سیاست
موضوعات داغ

آیا اسرائیل قصد آغاز جنگ با ایران را دارد؟

شباهت الگوی امریکا در اوکراین و اسرائیل در خاورمیانه البته با هدفی متفاوت | آیا اسرائیل با ایران وارد یک جنگ تمام عیار خواهد شد؟

آرنانیوز :: همه گزینه ها روی میز است ، ما به تنهایی وارد جنگ با ایران می شویم ، ایران وقت زیادی برای آمدن پای میز مذاکره ندارد و … همه این جمله ها آشناست و سالهاست در حال تکرار است. اما آیا در پس این تهدیدها عزمی نهفته است یا تنها یک بلوف و تهدید توخالیست. در طول سال های گذشته اتفاقاتی افتاد که ماهیت بسیاری از این تهدیدها و استراتژی های نهفته در پس آن را آشکار کرد.

به گزارش سرویس سیاسی آرنا ، شباهت الگوی اقدامات امریکا در اوکراین با اسرائیل در تحرکات جدیدش در خاورمیانه به خصوص جنجال آفرینی های جدید در ترکیه سیگنال های جدیدی را به تحلیلگران میدهید. هر چند این الگو ها با هم از لحاظ ظاهری تفاوت دارند ولی نمی توان از شباهت های مبنایی آن گذشت. آیا واقعا اسرائیل قصد دارد با ایران وارد یک جنگ تمام عیار شود یا با یک جنجال رسانه ای میخواهد یک جنگ ترکیبی پیاده کند. یعنی ضربه زدن از درون و بلافاصله رفتن در موضع مظلومیت و جنجال رسانه ای …

در این تحلیل از آرنا قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم و ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم.

نقش آمریکا در شعله ور شدن جنگ روسیه – اوکراین چه بود؟

پیش از آغاز حمله روسیه علیه اوکراین ، آمریکا با به راه انداختن جنگ سنگین رسانه ای و اقداماتی حساب شده با هدف تحریک روسیه به حمله و همچنین فشار بر زلنسکی جهت انجام اظهارات و رفتارهایی تحریک آمیز ، در کنار هدف ایجاد یک اجماع جهانی علیه روسیه به خصوص در میان متحدان خود ، موفق شد بالاخره سطح تنش در میان دو کشور را بالا ببرد و آتش جنگ را شعله ور کند.

این جنگ از درگیری های مقطعی در مناطق مختلف مخصوصا نقاط جدایی طلب آغاز شد و به یک نبرد تمام عیار رسید و همچنان امپراطوری رسانه ای آمریکا با هدف کشاندن روسیه به باتلاق اوکراین به کار خود ادامه میدهد.

آیا روسیه واقعا تصمیم به آغاز جنگی با این وسعت علیه اوکراین را داشت؟ و یا اینکه اصلا جنگی در کار بود؟ یا احتمالا روسیه با لشکرکشی و برگزاری مانور قصد گرفتن امتیاز از ناتو را داشت؟ در این میان نباید از جنجال امریکا و امپراطوری رسانه ای اش در بالا گرفتن شعله این جنگ گذشت.

اسرائیل میخواهد با تحریک ایران و جنگ رسانه ای برای کشورهای منطقه دشمن هولناکی بسازد!

حالا اتفاق مشابهی در حال روی دادن است اما با زمین بازی و الگویی متفاوت! جنگ رسانه ای سنگین اسرائیل علیه ایران ، هشدار به اتباعش در ترکیه برای خروج از این کشور ، فشار بر کشورهای عربی با ساختن تصویری اتمی و تهاجمی از ایران که هر لحظه امکان دارد امنیت منطقه و کشورها را تهدید کند ، بازیواره با امریکا و کشورهای اروپایی برای ناامید ساختن آنها برای رسیدن به یک توافق پایدار با ایران و …

اسرائیل که در طی ماه های گذشته با تکیه بر اتفاقات و تحلیل های مختلف، خود را در رویارویی مستقیم با ایران و همپیمانانش بازنده میدید، و همچنین نمیتوانست با دلایل مختلف کشورهای دیگر را در این جنگ احتمالی با خود همراه کند ، دست به یک نبرد ترکیبی زد که پیشتر نیز به صورت محدود از این رژیم دیده بودیم.

چرا هیچ کشوری حاضر نیست مستقیما وارد آتش جنگ اسرائیل علیه ایران شود؟

شاید از دلیل عدم همراهی کشورها با اسرائیل بپرسید، برای پاسخ به این سئوال باید به چند دسته از کشورها اشاره کرد:

امریکا تحت هیچ شرایطی حاضر نیست وارد جنگ جدیدی شود، آن هم پس از شکست و خروج پر از انتقاد از افغانستان و حضور بدون فایده و پرهزینه در عراق و همچنین لشکرکشی های دیگرش، حالا دیگر نمیتواند افکار عمومی خود را برای شروع یک جنگ جدید آماده کند. همچنین وضعیت اقتصادی امریکا اوضاع را برای این کشور بسیار سخت کرده است.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا حاضر به هزینه دادن برای اسرائیل و شروع جنگ نیست ، چرا که با شناختی که از ایران برای تحلیلگران و کارشناسان نظامی وجود دارد میدانند که نبرد با ایران اولا کوتاه مدت نخواهد بود و ثانیا تنها به منطقه خاورمیانه محدود نخواهد شد. پس هیچ کشوری توان قرار گرفتن در برابر تبعات آغاز چنین جنگی که از لحاظ اقتصادی و وسعت درگیری ها اصلا قابل پیش بینی برایشان نیست را ندارند.

در مورد کشورهای عربی و دیگر کشورهای منطقه هم باید گفت که آنها توان ایجاد یک ائتلاف قوی را ندارند (به فرض قوی بودن) و ثانیا با توجه به اینکه آغاز احتمالی چنین نبردی دخالت فلسطین و دیگر گروه های مقاومت را در پی خواهد داشت ، افکار عمومی این کشورها نیز نمیپذیرند که بین فلسطین و اسرائیل ، این کشورها به حمایت از اسرائیل برخیزند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت جمله طلایی بود که از سوی یمنی ها گفته شد “کسی که در خانه شیشه ای نشسته به دیگران سنگ برتاب نمیکند” ، پس چه کسی میتواند تضمین کند در صورت دخالت هر کدام از کشورهای منطقه تنها با چند موشک نقطه زن و قدرتمند و همچنین نیروی پهپادی ایران و گروه های حامی مقاومت ، تمام اقتصاد و ماهیت این کشورها یکشبه به فنا نرود؟

اقتصاد جهان تحمل پذیرش جنگی در این ابعاد را ندارد

باید واقع بین بود؛ شرایط اقتصادی جهان و همچنین پیشرفت های نظامی ایران در سال های گذشته هیچ کشوری را راضی به انجام چنین قمار خطرناکی نمیکند. این تنها معطوف به قدرت ایران نیست بلکه اقتصاد جهان تحمل رفتن زیر بار چنین جنگی آن هم در یک منطقه کاملا حساس را ندارد.

بزرگترین ابزاری که امریکا و برخی متهدانش روی آن حساب باز کرده اند فشار بر روی ایران برای نشاندنش پای میز مذاکره و امتیاز گرفتن است. این ابزار میتواند فشار سنگین اقتصادی و ایجاد نارضایتی عمومی در جامعه باشد تا مسئولین از درون تحت فشار قرار بگیرند و همچنین با فشار تحریم ها به ناچار مذاکره و امتیاز دادن را بپذیرند. استراتژی که سالهاست در حال اجرای آن هستند.

اسرائیل در زمین ایران یا ایران در زمین اسرائیل ؟

در این باره بسیار میتوان نوشت و تحلیل کرد اما واقعیت ماجرا اینجاست که این اسرائیل است که در زمین ایران در حال بازیست. ایران نشان داده که هیچگاه عصبانی نخواهد شد و نوعی صبر استراتژیک در دستور کار دارد که شاید در افکار عمومی دنیا به چشم نیاید و شاید از سوی بسیاری مورد انتقاد قرار بگیرد ولی تجربه ثابت کرده است که آثار آن را حداقل 4 یا 5 سال بعد می توان متوجه شد.

اما چرا اسرائیل ابتدا دست به ترور میزند و سپس با ایجاد جو پر از هراس و وحشت علیه ایران تلاش دارد افکار عمومی جهان را به سمت ایران معطوف کند؟

پاسخ به این سوال شاید نیاز به بررسی های زیادی دارد اما شاید بتوان روی یک موضوع تامل بیشتری کرد: این رژیم پس از عدم امنیت در درون مرزهایش، قرار گرفتن در برابر قدرت موشکی و پهپادی ایرانِ امروز و نیروهایی مثل حزب الله و آگاهی کافی از مات شدن در برابر استراتژی ایران، دست به اقدامات تروریستی هدفمند ، کار رسانه ای پر حجم و سپس ایجاد جو رعب و وحشت علیه ایران میزند تا توجه جامعه جهانی را به سمت ایران نگاه دارد تا اتفاقا با این هدف از وقوع جنگ جلوگیری کند!

در حقیقت این رژیم میخواهد نبرد را در همین سطح با ایران حفظ کند تا علاوه بر رسیدن به خواسته های خود ، بتواند به کمک کشورهای همسو ، تحریم ها و فشارهای بیشتری علیه ایران ایجاد نماید ، به این امید که این فشارها در کنار ایجاد جو روانی سنگین علیه ایران بالاخره شاهد فروپاشی کامل ایران از درون باشد.

در حقیقت اسرائیل دیگر چاره ای جز این ندارد، مانند دیوانه ای که به هر تخته پاره ای برای نجات چنگ میزند ، هر چند که این نیز خواب آشفته ای بیش نیست …


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا