بین المللویژه ها

جزئیات بیشتر از طرح معامله قرن ترامپ

نگاهی به جزئیات طرح سازش دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» نشان می‌دهد این طرح، معامله‌ای یکجانبه به سود رژیم صهیونیستی است.

کاخ سفید متن کامل طرح سازش ۱۸۱ صفحه‌ای سازش موسوم به «معامله قرن» را روی وب‌‌سایت خود منتشر کرده است.

این طرح که کاخ سفید عنوان «چشم‌انداز صلح» را برای آن انتخاب کرده حاوی مفادی تحقیرآمیز است. به عنوان مثال در بخشی از طرح پیشنهادی آمریکا، با ادبیاتی تحقیرآمیز عنوان شده است که کل «اورشلیم» (قدس) پایتخت اسرائیل و متعلق به این رژیم است.

این طرح عنوان کرده است که فلسطینی‌ها می‌توانند بخشی از مناطق واقع در شرق و شمال حصار امنیتی قدس، از جمله شرق «شعفاط» و «ابودیس» را به عنوان پایتخت خود در نظر گرفته و «آن را قدس بنامد یا هر نام دیگری که دولت فلسطین تشخیص دهد».

کاخ سفید در این طرح با لحنی تحقیرآمیز از حماس به عنوان «سازمان تروریستی» یاد کرده و در بخش مربوط به غزه آورده است: «ایالات متحده انتظار ندارد کشور اسرائیل وارد مذاکره با هیچ دولت فلسطینی شود که اعضای حماس، جهاد اسلامی فلسطین یا وابستگان آنها را شامل شود، مگر آنکه آن دولت فلسطینی به صورت شفاف و آشکارا خودش را به نفی خشونت، شناسایی کشور اسرائیل و پایبندی به سایر ملاک‌های مربوط به غزه که در بند ۹ آمده‌اند متعهد بداند.»

در بند ۹ این سند اینطور آمده است: «کشور اسرائیل تنها در صورتی به تعهداتش خودش ذیل “توافق صلح اسرائیل-فلسطین” عمل خواهد کرد که: ۱) تشکیلات خودگردان فلسطین یا یک نهاد ملی یا بین‌المللیِ دیگر که مورد قبول کشور اسرائیل باشد کنترل غزه را به نحو همخوان با بند B 2 در زیر به عهده بگیرد. ۲) حماس، جهاد اسلامی فلسطین و سایر گروه‌های تروریستی در غزه خلع سلاح شوند و ۳) غزه کاملاً به منطقه غیرنظامی تبدیل شود.»

طرح ترامپ علاوه بر این، کلیه شهرک‌های رژیم صهیونیستی در دره اردن و کرانه باختری را به رسمیت می‌شناسد.

نقشه‌ای که ترامپ از کشور فلسطین در این طرح ارائه کرده با انتقادات بسیاری روبرو شده و عده زیادی گفته‌اند طرح سازش ترامپ، خواستار محصور کردن فلسطین به عنوان جزیره‌ای در دل اسرائیل است.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا