سیاست

تصمیم جدیدی برای حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری نگرفته‌ایم

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره برخی شایعات مطرح شده پیرامون مصوبات قوه مقننه توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سرویس سیاسی آرنا، محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در نشست خبری که امروز در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: چند موضوع در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و توجه بوده که از جمله آنها می‌توان به طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری و شفافیت آرا اشاره کرد.

وی افزود: طرح شفافیت آرا در نخستین روز‌های مجلس به کمیسیون آیین‌نامه ارجاع و نظر به اهمیت آن در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و بعد از آن به صحن کمیسیون ارجاع یافت، ما هم نیازمند شفافیت هستیم تا هم مجلس استقلال داشته باشد و هم نمایندگان تحت فشار قرار نگیرند.

فرهنگی بیان کرد: کار شفافیت آرا در کمیسیون به اتمام رسیده، اما از آنجا که فوریت ندارد قرار شد تا طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و بازار فولاد مورد بررسی قرار گیرد و بعد از این شفافیت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره لایحه بودجه گفت: بودجه سال آینده با اصلاحات ساختاری مطابقت ندارد، چرا که درآمد‌های نفتی بسیار بالا در نظر گرفته شده و مسائل خوش‌بینانه مطرح شده که قاعدتاً کشور با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد؛ بنابراین نظرات مختلفی بین نمایندگان وجود دارد که یکی از آنها رد کلیات است، البته مجلس اختیار دارد که لایحه دولت را اصلاح کند و دولت هم اعلام آمادگی کرده است. قطعا بر اساس واقعیات موجود لایحه را بررسی خواهیم کرد.

فرهنگی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه گفته می‌شود قالیباف از مقام معظم رهبری در موضوعات مختلفی اذن گرفته است که سخنگوی هیئت رئیسه در پاسخ به این سوال اعلام کرد که تا جایی که من در این باره اطلاع دارم، این کسب اجازه فقط در مورد ستاد کرونا و حضور یکی از نمایندگان در آنجا بوده است، ضمن اینکه در مورد سایر موضوعات مانند تشکیل جلسات در نقاط دیگر و برگزاری الکترونیکی جلسات علنی مجلس هم از ستاد کرونا اجازه گرفته‌ایم و در سایر موارد اجازه دیگری گرفته نشده است.

وی درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد؛ پیش بینی می‌کنیم که اصلاح انتخابات ریاست جمهوری به این دوره می‌رسد وقطعاً شورای نگهبان جزئیات این طرح را مورد بررسی قرار خواهد داد و احتمالاً نظرات خلاف مصوبات ما داشته باشد که سریعا آن را اصلاح می‌کنیم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره طرح مالیات بر خانه‌های خالی گفت: در این طرح مکانیسم‌هایی برای این که افراد دارای چندین خانه در نظر گرفته شده تا مجاب باشند که اطلاعات خود را ثبت کنند البته ما درباره اجرای این طرح نگرانی‌هایی داریم چرا که مصوبات چنینی ازقبل وجود داشته اند که اجرا نشده اند.

وی درباره مصوبه مجلس درباره لغو تحریم‌ها گفت: در زمان تصویب این قانون و ارسال آن به شورای نگهبان دولت مخالفت‌هایی داشت، اما بعد از ابلاغ اعلام کرد که این طرح را اجرا می‌کند، البته طرف‌های خارجی و مسئولان داخلی باید توجه کنند که دیگر دوران مدارا به اتمام رسیده و تا طرفین باید منتظر اقدامات عملی ما باشند و اگر تسهیلات در راستای مبادلات نفتی و اقتصادی انجام نشود ما اقدامات خود را انجام خواهیم داد.

فرهنگی گفت: این روز‌ها شبهاتی درباره اقدامات مجلس پیرامون اصلاح قانون انتخابات مطرح شده که ما اذعان داریم که این طرح برای انتخابات ۱۴۰۰است، اما فلسفه اصلی ورود ما به بحث انتخابات ریاست جمهوری این است که شاهد ثبت‌نام‌های بی رویه که گاهی آبروی نظام را مورد نظر قرار می‌دهد نباشیم.

وی افزود: طرح شفافیت آرای نمایندگان در سامانه‌ای، بارگذاری و نظرات نمایندگان درباره آن اخذ شد، چون این طرح به صورت فوریتی نیست، در دستور کار مجلس است و پس از بررسی طرح‌های در دستور کار مجلس، در صحن علنی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی افزود: نظرات مختلفی درباره بودجه وجود دارد از جمله آنکه برخی معتقدند کلیات لایحه بودجه، رد و لایحه به دولت ارجاع شود و مورد اصلاح قرار گیرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یک نظر دیگر وجود دارد که این روز‌ها طرفداران بیشتری دارد مبنی بر اینکه لایحه بودجه دو سقفیبه تصویب برسد که هم نظر دولت و هم نظر مجلس را تأمین می‌کند.

وی افزود: نظرات مختلفی درباره بودجه وجود دارد از جمله آنکه برخی معتقدند کلیات لایحه بودجه، رد و لایحه به دولت ارجاع شود و مورد اصلاح قرار گیرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یک نظر دیگر وجود دارد که این روز‌ها طرفداران بیشتری دارد مبنی بر اینکه لایحه بودجه دو سقفی به تصویب برسد که هم نظر دولت و هم نظر مجلس را تأمین می‌کند


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا