بین الملل

تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران تا زمان تحلیف بایدن

مقامات عراقی از تصمیم واشنگتن برای تمدید معافیت عراق از تحریم‌های واشنگتن علیه ایران تا تحلیف رئیس‌جمهور جدید آمریکا خبر دادند

به گزارش سرویس بین الملل آرنا به نقل از عرب نیوز، یک مقام عراقی اعلام کرد واشنگتن برای صادرات گاز ایران به عراق یک معافیت تحریم کوتاه مدت ۴۵ روزه اعطا کرده است. بغداد حدود یک سوم نیاز برق و گاز خود را از ایران تامین می‌کند.

آمریکا در اواخر سال ۲۰۱۸ صنعت انرژی ایران را در لیست فهرست سیاه قرار داد، اما به بغداد یکسری معافیت‌های موقت اعطا کرد به این امید که عراق با همکاری شرکت‌های آمریکایی، خود را از انرژی ایران بی‌نیاز کند.

به نوشته عرب‌نیوز، طولانی شدن معافیت‌ها به ابزاری اصلی در سیاست آمریکا در قبال عراق تبدیل شده است که میزان رضایت یا ناامیدی از بغداد را نشان می‌دهد.

در ماه مه واشنگتن برای نشان دادن حسن نیت ظاهری خود نسبت به مصطفی الکادمی که به تازگی کابینه‌اش را تشکیل داده بود این معافیت را به مدت یک ماه تمدید کرد؛ ترامپ در این معافیت‌ها، فقط ۶۰ روز به عراق فرصت داد.

این در حالی است که به گفته یک مقام ارشد عراقی با توجه به انتقال قدرت در آمریکا، این فرصت به ۴۵ روز کاهش یافته است، از این رو مقامات عراقی و غربی نگرانند ترامپ از آخرین روز‌های حضور خود در کاخ سفید برای حمله به عراق استفاده کند.

وزارت امور خارجه عراق در حال تهیه نقشه‌هایی برای تعطیلی احتمالی سفارت آمریکا در بغداد است؛ آن‌ها پیش بینی می‌کنند ترامپ پیش از تحویل قدرت، لیست جدید تحریم‌ها علیه منافع ایران در عراق را ارائه دهد


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا