بین المللویژه ها

چین به خرید ۵۲ میلیارد دلار انرژی از آمریکا متعهد شد

در راستای امضای مرحله اول توافق تجاری میان پکن و واشنگتن، چین متعهد شد که در ۲ سال آینده به میزان ۵۲ میلیارد دلار انرژی از آمریکا خریداری کند.

به گزارش بلومبرگ، براساس توافقنامه‌ای که میان دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و “لیو هی” معاون نخست وزیر چین امضا شد، خرید انرژی از ایالات متحده تنها بخشی از کالاهای آمریکایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار است که چین باید تا سال ۲۰۲۱ از این کشور وارد کند.
طبق توافق تجاری صورت گرفته، چین همچنین در سال ۲۰۲۱، ۹میلیارد دلار بالاتر از مبلغ پایه اولیه نسبت به ۲۰۱۷ از ایالات متحده واردات خواهد داشت.
دولت واشنگتن روز چهارشنبه اعلام کرد که اقلام تولیدات انرژی که چین باید در ۲ سال آینده خریداری کند شامل گاز طبیعی مایع، نفت خام، محصولات تصفیه شده و زغال سنگ می‌شود.

ترامپ و لیوهی روز چهارشنبه مرحله نخست توافق تجاری میان واشنگتن – پکن را در کاخ سفید امضا کردند.
به گفته واشنگتن بر اساس این توافق، پکن طی یک دوره ۲ ساله، ٢٠٠ میلیارد دلار کالاهای اضافی در مقایسه با سطح واردات ٢٠١٧ از ایالات متحده خریداری خواهد کرد. در عوض، دولت آمریکا از اعمال تعرفه‌های جدید بر روی کالاها و خدمات چینی چشم‌پوشی می‌کند و همچنین نیمی از تعرفه اعمال‌شده در اول سپتامبر گذشته بر روی ۱٢٠ میلیارد دلار کالاهای وارداتی چینی را کاهش می‌دهد.
توافق تجاری مرحله اول میان آمریکا و چین به منزله پایان گرفتن ١٨ ماه درگیری تعرفه‌ای میان دو اقتصاد بزرگ جهان است. این درگیری، موجب خسارت صدها میلیارد دلاری بر زنجیره تولید کالا، آشفتگی بازارهای مالی، اختلال در زنجیره‌های عرضه و کند کردن رشد اقتصادی جهان شده بود.
خبرگزاری رویترز با استناد به یک منبع آگاه نوشت: بر اساس این توافق، چین طی ۲ سال، ٨٠ میلیارد دلار از٢٠٠ میلیارد دلار کالاهای اضافی را صرف خرید محصولات تولیدی آمریکا شامل هواپیما، خودرو و قطعات خودرو، ماشین‌آلات کشاورزی و دستگاه‌های پزشکی خواهد کرد. پکن همچنین ۵٠ میلیارد دلار انرژی بیشتر و ٣۵ میلیارد دلار نیز خدمات خواهد خرید.
از همه مهمتر، میزان خرید محصولات کشاورزی چین از آمریکا در مقایسه با سال پایه ٢٠١٧، به میزان ٣٢ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
در سال ٢٠١٧ میزان صادرات کشاورزی آمریکا به چین، ٢٤ میلیارد دلار بود و حالا با اضافه شدن سالانه ١۶ میلیارد دلار خرید بیشتر چین، ترامپ به هدف صادرات ٤٠ تا ۵٠ میلیارد دلاری فروش محصولات کشاورزی به چین رسیده است. این موضوع برای دونالد ترامپ که در سال انتخابات است، اهمیت فراوانی دارد زیرا او بر این باور است که با امضای این توافق، فشار بر کشاورزان آمریکایی به نحو محسوسی کاسته خواهد شد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا