بین الملل

متهم شدن چند وزیر لبنانی در قضیه انفجار بندر بیروت

بازپرس ویژه قضایی دادستانی لبنان از پارلمان این کشور خواست چند وزیر کنونی و سابق دولت را به اتهام کوتاهی در انتقال محموله نیترات آمونیوم بندر بیروت فرابخواند

به گزارش سرویس بین الملل آرنا به نقل از اسکای نیوز، قاضی فادی صوان، بازپرس قضایی و نماینده دادستان لبنان در پرونده انفجار بندر بیروت امروز (چهارشنبه) از پارلمان این کشور خواست که چند وزیر فعلی و سابق را به علت تخلف و کم کاری آنان که احتمالا در بروز این حادثه سهیم بوده، احضار کند.

منابع قضایی لبنان اعلام کردند: قاضی «فادی صوان» در نامه‌ای رسمی به مجلس لبنان تأکید کرده که تحقیقات و بازپرسی‌های انجام شده از تعدادی از وزرای فعلی و سابق نشان می‌دهد که آن‌ها در این حادثه مسئول بوده و در موضوع انتقال محموله نیترات آمونیوم از بندر بیروت کوتاهی کرده و متهم هستند.

این منابع افزودند: وزرای کار و دادگستری دولت پیشبرد امور و سه دولت سابق و وزیر دارایی دولت پیشبرد امور و دولت سابق به پارلمان فرا خوانده شدند.

بر اساس قوانین لبنان، هرگونه اتهامی علیه وزرا و نخست وزیران و رؤسای جمهور باید در مجلس پیگیری شود و مجلس محل محاکمه آنان است.

چهاردهم مرداد گذشته، انفجار مهیبی در بندر بیروت باعث ویرانی این بندر و وارد آمدن خسارت‌های زیادی به پایتخت لبنان شد. بر اثر انفجار در انبار نیترات آمونیوم متعلق به شرکتی موزامبیکی در بندر بیروت بیش از ۲۰۰ نفر کشته و هزاران زخمی و چند هزار خانه مسکونی ویران شدند.

دولت لبنان پیش از این اجازه تحقیقات بین المللی درباره این حادثه را نداد و در تحقیقات داخلی ۲۸ مقام از جمله مسئولان بلندپایه بندر بیروت بازداشت شدند و سخنان بیش از ۵۰ شاهد شنیده شده است.

انفجار بندر بیروت بحران سیاسی و اقتصادی در لبنان را عمیق‌تر کرد و دولت «حسان دیاب» نخست‌وزیر وقت، را مجبور به استعفا کرد و «سعد حریری» هم اکنون مأمور تشکیل کابینه جدید این کشور شده است.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا