بین الملل

پامپئو: تا ماه مه ۲۰۲۱ نیروهایمان از افغانستان خارج می‌شوند

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که طبق توافق‌نامه دوحه تا ماه مه سال ۲۰۲۱ ارتش آمریکا از افغانستان خارج می‌شود.

آرنا نیوز :: مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که طبق توافق‌نامه دوحه تا ماه مه سال ۲۰۲۱ ارتش آمریکا از افغانستان خارج می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل آرنا ، وزیر خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد: “ما با طالبان توفق‌نامه امضا کردیم سربازان مستقر در افغانستان را به صفر می‌رسانیم. ما نیروهای خود را از آنجا بیرون می‌بریم. امکان دارد ماه مه سال ۲۰۲۱ این اتفاق بیفتد.”

او همچنین با اظهار نظر درباره ادعای پیشنهاد جوایزی از سوی روسیه به نیروهای طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی گفت: ما به روسیه هشدار داده‌ایم ایجاد تهدیدات برای امنیت سربازان آمریکایی در افغانستان را نمی‌پذیریم.

پامپئو هنگام سخنرانی در جلسه شهادت سنای آمریکا و در پاسخ به سوالی از سوی سناتور باب منندز گفت: می‌توانم به شما این اطمینان را بدهم هر وقت که با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه صحبت کردم تمامی مسائلی را که جان آمریکایی‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد، مطرح کردم.

وی از گفتن اینکه آیا به ترامپ توصیه می‌کند موضوع را با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری آمریکا مطرح کند، امتناع کرد اما گفت رئیس جمهوری روسیه موضع ایالات متحده را کاملاً خوب می‌داند.

براساس گزارش اسپوتنیک، در عین حال پامپئو در واقع مسکو را به حمایت از طالبان حداقل برای چند سال گذشته متهم کرد اما هیچ دلیل ثابت‌کننده‌ای را ارائه نکرد.

وی در اظهاراتی واهی باز هم پای ایران را وسط کشید و مدعی شد: “طالبان نه تنها از سوی روسیه حمایت می‌شود بلکه کشورهای‌ دیگری نیز هستند که آنها را حمایت می‌کنند. اجازه بدهید به شما بگویم، ما در وزارت خارجه و وزارت دفاع نگران حمایت ایران از طالبان بودیم، نگران حمایت طالبان از طریق خلیج فارس بودیم. ما با جدیت تلاش می‌کنیم تا چه به لحاظ دیپلماتیک و چه امنیتی به منظور محافظت از سربازان خود این تهدیدات را خنثی کنیم”.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه گفت: “ما برای محافظت از جان سربازان‌مان از تاریخ ۲۹ فوریه تا امروز کار کرده‌ایم و بعد از امضای توافق‌نامه صلح تاکنون علیه نظامیان ما در افغانستان هیچ حمله‌ای صورت نگرفته است”.

در تاریخ ۲۶ ژوئیه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مطالبی مدعی شده بود، واحد اطلاعات نظامی روسیه برای جنگجویان طالبان به خاطر کشتن سربازان آمریکایی پاداش می‌دهد.

در واکنش به این گزارش نیویورک تایمز، دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه با ابراز تأسف از این گزارش نیویورک تایمز گفت، که در این روزها بزرگترین و معتبرترین رسانه‌های جهان دست به نشر خبرهای ساختگی می‌زنند. وی افزود: این یک «توطئه» و دروغ است.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا