برگزیده هاجامعه

تکلیف “ذرت‌های آلوده” چه شد؟

مدیر دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران، گمرک و سازمان اموال تملیکی را مسئول تعیین تکلیف وضعیت ذرت‌های آلوده اعلام کرد و گفت: هر مرجع، رسانه و فردی که معتقد است ممکن است این کالا ترخیص شده باشد، می‌تواند از آن بازدید کند. وی همچنین درباره انتشار پیام صوتی مبنی بر مرگ یک کودک بر اثر مصرف ذرت توضیح داد.

سال ۱۳۹۵ حدود ۱۲۰ هزار تن ذرت وارد بندر امام (ره) شد که با انجام آزمایش‌های متعدد از سوی سازمان ملی استاندارد، وجود سم آفلاتوکسین بالا در این محموله اثبات شده و گواهی انطباق برای این محموله صادر نشد.
به دنبال آن ۱۲ مرداد ماه امسال رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که “رئیس‌جمهوری دستور توقف واردات ذرت‌های آلوده به کشور و برخورد قضایی با متخلفان را صادر کرده و تکلیف کرده است که اگر این محموله مرجوع نشود، باید امحا شود”. با این وجود در میانه آبان‌ماه شایعاتی درباره ورود این ذرت‌های آلوده به کشور منتشر شد.
در این رابطه تقی تقی‌پور – مدیر دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران – در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه چرا این گندم‌های آلوده تاکنون امحا نشده‌اند؟ اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد فقط مسئول تعیین انطباق یا عدم انطباق با استاندارد ملی جمهوری اسلامی ایران است و اگر به هر دلیلی کالایی با استاندارد ملی جمهوری اسلامی ایران منطبق نباشد، سازمان گواهی عدم انطباق آن را صادر می‌کند که یعنی آن کالا حق ورود به کشور را ندارد.
وی افزود: وضعیت ذرت‌های آلوده باید از سوی گمرک و سازمان امور تملیکی تعیین تکلیف شود و مشخص شود که آیا محموله ذرت‌های آلوده باید به کشورهای مبدا مرجوع شود یا مجدداً به کشور دیگری صادر شود یا به دلیل مشکلات زیست محیطی امحا شود.
این مقام مسئول در پاسخ به اینکه “چرا با وجود اینکه بیش از سه سال از این موضوع گذشته تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است”؟ تصریح کرد: مرجع پاسخگویی به این سوال گمرک و سازمان اموال تملیکی است.
به گفته تقی‌پور، واردکنندگان در همان سال‌های ابتدایی ورود محموله به کشور از سازمان ملی استاندارد شکایت کردند و این سازمان با مراجعه به مراجع قضایی و دیوان عدالت اداری براساس استاندارد ملی ایران توضیحاتی ارائه کرده و رای دادگاه نیز تاکنون به نفع این سازمان صادر شده است.
وی در ادامه تاکید کرد که گواهی عدم انطباق این کالا بر اساس استاندارد ملی ایران صادر شده و زمان تدوین این استانداردها همه عناصر مرتبط با آن همچون تولیدکننده، صادرکننده، واردکننده، مصرف‌کننده، عناصر دانشگاهی، ذی‌نفعان و خبرگان اعلام نظر می‌کنند و در نهایت به یک اتفاق نظر می‌رسند که تبدیل به استاندارد ملی می‌شود که بعد از ابلاغ‌، این استاندارد برای همه لازم‌الاجرا است.
به گفته مدیر دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران، هشت شرکت دولتی و خصوصی محموله ذرت‌های آلوده را به کشور وارد کردند.

ماجرای پیام صوتی درباره کودکی که بر اثر مصرف ذرت فوت کرد چه بود؟!

وی در پاسخ به سوالی درباره یک پیام صوتی که در گذشته در فضای مجازی منتشر شده و در آن گفته شده بود که کودکی بر اثر مصرف ذرت فوت کرده، تاکید کرد که برای ورود هیچ کدام از ذرت‌های آلوده به کشور تاکنون مجوزی صادر نشده است.
تقی‌پور با اشاره به دپوی این محموله در بندر امام (ره)، تصریح کرد: این محموله حدود ۱۴۵ هزار تنی قابل پنهان کردن نیست و هر مرجع، رسانه و فردی که معتقد است ممکن است گمرک این کالا را ترخیص کرده باشد، می‌تواند از آن بازدید کند.
وی افزود: احتمالا برخی از افرادی که با صدور گواهی عدم انطباق این محموله نتوانستند کار خود را انجام دهند، می‌خواهند از این راه کسانی که جلوی آنها را گرفتند تخطئه کنند.
مدیر دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران در پایان خاطرنشان کرد که طبق اعلام پژوهشگاه‌های سازمان ملی استاندارد گروه B۱ سم آفلاتوکسین مستقیما در ابتلا به سرطان تاثیر دارد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا