بین الملل

اتحادیه اروپا ترکیه را تحریم می‌کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تدوین طرحی برای تنبیه ترکیه به دلیل فعالیت‌های حفاری در شرق دریای مدیترانه خبر داد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه گفت این اتحادیه در حال برنامه‌ریزی برای گسترش تحریم‌های ترکیه به دلیل حفاری اکتشافی نفت و گاز در دریای مدیترانه است.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، بورل طی سخنرانی بعد از جلسه شورای امور خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت وزرای خارجه ۲۸ عضو این اتحادیه، از شورای اروپا خواستند تحریم‌هایی جدیدی را علیه اشخاص و شرکت‌های ترکیه‌ای مسئول در عملیات‌های حفاری در مدیترانه وضع کند.
وی در این باره توضیح داد: «ما درباره وضعیت حول حفاری [اکتشاف] گاز توسط ترکیه در مدیترانه صحبت کردیم و وزیر [خارجه] قبرس در این باره به ما گزارش داد. ما موافقت کردیم که از نهادهای متبوعه شورای [اروپا] بخواهیم تدارکات برای افزودن اشخاص و شرکت‌های ترکیه‌ای مسئول در حفاری‌های غیرقانونی به لیست سیاه را نهایی کرده و تحریم‌هایی را علیه آنها اعمال کند.
پیش از این اتحادیه اروپا در چند نوبت به ترکیه بابت احتمال مواجه شدن با پیامدهای عملیات حفاری غیرقانونی اکتشاف گاز در سواحل قبرس هشدار داده بود. کمیسیون اتحادیه اروپا نوامبر گذشته (شهریور) از ساز و کار تحریم‌ها علیه ترکیه با هدف گرفتن مقامات و نهادهای این کشور فعال در عملیات حفاری نزدیک قبرس پرده برداشت. این در حالی است که ترکیه مدعی است عملیات حفاری در قلمروی قانونی خود یا بخش‌ترک نشین قبرس صورت می‌گیرد.
تنش‌ها در دریای مدیترانه از سال گذشته میلادی به این سو به دلیل تلاش‌های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته و این مسئله به پدیدار شدن تنش‌های قدیمی منجر شده است. ترکیه چندی قبل برای نمایش قدرت به همسایگان خود یک رزمایش در دریای اژه برگزار کرد.
بیانیه بورل در حالی است که روز گذشته «پیتر استانو» سخنگوی وی، برخی گزارش‌ها مبنی بر قطع کمک‌های مالی ماقبل الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا را به دلیل «حفاری‌های غیرقانونی» در مدیترانه تکذیب کرده بود.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا