برگزیده هابین الملل

امیدواری پوتین به حمایت مردم روسیه از اصلاح قانون اساسی

رئیس جمهوری روسیه با تأکید اینکه مواد اساسی قانون اساسی تغییری نخواهد کرد، گفت، واقعاً امیدوار است شهروندان روس در همه پرسی ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت سال ۹۹) شرکت کرده و به نفع اصلاح قانون اساسی کشور رأی بدهند.

به نقل از خبرگزاری «تاس»، “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در دیدار با نمایندگان مردم جمهوری کریمه و سواستوپل (به مناسبت سالروز پیوستن این مناطق به ترکیب روسیه) ابراز امیدواری کرد که شهروندان روسی در همه پرسی 22 آوریل (سوم اردیبهشت سال 99) شرکت کرده و به نفع اصلاح قانون اساسی کشور رأی بدهند.

پوتین گفت: «من واقعاً امیدوارم که مردم بیایند و از این تغییرات در 22 آوریل حمایت کنند.»

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اینکه با وجود برخی اصلاحات، مواد اساسی قانون اساسی کشور بدون تغییر باقی می مانند، تأکید کرد: «ما قانون اساسی را تغییر نمی دهیم ، ما مواردی را به آن اضافه می کنیم. فصل اول ، دوم و نهم هیچ تغییری نخواهند کرد، بلکه اساس قانون اساسی است که منعکس کننده حقوق اصولی شهروندان است.»

ولادیمیر پوتین یادآور شد: «از سال 1993 که قانون اساسی به تصویب رسید ، حیات سیاسی و اجتماعی روسیه به جلو پیش رفته است ، شهروندان و جامعه پخته تر شده و خواسته‌های بیشتری مورد توجه است، فناوری‌ها و امکانات دولت هم تغییر یافته است.»

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه قانون اساسی کنونی در شرایط دشوار یک مبارزه شدید سیاسی داخلی به تصویب رسیده و اکنون کشور در یک واقعیت کاملاً متفاوتی زندگی می کند.

وی تاکید کرد، با وجود اینکه قانون اساسی روسیه در سال 1993 و مدت‌ها قبل به تصویب رسیده ، ولی شهروندان سواستوپل و کریمه همچنان از آنچه در روسیه اتفاق می افتد پیروی کرده و به درستی خود را بخشی از کشور احساس می‌کنند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین با اشاره به احتمال به تعویق افتادن تاریخ رأی گیری درباره اصلاح قانون اساسی به دلیل تهدید گسترش ویروس کرونا ، گفت: در صورت وجود تهدید برای سلامتی شهروندان، قانون اجازه می دهد تا رای گیری به زمان دیگری موکول شود. ضمن اینکه ممکن است شرایط اجازه دهد تا رای گیری بصورت آن-لاین و در خانه هم انجام شود و مسلماً از همه روش‌های مدرن که قانون اجازه دهد، استفاده خواهد شد.

در حال حاضر دادگاه قانون اساسی روسیه در حال ارزیابی قانون مصوبه دو پارلمان درباره اصلاحات قانون اساسی است و رأی این دادگاه باید ظرف مدت هفت روز صادر شود.

اگر این دادگاه تصمیم بگیرد که این سند مغایرتی با قانون اساسی فدراسیون روسیه ندارد ، قانون اصلاحات به رأی مردم گذاشته می شود. در همه پرسی شهروندان روسیه باید به این سئوال پاسخ دهند: “آیا شما اصلاحات در قانون اساسی فدراسیون روسیه را تأیید می‌کنید؟” در صورت حمایت بیش از 50 درصد شرکت کنندگان در همه پرسی سراسری، اصلاحات قانون اساسی لازم الاجرا خواهد شد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا