آرنا ورزشی

رونمایی از بدترین قرارداد تاریخ فوتبال ایران| فراتر از ترکمنچای

دوران حضور مارک ویلموتس در فوتبال ایران فقط 198 روز بود که در این مدت این مربی بلژیکی در 6 بازی هدایت تیم ملی را به عهده داشت

آپشن‌های ۷ میلیاردی در قرارداد ویلموتس، 220 میلیون تومان پاداش برای بردن هنگ‌کنگ و کامبوج، سالی ۲میلیون و ۲۵۰هزار یورو در جیب آقای نجیب از خانه لاکچری تا بلیت بیزینس کلاس و بیمه عمر

به گزارش ورزشی آرنا ، دوران حضور مارک ویلموتس در فوتبال ایران فقط 198 روز بود که در این مدت این مربی بلژیکی در 6 بازی هدایت تیم ملی را به عهده داشت اما پس از رفتنش‌، فدراسیون و فوتبال ایران را در آستانه پرداخت یک بدهی مالی بزرگ قرار داد. به تازگی نیز ابعاد جدیدی در قرارداد این مربی بلژیکی با فدراسیون فوتبال پیدا شده که نشان می‌دهد این قرارداد چیزی فراتر از قرارداد ترکمنچای است!

مبلغ قرارداد با ویلموتس

طبق قراردادی که به امضای ویلموتس و مهدی تاج و اعضای هیئت رئیسه فدراسیون رسیده سرمربی بلژیکی باید در 3 ماهه اول ۵۶۲هزار یورو دریافت می‌کرد و پس از آن به مدت یک سال و هر 3 ماه یک بار این مبلغ را می‌گرفت که در واقع مبلغی حدود ۲میلیون و ۲۵۰هزار یورو به صورت خالص خواهد شد.

در ادامه بند رقم قرارداد و تعهدات فدراسیون فوتبال آمده که فدراسیون تعهد می‌کند ۲میلیون و ۲۵۰هزار یورو در سال را از تاریخ ۲ ژوئن ۲۰۱۹ به مدت یک سال پرداخت کند و مبلغ ۷میلیون و ۸۷۵هزار یورو را تا اول ژوئن ۲۰۲۲ برای مدت کل قرارداد به ویلموتس بپردازد. مبلغ فوق، پرداختی خالص بوده و هزینه مالیات سرمربی بر عهده فدراسیون است. حقوق سرمربی در سال اول باید در ۴ قسط ۲۵درصدی و در تاریخ‌های دوم ژوئن، اول سپتامبر و اول دسامبر ۲۰۱۹ و همچنین اول مارس ۲۰۲۰ به مبلغ هر قسط ۵۶۲هزار و ۵۰۰یورو باشد که فدراسیون فوتبال ایران تا این لحظه یک قسط را پرداخت کرده است. در سال‌های دوم و سوم قرارداد با این سرمربی نیز باید همانند سال اول در ۴ قسط پرداختی صورت بگیرد و در سال چهارم در 2 قسط ۵۰درصدی مبلغ قرارداد پرداخت شود.

پاداش‌های عجیب

در تبصره یک این بند از قرارداد آمده که علاوه بر حقوق اشاره‌شده، فدراسیون متعهد می‌شود مبالغی را به‌عنوان پاداش به سرمربی پرداخت کند؛ یعنی مبلغ ۶هزار یورو بابت هر برد و مبلغ ۳هزار یورو بابت هر تساوی در راه رسیدن به جام‌جهانی ۲۰۲۲ پرداخت می‌شود و مبلغ فوق می‌بایست قبل از مسابقه بعدی تیم ملی پرداخت شود! همچنین در تبصره 2 این بند آمده فدراسیون باید ۱۰درصد از مبالغ دریافتی از فیفا را به سرمربی ایران پرداخت کند.

تیم ملی ایران در مسیر جام‌جهانی 18 بازی باید برگزار کند که 4 بازی آن با هدایت ویلموتس برگزار شده است. حال تصور کنید ایران با مربی بلژیکی خود در این 18 بازی با 10 برد، 5 تساوی و 3 شکست جواز صعود به جام‌جهانی را می‌گرفت. در این شرایط ویلموتس 75هزار یورو(1.4 میلیارد تومان) پاداش می‌گرفت که به این مبلغ باید طبق قرارداد 10درصد از پاداش 10میلیون دلاری فیفا را هم اضافه می‌کردیم تا جمع پاداش دریافتی ویلموتس به رقمی حدود 20میلیارد تومان برسد! اما تاراج پاداش‌های فوتبال ایران به همین جا ختم نمی‌شود و در تبصره ۳ این بند عنوان شده که در ایام جام‌جهانی فوتبال، فدراسیون باید ۱۰درصد از پاداش‌های فیفا را در همان ایام به سرمربی پرداخت کند! برای این‌که بیشتر به ابعاد فاجعه تاج و دوستان پی ببرید کافی است بدانید ویلموتس با همین فرمول احتساب پاداش‌ها برای برد مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج 12هزار یورو پاداش گرفته که با توجه به قیمت روز ارز پاداش برد مقابل 2 تیم درجه 3 آسیایی 220میلیون تومان می‌شود!

بند‌های عجیب

مواردی که در ادامه می‌خوانید، بخش دیگری از بند‌های عجیب در قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس است. فدراسیون باید برای سرمربی شرایط حمل‌ونقل، بلیت هواپیمای بیزینس‌کلاس، هتل و اتاق فرست‌کلاس تهیه کند، فدراسیون باید ۵ بلیت بیزینس‌کلاس برای برگشت سرمربی تیم ملی در هر جایی که باشد تهیه کند، در مدت قرارداد باید بالاترین و بهترین بیمه عمر برای سرمربی تهیه و تحویل او شود. فدراسیون باید در مدت قرارداد برای سرمربی تیم ملی، محل اقامت و تجهیزات مناسب و رایگان تهیه کند که متناسب با نمونه‌های بین‌المللی باشد! تمام هزینه‌های مربوط به مالیات دولت ایران، مالیات بر درآمد، بیمه سلامت، ویزا، اجازه کار و تمام مالیات‌های مبالغ دیگر می‌بایست توسط فدراسیون فوتبال ایران پرداخت شود.

شاید در ابتدا این بندها به ظاهر ساده و ناچیز به نظر برسند اما با بررسی‌های صورت‌گرفته توسط خبرنگار خراسان ورزشی مشخص شد که در صورت ماندن ویلموتس اجرای همین بندهای به ظاهر ساده حسابی خرج روی دست فدراسیون و فوتبال ایران می‌گذاشت و شاید باید خوشحال باشیم که مربی بلژیکی رفت و دیگر هم به ایران برنگشت.

یکی از این بندها به بیمه عمر مربوط می‌شود که سالی 20میلیون تومان هزینه دارد. هر پرواز رفت و برگشت بیزنس هم به طور میانگین 35میلیون تومان خرج دارد که اگر سفرهای ویلموتس را 5 سفر در طول سال در نظر بگیریم به رقمی معادل 175میلیون تومان می‌رسیم. اجاره یک واحد مسکونی در تهران که طبق قرارداد متناسب با استادنداردهای بین‌المللی باشد نیز حداقل ماهی 40میلیون تومان آب می‌خورد که در سال می‌شود 480میلیون تومان.

اما بیشترین رقم در آپشن‌های قرارداد ویلموتس مربوط به مالیات است. اگر درآمد سالیانه ویلموتس را با قیمت امروز یورو حساب کنیم به درآمد سالیانه 42میلیارد تومانی می‌رسیم که حداقل مالیات برای این درآمد در سال 6.3میلیارد تومان می‌شود. با یک حساب سر انگشتی رقم آپشن‌های قرارداد مرد بلژیکی در سال به رقمی حدود 7میلیارد تومان می‌رسیم! یعنی سالی 7میلیارد تومان فقط برای آپشن‌های قرارداد آقای بلژیکی!

محرمانه بودن قرارداد

در بند یک بخش ملاحظات قرارداد فدراسیون و ویلموتس عنوان شده که هیچ‌کدام از طرفین حق ندارند کل یا بخشی از قرارداد را در اختیار کسی قرار بدهند، مگر در اختیار مشاورین حسابرس خود و البته در صورت اجبار می‌توانند آن را در اختیار مقامات دولتی بگذارند اما در کل این قرارداد باید محرمانه بماند.

مطمئنا و بدون هیچ تردیدی این بند به درخواست فدراسیون فوتبال بوده چراکه فقط در فدراسیون فوتبال ایران یک قرارداد ساده با سرمربی در رده اسناد محرمانه قرار می‌گیرد! با توجه به این بند حالا انتشار قرارداد مارک ویلموتس می‌تواند دردسر جدیدی برای فدراسیون فوتبال باشد و شاید عدم تعهد به این بند عجیب به برگ برنده جدیدی برای شاکی بلژیکی فوتبال ایران در دادگاه تبدیل شود.

بدترین قرارداد تاریخ فوتبال ایران

افشای جزییات قرارداد مارک ویلموتس نشان می‌دهد تمام ادعاها درباره خوب بودن و درس گرفتن از قرارداد کی‌روش، عاری از واقعیت بوده است. آنچه از جزییات این قرارداد می‌توان پی برد، نابخردی و کارنابلدی در تنظیم آن بوده است. حال این‌که چه افرادی در این ماجرا نقش داشته‌اند، نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد اما قطعا نفر اولی که باید پاسخگو باشد، مهدی تاج است.

در صورتی که ایران بازنده شکایت ویلموتس به فیفا باشد که احتمال آن هم کم نیست، فدراسیون حدود 6میلیون یوروی دیگر به این مربی بدهکار خواهد شد؛ مربی‌ای که پس از 2 شکست مقابل بحرین و عراق، علاوه بر این‌که صعود تیم ملی به جام‌جهانی 2022 را به خطر انداخت، حالا فدراسیون فوتبال را در باتلاقی فرو برده که مدیرانش با قراردادی که بسته‌اند آن را ایجاد کرده‌اند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا