بین الملل

چین تحقیق دانشگاه هاروارد درباره کرونا را «مسخره» خواند!

مسئولان این تحقیق اعلام کردند در تحقیقات خود از تصاویر ماهواره‌ای محوطه بیمارستان و پارکینگ بیمارستان «ووهان» چین که اولین بار ویروس کرونا در این شهر شناسایی شد، استفاده کردند

پکن گزارش تحقیقاتی مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد درباره شیوع ویروس کرونا در چین و زمان آغاز آن را «مسخره» خواند.

«هوآ چون‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران، نتیجه تحقیق اخیر دانشگاه هاروارد درباره شیوع ویروس کرونا در چین و توسل آن به تصاویر ماهواره‌ای از میزان رفت و آمد به یک بیمارستان در ووهان را رد کرد.

به نوشته الجزیره، مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد آمریکا اعلام کرد، تیم تحقیقاتی این مدرسه با مطالعه اطلاعات رفت و آمدها به بیمارستانی در چین به این نتیجه رسیده که احتمالا شیوع ویروس کرونا در این کشور در ماه آگوست سال گذشته (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور) آغاز شده است.

مسئولان این تحقیق اعلام کردند در تحقیقات خود از تصاویر ماهواره‌ای محوطه بیمارستان و پارکینگ بیمارستان «ووهان» چین که اولین بار ویروس کرونا در این شهر شناسایی شد، استفاده کردند.

به ادعای محققان دانشگاه هاروارد، نتایج بررسی نشان داد که زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در ووهان، دسامبر ۲۰۱۹ (۱۰ آذر تا ۱۰ دی ماه ۱۳۹۸) نبوده و قبل از آن هم کرونا شیوع یافته بود.

در بخشی از این تحقیق آمده است: «اگرچه ما نمی‌توانیم تایید کنیم که افزایش میزان (رفت و آمدها (به بیمارستان ووهان در ماه آگوست سال گذشته) مستقیما در رابطه با ویروس جدید بوده اما شواهد ما از دیگر تحقیقات که نشان می‌دادند پیدایش (کرونا) قبل از شناسایی آن در بازار فروش حیوانات زنده هونان (در ووهان) حادث شده بود، تایید می‌کند».

«هوآ چونیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تحقیق دانشگاه هاروارد گفت: «به نظر من مسخره است، بسیار مسخره است که بر اساس بررسی‌های ساختگی چنین نتیجه‌گیری شود».

شیوع کرونا در ووهان اواخر ژانویه ۲۰۲۰ (اوایل بهمن ۱۳۹۸) خبرساز شد و با شدت گرفتن آن مقام‌های چین این شهر را تحت قرنطینه قرار دادند و با تدابیر ویژه توانستند ظرف چند ماه این بیماری را تحت کنترل در بیاورند.

«کیت نیل» استاد همه‌گیرشناسی بیماری‌های عفونی در دانشگاه ناتینگهام انگلیس در مصاحبه با شبکه الجزیره درباره صحت علمی تحقیق دانشگاه هاروارد درباره شیوع ویروس کرونا ابراز تردید کرد.

او گفت: «(کار تحقیقاتی هاروارد) یک کار جالب است اما مطمئن نیستم که خیلی ما را به سمت جلو پیش ببرد».
از اواخر دی ماه ۱۳۹۸ که شیوع ویروس کرونا در ووهان چین خبرساز شد، اظهارنظرها درباره زمان آغاز شیوع ویروس کرونا و منشا آن یکی از جنجالی‌ترین موضوعات بوده است.

در این بین، مقام‌های آمریکایی بارها به چین درباره «مخفی کاری» درباره شیوع ویروس کرونا اتهام زده و حتی رئیس‌جمهور و وزیر آمریکا این ویروس را «ویروس چینی» توصیف کردند.

اتهام‌زنی‌های آمریکایی‌ها به چین با واکنش مقام‌ها و رسانه‌های چین مواجه شده و آنها تئوری‌های واشنگتن درباره منشا کرونا را «احمقانه و کذب» خوانده‌اند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا