برگزیده هابین الملل

۲۰۱۹؛ سال رکورد کشتار جمعی در آمریکا

آمار جدید نشان می دهد که دستکم از دهه ۱۹۷۰ میلادی به این سو، آمریکا در هیچ یک از سالها به اندازه سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد کشتار جمعی در این کشور نبوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش امروز شنبه خود، به رقم بی سابقه کشتار جمعی در آمریکا در سال ۲۰۱۹ اشاره کرده و نوشت: اولین کشتار جمعی تنها ۱۹ روز بعد از آغاز این سال رخ داد که مردی با استفاده از کلت کمری چهار نفر از اعضای خانواده اش از جمله دختر نوزادش را به قتل رساند.

پنج ماه بعد، ۱۲ نفر دیگر در یک تیراندازی در محل کاری در ایالت ویرجینیا کشته شدند و آگوست گذشته (مرداد) ۲۲ نفر در تیراندازی در فروشگاه «والمارت» در شهر ال پاسوی ایالت تگزاس کشته شدند.

این اطلاعات را خبرگزاری آسوشیتدپرس، روزنامه یو اس ای تودی و دانشگاه نورث ایسترن در ایالت ماساچوست آمریکا گردآوری کرده اند.

اگر کشتارجمعی را به غیر از فردی که مرتکب قتل شده است، کشته شدن ۴ نفر یا بیشتر تعریف کنیم در سال ۲۰۱۹ در کل ۴۱ مورد کشتار جمعی در آمریکا رخ داده است که از این میان ۳۳ مورد تیراندازی جمعی بوده که در این حوادث بیش از ۲۱۰ نفر کشته شده اند.

بیشتر این کشتارهای جمعی بندرت در صدر اخبار رسانه های آمریکایی قرار گرفته اند و با توجه به این که مانند کشتارهای ال پاسو و شهر ادوسای تگزاس و تیراندازی در شهر دیتون اوهایو و غیره در اماکن عمومی رخ نداده اند در بین عموم مردم بازتاب نداشته اند.

در بیشتر این کشتارها افرادی نقش داشتند که یکدیگر را می شناختند، مانند نزاع های خانوادگی، خشونت های ناشی از مواد مخدر یا گانگستری یا افرادی که خشم خود را علیه همکاران یا خویشاوندان خود نشانه گرفتند.

تحقیقات دیگر انجام شده تا قبل از دهه ۱۹۷۰ نیز نشان می دهد که در هیچ یک از سال های قبل از این تاریخ تا این اندازه کشتار جمعی در آمریکا رخ نداده است. قبل از سال ۲۰۱۹ کشتارهای جمعی در آمریکا، در سال ۲۰۰۶ با ۳۸ مورد رکورد زده بود.

تعداد کشته شدگان در تیراندازی های امسال ۲۱۱ نفر بود. در مرگبارترین تیراندازی جمعی در تاریخ مدرن آمریکا که در سال ۲۰۱۷ در شهر لاس وگاس رخ داد ۲۲۴ نفر کشته شدند.

کالیفرنیا سختگیرانه ترین مقررات کنترل سلاح را دارد که بیشترین کشتار جمعی را داشته و شمار کشتارهای جمعی در این ایالت ۸ مورد بوده است. تقریبا نیمی از ایالت های آمریکا اتفاقات ناشی از کشتار جمعی را تجربه کرده اند و این موارد شامل شهرهای بزرگی همچون نیویورک تا شهرک های کوچکی مانند آلک مونت در آلاباما با جمعیتی در حدود ۴۷۵ نفر می شود.

«جیمز دِنزلی» استاد دانشگاه مینه سوتا و متخصص جرم شناسی در این زمینه گفت، بانک اطلاعاتی خبرگزاری آسوشیتدپرس، روزنامه یو اس ای تودی و دانشگاه نورث وسترن نتایج تحقیقات او درباره کشتارهای جمعی در آمریکا را تایید می کند.

وی گفت به نظر می رسد دوران حاضر عصر تیراندازی جمعی است.

کشتارهای جمعی در آمریکا در سال ۲۰۱۹ شامل سه مورد کشتار در تگزاس و دیتون بود که به ویژه نامزدهای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا را وادار کرد تا بر ضرورت محدود کردن دسترسی به سلاح های گرم تاکید کنند.

اطلاعات گرد آوری شده فاقد تعداد کامل قربانیانی است که در کشتارهای جمعی در آمریکا زخمی شده اند اما در سه تیراندازی جمعی در آگوست گذشته (مرداد) بیش از ۶۵ نفر زخمی شدند.

دنزلی توضیح داد، کشتارهای جمعی در آمریکا در حالی رخ می دهد که امار کلی قتل در این کشور کاهش یافته است. به گفته او دردهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ قتل های زنجیره ای در آمریکا رخ داد. در دهه ۱۹۹۰ تیراندازی در مدارس و کودک ربایی قابل توجه بود و در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی بیشتر کشتارها ناشی از اقدامات تروریستی بود.

بر اساس توئیتی که اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا منتشر کرده است در دو سال گذشته تندروهای افراطی گرا مسئول ۱۵ مورد از ۱۷ مورد حملات تروریستی در آمریکا بوده اند.

«بروس هافمن» کارشناس مسائل تروریسم این اندیشکده پیش بینی کرده که این روند در سال ۲۰۲۰ ادامه یابد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا