بین الملل

بایدن: ایران و ترکیه در مناقشه قره باغ مداخله نکنند!

نامزد دموکرات انتخابات آمریکا بیانیه‌ای مداخله‌جویانه درباره تنش‌ها در منطقه قره باغ صادر کرد و از کشور‌های منطقه خواست در این موضوع دخالت نکنند

به گزارش سرویس بین الملل آرنا، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اظهاراتی از ایران و ترکیه خواست تا در مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ مداخله نکنند.

جو بایدن با صدور بیانیه‌ای که از روحیه مداخله جویی نهادینه شده در میان سیاسیون آمریکا حکایت داشت، نسبت به نقض آتش بس صورت گرفته در دهم اکتبر میان باکو و ایروان عمیقا ابراز نگرانی کرد. در بیانیه بایدن آمده است: من عمیقا نگران فروپاشی آتش بس ۱۰ اکتبر و از سرگیری جنگ در قره باغ و اطراف آن هستم. هواپیما‌های بدون سرنشین، خمپاره انداز و توپخانه دوربرد جان صد‌ها نفر را در دو طرف خط تماس می‌گیرد و هزاران غیرنظامی را آواره می‌کنند.

این بیانیه می‌افزاید: به طور غیر قابل توضیحی دولت ترامپ در طی دوره اخیر تنش‌ها عمدتاً منفعل بوده و از مداخله خودداری کرده است. از زمان آغاز درگیری‌ها در ۲۷ سپتامبر نه رئیس جمهور ترامپ و نه وزیر امور خارجه حتی با آتش گرفتن منطقه، یک تماس تلفنی با سران ارمنستان و آذربایجان برقرار نکرده اند. به جای تفویض دیپلماسی به مسکو، دولت باید در بالاترین سطح به همکاری با شرکای اروپایی ما برای جلوگیری از تشدید جنگ و بازگرداندن دو طرف به میز مذاکره وارد عمل شود.

در بیانیه نامزد دموکرات انتخابات آمریکا رویکرد منفعل دولت فعلی واشنگتن در قبال مناقشه قره باغ هدف قرار گرفت و افزود: دولت ترامپ باید به آذربایجان بگوید که تحمل تحمیل راه حل نظامی برای این درگیری را نخواهد داشت. باید برای ارمنستان روشن شود که مناطق اطراف قره باغ نمی‌توانند برای همیشه اشغال شوند و مذاکرات معتبر برای حل پایدار درگیری باید بلافاصله پس از انعقاد آتش بس آغاز شود.

بایدن در این بیانیه از دولت ترامپ می‌خواهد از نوازش آنکار دست بردارد و به دو کشور ایران و ترکیه بگوید که در این درگیری مداخله نکنند. وی ارائه تسلیحات ترکیه به آذربایجان و اظهارات جنگ طلبانه محرک راه حل نظامی از سوی دولت آنکارا را غیرمسئولانه دانست.

در بخش پایانی بیانیه بایدن تاکید شد: دستیابی به راهکار دیپلماتیک آسان نخواهد بود، اما دولت ترامپ متعهد به تلاش در این خصوص است. این کار باید فورا و پیش از تلفات انسانی بیشتر و گسترش درگیری انجام شود.

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ در حالی ایران را به عدم مداخله در مناقشه قره باغ فرامی خواند که این کشور خود ید طولایی در مداخله در مناطق مختلف جهان دارد. جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای تنش‌ها ضمن در پیش گرفتن موضع بی طرف، جمهوری آذربایجان و ارمنستان را دعوت به حل و فصل مناقشه خود از طریق گفتگو کرد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا