آرنا ، براساس برخی تحلیلها، اردوغان دیروز نقشه بعدی امپراطوری عثمانی را به صورت غیررسمی اعلام کرد؛ او در جشن پیروزی جنگ آذربایجان، شعری در رابطه با رود ارس خواند و در آن شعر خطاب به مردم آذربایجان ایران اعلام کرد: “ما از شما جدا نمی‌شدیم ما را به زور از شما جدا کردند و گفت ارس بزودی قدرت می‌گیرد.”

این شعر درحالی خوانده شد که استقبال مردم آذربایجان از اردوغان در خیابان نفتچیلر (بلوار باکو) دیروز خبرساز شد و اغلب رسانه های ترکیه برنامه خبری روتین خود را قطع و پوشش ویژه اتفاقات در باکو و رژه نظامی به مناسبت پیروزی جمهوری آذربایجان را آغاز کردند.

تحلیلگران تُرک، این حضور را پیام اردوغان به اتحادیه اروپا، کشورهای همسایه و روسیه توصیف کردند.

به نظر آنها، اردوغان دیروز در مقام یک فاتح در آذربایجان مانور قدرت داد. آن هم در شرایطی که چند سال است که ترک‌ها از عضویت در اروپا ناامید شده و حالا به‌دنبال احیای امپراطوری عثمانی هستند.

در نقشه امپراطوری اردوغان که شاید بخشی از عراق و شام نیز در آن باشد و به همین دلیل او متهم به حمایت از داعش شده بود، خبری از آذربایجان ایران نبود هرچند کوشش‌های پراکنده‌ای برای زمزمه جدایی در برخی بازی‌های فوتبال به گوش می‌رسید.

ولی حالا اردوغان با خواندن یک سرود تجزیه‌طلبانه رسما در کنار جدایی طلبان آذربایجان قرار گرفته و این هشداری درباره افزایش نفوذ امپراطوری خودخوانده عثمانی در غرب و شمال ایران است. هرچند ممکن است سرود او ناآگاهانه خوانده شده باشد.

شاید برای همین است که محمدجواد ظریف در توییتر به این سرود مشکوک، پاسخی جدی داده و گفته هیچ‌کس نمی‌تواند حرفی از آذربایجان ایران بزند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا