بین المللویژه ها

توپی که “اون” در زمین “ترامپ” انداخت

رهبر کره شمالی با پیامی که در سال نوی میلادی منتشر کرد توپ را در زمین آمریکا انداخته است.

به نظر می‌رسد کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با پیام سال نوی میلادی که در آن وعده “اقدام واقعی تکان دهنده” و رونمایی از “سلاح جدید راهبردی” داد توپ را در زمین ایالات متحده آمریکا انداخته است اما حرفی از ترک میز مذاکرات نزده است.

وی که ریاست نشست چهار روزه حزب حاکم کارگران را بر عهده داشت روز سه شنبه تاکید کرد هیچ دلیلی نمی‌بیند به تعهدش برای تعلیق آزمایش‌های موشک بالستیک قاره پیما و هسته‌ای پایبند بماند. وی آمریکا را به سوءاستفاده از مذاکرات خلع سلاح به سود منافع سیاسی خودش متهم کرد.

کیم همچنین گفته است کره شمالی باید تلاش فعالانه‌تری برای پیشبرد پروژه سلاح‌های راهبردی داشته باشد. به عقیده وی جهان به زودی شاهد یک سلاح رهبردی جدید خواهد بود که متعلق به کره شمالی است.

کارشناسان بر این باورند کره شمالی احتمالا آزمایش‌های تسلیحاتی خود را در ماه جاری از سر می‌گیرد اما فعلا درهای مذاکره و اقدامات به اصطلاح تحریک آمیز و آزمایش‌های جدید را به طور همزمان باز نگه می‌دارد.

کیم در سخنرانی سال نوی میلادی تاکید کرده میزان تقویت بازدارندگی هسته‌ای کره شمالی دیدگاه آینده آمریکا در قبال پیونگ یانگ بستگی دارد.

پروفسور یانگ مون-جین استاد دانشگاه مطالعات کره شمالی می‌گوید این کشور احتمالا پیش از اینکه ماه آینده میلادی به پایان برسد یک آزمایش نظامی سطح پایین انجام خواهد داد و با این کار فشار بر آمریکا را افزایش می‌دهد تا واکنش آن را بسنجد.

شین بئوم-چول عضو ارشد موسسه مطالعات سیاسی Asan معتقد است پیونگ یانگ ممکن است یک آزمایش بزرگ در ماه مارس همزمان با مانور مشترک کره جنوبی و آمریکا انجام دهد. پیونگ یانگ همواره از مانورهای مشترک آمریکا-کره جنوبی به عنوان تمرین برای تجاوز به کره شمالی یاد کرده است.

این کارشناس سیاسی نیز بر این باور است آزمایش‌های سطح پایین کره شمالی احتمالا در ماه جاری یا ماه بعد آغاز شود.

نکته دیگری که کیم در سخنرانی اخیر خود بر آن تاکید کرد و به نظر می‌رسد قصد ندارد از آن کوتاه بیاید این بود که رسیدن به خلع سلاح شبه جزیره بدون آنکه آمریکا سیاست خصمانه خود را کنار بگذارد را کاملا منتفی دانست. وی در این راستا تصریح کرد کره شمالی به صورت پیوسته به توسعه سلاح‌های راهبردی ضروری و لازم برای تامین امنیت خود ادامه خواهد داد تا ایالات متحده سیاست خصمانه خود را کنار بگذارد.

رهبر کره شمالی در اظهارات جدیدش به انتقاد مستقیم از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نپرداخت و به همین دلیل کارشناسان معتقدند این امر می‌تواند به این معنی باشد که مذاکرات زمانی که آمریکا تحریم‌ها را کاهش و قول به توقف مانورهای نظامی مشترک دهد، از سر گرفته خواهد شد.

پروفسور کیم یونگ-هیون استاد دانشگاه دانگوک معتقد است رهبر کره شمالی اساسا ترامپ را مخیّر به انتخاب یک گزینه کرده است و در واقع توپ را در زمین ترامپ انداخته است.

البته برخی دیگر اعتقاد دارند اگر کره شمالی آزمایش سلاح هم انجام دهد این آزمایش شامل موشک‌های بالستیک قاره پیما نخواهد بود چرا که احتمالا چین و روسیه واکنش خوشایندی به آن نشان نخواهند داد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا