جامعه

سه پیش بینی برای آینده کرونا | خطر انتشار ویروس با “سفر”

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه در ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده، ‌ خصوصا کشورهایی که در حال حاضر درگیر بیماری کرونا هستند، همچنان با این ویروس درگیر خواهند بود، در عین حال سه پیش بینی عمده برای آینده کووید-۱۹ را تشریح کرد.

به گزارش سرویس جامعه آرنا ، دکتر ایرج حریرچی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، درباره اقدامات انجام شده و همچنین تدابیر پیش بینی شده در زمینه کنترل ویروس کرونا در کشور، گفت: مقام معظم رهبری به دو نکته مهم تاکید داشتند که اولین آن اهمیت دادن به شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور بود. ایشان در این باره گفتند شبکه بهداشتی و درمانی بسیار مهم است و اگر آنطور که حدس می‌زنند و مکرر می‌گویند در برهه‌ای بازتولید این ویروس را داشته باشیم، این شبکه می‌تواند در مقابله با این ویروس موثر باشد.

• به کانال تلگرام و پیج اینستاگرام آرنانیوز بپیوندید … 

وی افزود: متاسفانه این سخنان بسیار مهم و کلیدی در مورد شبکه بهداشتی و درمانی و اهمیت آن با توجه به کثرت اخبار کرونا، ‌ پوشش مناسب خبری پیدا نکرد و باید نکاتی را در این زمینه مطرح کنم؛ شبکه بهداشتی و درمانی جمهوری اسلامی ایران، بستر بسیار مناسبی برای دسترسی عموم مردم به مراقبت‌های سلامت بوده و تقویت آن می‌تواند سهم بسزایی در بهبود شاخص‌های سلامت مردم ایفا کند.

شبکه بهداشت و درمان در روستاها و شهرها

وی گفت: ایده و اقدامات اولیه برای پیاده‌سازی این شبکه از سال ۵۰ تا ۶۰ موجود بوده و از سال ۶۰ تا ۶۲ طراحی و اجرای آن آغاز شد و از سال ۶۳ تا ۶۹ در کل کشور مستقر شده است. در حال حاضر شبکه بهداشتی و درمانی کشور از ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه بهداشت روستایی، ۲۷۹۴ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۲۹۷ پایگاه روستایی، ۵ هزار و ۴۸۹ پایگاه سلامت شهری و ۲ هزار و ۷۲۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری تشکیل شده است که ۲۶ میلیون و ۹۵۱ هزار نفر ساکنین روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق عشایری و ۵۶ میلیون و ۱۲۴ هزار نفر ساکنین شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر شامل ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین را در بر می‌گیرد و ۹۸ درصد جمعیت روستایی و ۹۳ درصد جمعیت شهری تحت پوشش این شبکه هستند.

۳۱هزار بهورز در روستاها و ۲۴۵۰۰ مراقب سلامت در شهرها

حریرچی ادامه داد: بیش از ۳۱ هزار بهورز در روستاها، ۲۴ هزار و ۵۰۰ مراقب سلامت در شهرها و نزدیک به ۱۴ هزار پزشک خانواده در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی با تعداد زیادی از پیراپزشک، ماما، ‌ بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای و… مشغول به کار هستند.

وی افزود: ماموریت اصلی شبکه بهداشتی و درمانی، عدالت در سلامت توام با تامین و حفظ و ارتقاء مستمر سلامت است. هدف کلی این شبکه اطمینان از سلامت همه در همه سنین و همه جا است. اولویت‌های راهبردی شبکه بهداشتی و درمانی کشور، مراقبت‌های پیشگیری، اولویت مناطق روستایی و محروم، اولویت خدمات عمومی بر خدمات تخصصی، اولویت خدمات سرپایی بر بستری و بیمارستانی، حداکثر یکپارچگی در خدمات پیشگیری و درمانی و تمرکز زدایی است. همچنین انتظارات از شبکه بهداشتی و درمانی شامل دسترسی آسان به خدمات، پوشش کامل مردم، ارائه بسته خدمات جامع سلامت، هزینه مناسب خدمات، ‌ فضای فیزیکی مناسب، ‌ جلب مشارکت جامعه، ارتقای سواد سلامت مردم، هماهنگی و همکاری درون‌بخشی و برون‌بخشی، تکنولوژی مناسب در ارائه خدمات، ‌ تربیت نیروی انسانی توانمند و… و. است.

افزایش سن امید به زندگی ایرانیان

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور در طول ۴ دهه عمر خود توانسته امید به زندگی ایرانیان را از حدود ۵۰ سال به بالای ۷۷ رسانده و میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال را از ۱۸۵ در ۱۰۰۰، به کمتر از ۱۵ در ۱۰۰۰ تولد زنده برساند و میزان میزان مرگ و میر مادران را از ۲۷۴ در ۱۰۰ هزار تولد به ۱۷.۷ برساند.

۳ پیش بینی برای آینده کرونا

حریرچی درباره پیش‌بینی آینده کرونا، گفت: قطعا بشر در طولانی مدت خواهد توانست که بر ویروس کرونا غلبه کند. تاکید می‌کنم که در ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده، ‌ خصوصا در کشورهایی که در حال حاضر درگیرند، همچنان با این ویروس درگیر خواهند بود. سه پیش‌بینی عمده موجود است؛ ‌ یکی اینکه در نیم‌کره شمالی ما در پاییز مجددا با موج‌هایی مواجه می‌شویم که گرچه شدت آن از اسفند و فروردین ماه کمتر است، اما منجر به قرنطینه و تعطیلی‌هایی از کم تا زیاد خواهد شد. دوم اینکه مطابق با همه‌گیری آنفلوآنزای اسپانیایی که اوایل قرن گذشته بود، موج دوم خصوصا در پاییز و در نیمه کره شمالی شدیدتر باشد و تعطیلات بیشتر و اقدامات بیشتری نیاز داشته باشد. پیش‌بینی سوم هم این است که در پاییز موج‌هایی خواهیم داشت، اما منجر به تعطیلی نخواهد شد.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است این است که طی ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده بسیاری از رفتارهایمان ر ا باید تغییر دهیم؛ ‌ رفتارهای خانوادگی، سفر، ملاقات‌ها و … بسیار باید کاهش یابد. در عین حال در این مدت باید تلاش کنیم که هر چه که جنبه اقتصادی دارد و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد به حداکثر برسانیم و هرچه که اثرات اقتصادی ندارد، اما منجر به انتشار کرونا می‌شود به حداقل برسانیم. ما دست به دست هم می‌توانیم در مقابله با این ویروس موفق باشیم.

حریرچی همچنین گفت: درخواست‌مان این است که در تعطیلات پیش رو سفرها را به حداقل ممکن برسانیم. خصوصا تجمع در جاهای عمومی، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و حتی خود مسیر می‌تواند ویروس را منتشر کند و مضر باشد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا