جامعه

جزییات علمی نخستین رژ لب جهان، اختراع ایران چهار هزار سال پیش

رسانه‌های جهان به‌تازگی خبری از ابعاد کشف مربوط به اختراع نخستین رژ لب جهان در جنوب استان کرمان طی حدود چهارهزار سال پیش منتشر کرده‌اند که جزییات علمی آن نشان می‌دهد ایرانیان در آن مقطع چه دانش پیچیده‌ای در زمینه‌ی شیمی داشته‌اند.

آرنا نیوز :: رسانه‌های جهان به‌تازگی خبری از ابعاد کشف مربوط به اختراع نخستین رژ لب جهان در جنوب استان کرمان طی حدود چهارهزار سال پیش منتشر کرده‌اند که جزییات علمی آن نشان می‌دهد ایرانیان در آن مقطع چه دانش پیچیده‌ای در زمینه‌ی شیمی داشته‌اند.

به گزارش سرویس جامعه آرنا، تحقیقات دکتر «نصیر اسکندری» استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران با همکاری محققان ایتالیایی بر روی تمدن جیرفت در جنوب کرمان به یک کشف علمی بزرگ منجر شده که نشان می‌دهد ایرانیان چهارهزار سال پیش نخستین رژ لب دنیا را ساخته‌اند؛ خبری که به‌تازگی مجله‌های معتبر جهانی آن را منتشر کردند و بازتاب جهانی یافته است.

مواد مشابه پیش از این از تمدن مصر به‌دست آمده بود، اما نمونه‌ای که از ایران کشف شده، هم دارای قدمت بیشتری است و هم نشان می‌دهد ایرانیان در آن زمان توانسته‌اند محصولات آرایشی پیچیده‌تری تولید کنند.

در این پژوهش علمی مشخص شد این ماده به‌خودی خود جزییات بسیاری دارد و تهیه آن مستلزم دانش عمیق از پردازش شیمیایی و رفتار ترکیبات آهن و منگنز، تأثیرات کوارتز ریز آسیاب‌شده به‌عنوان براق‌کننده و روغن، موم و احتمالا اوره به‌عنوان عوامل مرطوب‌کننده بوده است.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا