جامعه
موضوعات داغ

پنج روش برای حفاظت از اسپرم که مردان باید رعایت کنند

ناباروری اغلب به‌عنوان یک مشکل زنانه در نظر گرفته می‌شود، اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که این مشکل در مردان یک مسئله جدی است.

به گزارش سرویس جامعه آرنا، پژوهشگران دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا در تحقیقی به این موضوع پرداخته‌اند و نتایج آن نشان می‌دهد که ناتوانی اسپرم در بارورکردن می‌تواند یکی از موضوعاتی باشد که شاید بتوان با انجام اقداماتی از اسپرم حفاظت کرد. درحالی‌که اکثر علل مردانه ناباروری قابل پیشگیری نیستند، مهم است که بدانید چگونه اسپرم خود را تا حد امکان سالم نگه دارید. در این‌جا پنج کاری که مردان می‌توانند برای افزایش باروری خود انجام دهند، آورده شده است.

۱. سعی کنید در محدوده وزن سالم باشید

چاقی باعث تغییرات هورمونی می‌شود که اثرات منفی روی مایع منی از جمله تعداد کل اسپرم، توانایی اسپرم برای حرکت، تعداد اسپرم زنده و تعداد اسپرم با شکل طبیعی دارد. این مسئله باعث می‌شود تا شانس لقاح کاهش یابد.
خبر خوب این است که اثرات نامطلوب بر باروری ناشی از اضافه‌وزن در مردان قابل برگشت است. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش وزن و بهبود کیفیت اسپرم کمک کند.
شواهد قوی وجود دارد که رژیم غذایی سالم سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، لبنیات کم‌چرب و غذاهای دریایی و گوشت قرمز و فرآوری‌شده، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های کمتر شیرین با کیفیت بهتر اسپرم مرتبط است.

۲. از مصرف مواد مخدر حتی به‌صورت تفریحی پرهیز کنید

مصرف تفریحی مواد مخدر به سلامت باروری پایین‌تر می‌انجامد. داروهای روان‌گردان مانند کوکائین، بنزودیازپین‌ها، هرویین، مت آمفتامین، اکسی کدون و اکستازی بر عملکردهای تناسلی مردان ازجمله میل جنسی، تولید تستوسترون، تولید اسپرم و کیفیت اسپرم تأثیر منفی می‌گذارند.
درحالی‌که تحقیقات درمورد ارتباط بین مصرف ماری جوانا و کیفیت اسپرم قطعی نیست، برخی شواهد نشان می‌دهد که استفاده مکرر ماری جوانا می‌تواند کیفیت اسپرم را کاهش دهد و یک عامل خطر برای سرطان بیضه است.

۳. از استروییدهای آنابولیک دوری کنید

برخی از مردان از استروییدهای آنابولیک برای بهبود عملکرد فیزیکی و ظاهر خود استفاده می‌کنند. در سطح جهانی، تخمین زده می‌شود که از۱۶ مرد یک‌نفر در طول زندگی خود از استروییدهای آنابولیک استفاده می‌کند. وزنه‌برداران مرد ۲۰ تا ۳۹ ساله، مبارزان و پرسنل امنیتی از رایج‌ترین مصرف‌کنندگان استروییدهای آنابولیک هستند.
استروییدهای آنابولیک به رشد ماهیچه‌ها و کاهش چربی کمک می‌کند، اما بر عملکرد جنسی نیز تأثیر می‌گذارد که از آن جمله می‌توان به کاهش اندازه بیضه‌ها، کاهش یا توقف تولید اسپرم و ایجاد ناتوانی جنسی و ناباروری اشاره کرد.
در این مطالعه روی مردانی که استفاده از استروییدهای آنابولیک را متوقف کرده بودند و یک دوره شش‌ماهه درمان هورمونی برای بهبود تولید اسپرم داشتند، بیش از نیمی از آن‌ها هنوز اصلاً اسپرم تولید نکردند یا بعد از شش‌ماه اسپرم بسیار کمی تولید کردند.

۴. سیگار و استعمال دخانیات را ترک کنید

همه ما می‌دانیم که سیگارکشیدن برای سلامت عمومی ما وحشتناک است، اما باید بدانید که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دخانیات برای باروری و نتایج باروری مردان نیز مضر است.
در دهه گذشته، ویپینگ به‌طور فزاینده‌ای محبوب شده است. بیش از ۵۰۰ برند سیگار الکترونیکی و ۸ هزار طعم‌دهنده تجاری تولید شده که نشان می‌دهد اقبال نسبت به آن تا چه اندازه درحال افزایش است. درحال حاضر شواهد روبه‌رشدی از مطالعات حیوانی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف ویپینگ می‌تواند به سلامت باروری مردان آسیب برساند و کارشناسان توصیه می‌کنند هنگام تلاش برای باردارشدن از مصرف این مواد اجتناب کنید.

۵. قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی محیطی را کاهش دهید

ما در زندگی روزمره خود در معرض بسیاری از مواد شیمیایی محیطی مختلف هستیم؛ از طریق محصولاتی که استفاده می‌کنیم، غذایی که می‌خوریم و هوایی که تنفس می‌کنیم. به اصطلاح مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون‌ریز می‌توانند کیفیت اسپرم را کاهش داده و مشکلاتی را در باروری ایجاد کنند، زیرا می‌توانند هورمون‌های جنسی مردانه را تقلید یا مسدود کنند.
اجتناب از این مواد شیمیایی به‌طور کامل غیرممکن است، زیرا آن‌ها در اطراف ما هستند. اما می‌توانید چند قدم ساده برای کاهش در معرض قرارگرفتن خود بردارید، از جمله:
شستن میوه و سبزیجات
مصرف کمتر غذاهای فرآوری‌شده، کنسروشده یا از پیش بسته‌بندی‌شده
نوشیدن از بطری‌های شیشه‌ای یا سخت پلاستیکی، به‌جای بطری‌های پلاستیکی نرم، گرم‌کردن غذا در یک کاسه چینی یا شیشه‌ای که با حوله کاغذی یا بشقاب پوشانده شده است، به‌جای استفاده از ظروف پلاستیکی یا ظروف غذاخوری پوشانده‌شده با نایلون.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا