سیاست

هشدار مجدد امیرعبداللهیان به آمریکا و اسرائیل

وزیر امور خارجه ایران در دور جدید رایزنی‌هایش با مقامات منطقه و در سفر به بیروت و دمشق در چهارمین ماه از حملات صهیونیست‌ها به غزه اعلام کرد که اگر آمریکا به دنبال آرامش در منطقه است راهکار آن توقف جنایات و نسل‌کشی در غزه و کرانه باختری است.

آرنا نیوز:: در چهارمین ماه از حملات رژیم صهیونیستی به غزه که همچنان ادامه دارد و بیش از ۲۸ هزار شهید به همراه داشته، دور جدید رایزنی‌های منطقه‌ای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران از روز جمعه ۲۰ بهمن ماه آغاز شد. بیروت مقصد اول این سفر و دمشق هم مقصد دوم آن و او امروز نیز راهی دوحه شد تا با مقامات قطری درباره اوضاع غزه به گفت‌وگو بپردازد.

به گزارش سرویس سیاست آرنا به نقل از فارس، بعدازظهر جمعه ۲۰ بهمن ماه سفر منطقه‌ای رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با سفر به لبنان آغاز شد. او در بدو ورود به فرودگاه بیروت گفت که رژیم اسرائیل به دنبال آن است که به همراه خود آمریکا را نیز در باتلاق جنگ در خاورمیانه گرفتار و غرق کند.

وی همچنین اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به حمایت‌های قوی خود از مقاومت و از لبنان ادامه خواهد داد و افزود: ما امنیت لبنان را امنیت ایران و امنیت منطقه می‌دانیم.

این سومین سفر امیرعبداللهیان به لبنان در چهار ماه اخیر و بعد از عملیات طوفان الاقصی و حملات رژیم صهیونیستی به غزه بود. امیرعبداللهیان ۲۱ و ۲۲ مهر ماه و در چارچوب نخستین سفرش به منطقه درباره اوضاع غزه و در دومین مقصد این سفر بعد از بغداد به بیروت سفر کرد و از آنجا به دمشق رفت و در مقصد چهارم به قطر هم سفر کرد. او برای دومین بار در روزهای نخستین آذر ماه هم سفری به بیروت داشت و از آنجا به قطر رفت.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا و علی‌اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی کردند.

*  نصرالله: بدون شک پیروزی ملت فلسطین و مقاومت حتمی است

وزیر امور خارجه در سومین حضورش در بیروت در طی چهار ماه گذشته با سید حسن نصرالله دیدار کرد. دبیرکل حزب‌الله لبنان در دیدار امیرعبداللهیان با بیان اینکه بدون شک پیروزی ملت فلسطین و مقاومت حتمی است، مواضع حکیمانه، صریح و مقتدرانه مقام معظم رهبری را در تحولات جاری غزه و کرانه باختری منحصر به فرد خواند.

حسین امیرعبداللهیان همچنین با رهبران گروه‌های مقاومت فلسطینی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، اسامه حمدان از رهبران جنبش حماس و جمیل مزهر معاون دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین حضور داشتند، آخرین تحولات میدانی و سیاسی فلسطین و جنگ علیه غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

* دیدار با مقامات عالیرتبه لبنان

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین روز شنبه ۲۱ بهمن ماه با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان دیدار کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار با بیان اینکه فلسطینی‌ها باید برای فلسطین و آینده آن تصمیم بگیرند، گفت: مطلع هستیم آنها برای مرحله پس از جنگ نیز طرح و ابتکار عمل سیاسی دارند.

نجیب میقاتی هم در این دیدار گفت: ما به دنبال صلح و ثبات در منطقه هستیم و باید تلاش کرد علاوه بر پایان دادن به جنگ علیه غزه، خطر توسعه دامنه جنگ در منطقه برطرف شود. وی آخرین وضعیت سیاسی لبنان و همچنین شرایط مرزهای لبنان با رژیم صهیونیستی را تشریح و از حمایت ایران از ثبات لبنان قدردانی کرد.

دیدار با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان از دیگر برنامه‌های امیرعبداللهیان در بیروت بود. وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی و با بیان اینکه نشانه‌هایی از تمایل آمریکا برای پایان دادن به جنگ دیده نمی‌شود، گفت: آمریکا و انگلیس با نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن، به تشدید بحران در منطقه و دریای سرخ دامن می‌زنند.

رئیس پارلمان لبنان مسأله فلسطین را مسئله حق و باطل خواند و نقش حمایتی جمهوری اسلامی ایران از فلسطین را ستود. وی با تأکید بر ضرورت تداوم تلاش‌ها برای آتش بس فوری در جنگ علیه فلسطینی‌ها، از مقاومت قهرمانانه ملت فلسطین در غزه تجلیل کرد و گفت: ما از توافق بین گروه‌های فلسطینی برای اداره سرزمین‌های فلسطینی حمایت می‌کنیم.

بعدازظهر روز شنبه ۲۱ بهمن ماه نیز وزیر امور خارجه ایران در محل وزارت خارجه لبنان با عبدالله بوحبیب دیدار کرد. پس از این دیدار دو وزیر خارجه به میان خبرنگاران آمدند و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداختند.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای لبنانی با بیان اینکه اطمینان داریم رهبران سیاسی لبنان از ذکاوت و حکمت کافی برای حل و فصل مسائل داخلی این کشور برخوردارند، گفت که ایران از هرگونه تصمیم لبنانی حمایت می‌کند و چیزی جز خیر برای لبنان نمی‌خواهد.

عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان در نشست خبری با همتای ایرانی خود گفت که لبنان هیچگاه به دنبال جنگ نبوده و نخواهد بود و بر لزوم تلاش همه کشورها برای توقف جنگ در غزه و ارسال کمک‌های انساندوستانه به این منطقه تأکید کرد. امیرعبداللهیان نیز در این نشست با بیان اینکه هیچگاه از گسترش جنگ در منطقه استقبال نکرده‌ایم، گفت: اگر آمریکا به دنبال آرامش در منطقه است راهکار آن توقف جنایات و نسل کشی در غزه و کرانه باختری است. وی همچنین افزود: از مقامات عالی لبنان و وزیر خارجه لبنان در خصوص تحولات داخلی لبنان گزارشات امیدبخشی را دریافت کردیم.

امیرعبداللهیان پس از آن هم در نشست خبری که در محل سفارت ایران در بیروت تدارک دیده شده بود شرکت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر امور خارجه در نشست خبری در بیروت گفت: پایان جنگ یعنی پایان نتانیاهو و کابینه افراطی رژیم جعلی اشغالگر و برداشت ما این است که نتانیاهو تلاش دارد کاخ سفید را به گروگان خود بگیرد تا شاید چند ماهی بیشتر در قدرت باشد.

وزیر خارجه همچنین درباره ارسال پیام غیرمستقیم آمریکا به ایران و تشریح موضع نهایی جو بایدن که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز بیان کرد: در چهار ماه گذشته در اثنای جنگ علیه غزه پیام‌هایی بین آمریکا و ایران تبادل شده است. یکی از محورهای این پیام‌ها عمدتا درخواست از ایران برای مطالبه ایران از حزب‌الله و عدم ورود گسترده و کامل حزب‌الله به جنگ علیه اسرائیل است. این یعنی آنکه آمریکا و رژیم صهیونیستی قدرت مقاومت حزب‌الله در لبنان را به خوبی درک کرده‌اند.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برخی در لبنان می‌گویند اینکه ایران، لبنان را به محور مقاومت پیوند داده‌، دخالت در امور داخلی لبنان است، گفت: تاریخ لبنان نشان می‌دهد لبنان در خط مقدم محور مقاومت قرار دارد. بنابراین ایران هم در چارچوب محور مقاومت و در چارچوب مناسبات دوستانه با کشور لبنان همواره جز خیر برای لبنان نخواسته است. دنیا لبنان را به مقاومت می‌شناسد، نیاز نیست ایران آن را اعلام کند. اگر مقاومت لبنان نبود، امروز لبنانی وجود نداشت. این را تاریخ لبنان بیان می‌کند، نه جمهوری اسلامی ایران.

حسین امیرعبداللهیان همچنین شنبه شب ۲۱ بهمن ماه در نشستی با سفیر و اعضای سفارت و نمایندگان برخی نهادها و موسسات ایرانی مقیم لبنان، در محل سفارت ایران در بیروت شرکت کرد. وی در این دیدار با تأکید بر اهمیت ثبات و امنیت لبنان برای ایران و تاثیر امنیت لبنان بر کل منطقه، کمک به پیشرفت روند سیاسی در لبنان و توسعه روابط دوجانبه با این کشور در زمینه‌های اقتصادی و تجاری همپای روابط سیاسی را از اولویت‌های دولت سیزدهم خواند.

* حضور در دمشق

و در نهایت ظهر روز یکشنبه ۲۲ بهمن ماه رئیس دستگاه دیپلماسی به همراه هیأت همراه در دومین مقصد این سفر بیروت را به مقصد دمشق ترک کرد. وی اواسط مهر ماه و یک هفته پس از عملیات طوفان الاقصی و حمله رژیم صهیونیستی به غزه، در سفری به منطقه و در سومین مقصد این سفر بعد از حضور در عراق و لبنان، به سوریه سفر و با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

او بعدازظهر یکشنبه پس از ورود به دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه رفت و از آنجا هم برای دیدار با فیصل المقداد در وزارت خارجه سوریه حضور یافت و پس از دیدار دو وزیر خارجه در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهایشان پرداختند و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دیدار امیرعبداللهیان ضمن پذیرش دعوت رئیسی برای سفر به تهران، از حمایت‌‌های ایران از سوریه و ثبات و امنیت این کشور تشکر کرد و گفت: آنچه ایران در ۴ ماه گذشته در حمایت از فلسطین انجام داد، به دنیا ثابت کرد که ایران فقط سخن‌ نمی‌گوید، بلکه عمل می‌کند.

وزیر خارجه سوریه هم در دیدار با امیرعبداللهیان با بیان اینکه هماهنگی‌های ایران و سوریه در موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی با قوت ادامه خواهد یافت، بر آمادگی کشورش برای اجرایی کردن دستورات روسای جمهور۲ کشور تأکید کرد.

فیصل المقداد همچنین در نشست خبری با امیرعبداللهیان با بیان اینکه سوریه به طور کامل آماده است جنگ‌های دیگری را با رژیم صهیونیستی داشته باشد، گفت: این سوریه است که مشخص می‌کند این جنگ‌ها چه زمانی، کجا و چطور خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای سوری در دمشق گفت: کلید بازگشت امنیت پایدار به منطقه، توقف نسل کشی و جنایات مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و فلسطین است.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به دیدارش با بشار اسد گفت: امروز حامل دعوت رسمی و کتبی آقای رئیسی از بشار اسد برای دیدار رسمی از ایران بودم. خرسندیم روابط دو کشور روز به روز استوارتر و عمیق‌تر می‌شود و این امر تاثیر مثبتی بر تحولات منطقه و مناسبات دو کشور در راستای منافع مردم دو کشور دارد.

وی با ذکر این نکته که امنیت کشورهای منطقه دغدغه مشترک ایران و سوریه است، افزود: همانگونه که مستشاران نظامی ما در سال‌های مبارزه با تروریسم در کنار دولت ملت و نیروهای مسلح سوریه با قدرت عمل کردند، همچنان در مسیر مبارزه با تروریسم در کنار سوریه خواهیم ماند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در منطقه هیچ اقدام رژیم صهیونیستی بدون پاسخ نمانده است، خاطرنشان کرد: امروز نتانیاهو در باتلاق غزه گرفتار آمده است. غزه به قبرستان صهیونیست‌ها تبدیل شده است.

رهبران گروه‌های مقاومت فلسطینی در دمشق هم یکشنبه شب ۲۲ بهمن ماه در دیدار با وزیر امور خارجه ایران گفتند که نبرد جاری در غزه معرکه‌ای از سلسه نبردهایی است که ملت فلسطین از ابتدای اشغال این سرزمین علیه اشغالگران داشته و آخرین نیز نخواهد بود و این مبارزات قهرمانانه تا رهایی کامل فلسطین از اشغال ادامه خواهد داشت.

وزیر خارجه و هیأت همراه همچنین در مراسم جشن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در دمشق حضور یافت. در این مراسم مقامات سوریه از جمله نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه حضور داشتند.

وزیر خارجه در سومین مقصد این سفر بعدازظهر امروز (دوشنبه) ۲۳ بهمن ماه دمشق را به مقصد دوحه ترک کرد تا با مقامات عالیرتبه قطر درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ به خصوص اوضاع غزه و راه‌‌های پایان بخشیدن به جنایات رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا