برگزیده هابین الملل

آمریکا دوباره عربستان را تَلَکه کرد

مقام‌های پنتاگون می‌گویند دولت آمریکا از عربستان سعودی ۵۰۰ میلیون دلار به عنوان کمک در تأمین هزینه‌های استقرار نیرو در منطقه پول گرفته است.

وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با گزارش این خبر به نقل از مقامی که اشاره‌ای به نام او نشده گفته پرداخت این مبلغ، دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (بین ۱۰ آذر تا ۱۰ دی‌ماه ۱۳۹۸) انجام شده است.

سی‌ان‌ان نوشته این نخستین بار نیست که سعودی‌ها به تأمین هزینه‌های نظامی آمریکا کمک می‌کنند. عربستان سعودی، کویت و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تأمین جنگ خلیج فارس در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱، ۳۶ میلیارد دلار به آمریکا پرداخت کردند.

پرداخت این مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار کل هزینه‌هایی که عربستان سعودی باید بپردازد را شامل نمی‌شود و طبق گزارش سی‌ان‌ان، مذاکراتی میان دو طرف بر سر اینکه ریاض چه مبلغ دیگری به واشنگتن بدهکار است در جریان است.

این رسانه نوشته است: «گفت‌وگوهایی دوجانبه برای تعیین دقیق اینکه کدام مخارج توسط سعودی‌ها باید تأمین شود در جریان هستند. تصمیم‌گیری بر سر این موضوع، به رسیدن به محاسبات نهایی بر سر میزان بدهی سعودی‌ها از نظر آمریکایی‌ها ختم خواهد شد.»

«ربکا ریباریش»، یکی از سخنگوهای وزارت دفاع آمریکا گفت: «مطابق با دستورالعمل رئیس‌جمهور برای افزایش مشارکت طرف‌ها در قبول مسئولیت، وزارت دفاع آمریکا به تعاملاتی با عربستان سعودی در خصوص سهیم شدن در هزینه استقرار نیروها روی آورده است. استقرار این نیروها امنیت منطقه را تقویت کرده و خصومت‌ها و ستیزه‌جویی‌ها را کاهش می‌دهد.»

ریباریش در ادامه خاطرنشان کرد: «عربستان سعودی قبول کرده در تأمین هزینه این فعالیت‌ها کمک کند و نخستین کمک را در این راستا انجام داده است. رایزنی‌ها برای صورت‌بندی کردن ساز و کاری جهت کمک‌های آتی جهت تأمین هزینه‌های استقرار این نیروها در جریان است.»


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا