سیاست

قالیباف: راهکار اصلی برای حل مشکلات اقتصادی خنثی سازی تحریم‌هاست

قالیباف گفت: راهکار اصلی برای حل مشکلات اقتصادی خنثی سازی تحریم‌هاست که باید با همت آن را به مرحله اجرا برسانیم.

به گزارش سرویس سیاسی آرنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز و نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پارلمان در نطق پیش از دستور خوداظهار کرد: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»، رهبر معظم انقلاب دیروز، در جلسۀ شورای هماهنگی اقتصادی نکات مهمی را در خصوص ادارۀ اقتصادی کشور بیان فرمودند و نقشۀ راه هر سه قوه را در مواجهۀ با مشکلات اقتصادی ترسیم کردند.

وی افزود: برای برداشتن بار مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، باید راهکاری متفاوت داشته باشیم، نشستن و دست‌روی‌دست گذاشتن تا زمان لغو خوش‌بینانۀ تحریم‌ها، راهکار کارگشا نیست؛ آنچه که باید برای رفع تحریم‌ها انجام شود و تلاشی که باید در عرصۀ دیپلماسی صورت گیرد، شرایط خود را دارد که پیش از این هم گفته شده است.

قالیباف بیان کرد: امروز، راهکار اصلی ما خنثی سازی تحریم‌هاست که باید با همت و تلاش و شجاعت آن را به مرحله انجام برسانیم؛ برای عبور از تحریم‌ها باید تک تک مردم ایران را قوی کنیم و همانطور که رهبر انقلاب نیز فرمودند با بی‌اثر کردن تحریم‌هاست که می‌توان رفع تحریم‌ها را نیز رقم زد.

رئیس مجلس تصریح کرد: ایشان چهار سرفصل مهم و حیاتی را برای حل مشکلات کشور در میان مدت بیان فرمودند. به لطف خدا و با تلاش همۀ شما همکاران عزیز، مجلس شورای اسلامی در راستای وظیفه خود یعنی ریل گذاری و نظارت، در هر چهار سرفصل مطرح شده از سوی ایشان، اقداماتی مهم در دست دارد.

رئیس قوه مقننه افزود: سرفصل اولی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد مربوط به کسری بودجه بود؛ همانطور که همه متفق القول هستیم اصلاح ساختار بودجه، محور اول بستۀ اقتصاد مردمی مجلس شورای اسلامی است و همکاران محترم، بویژه نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس ماه‌هاست با نمایندگان محترم سازمان برنامه و بودجه در حال رایزنی هستند تا ان‌شاءالله بودجه سال آینده کشور با رعایت اصول مصوب اصلاح ساختار بودجه ارسال شود.

وی ادامه داد:با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب، از سازمان برنامه و بودجه انتظار می‌رود، همانطور که پیش از این وعده داده بودند، بودجه را با ایجاد تغییرات لازم ارسال کنند تا بار فشار کسری بودجه کاهش پیدا کند. سرفصل دوم مربوط به جهش تولید است که در بستۀ اقتصاد مردمی با عنوان رونق کسب‌وکار و ایجاد اشتغال برای جهش تولید مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است و در این خصوص طرح‌های مختلفی در دستور کار مجلس است.

وی ادامه داد: یکی از آن طرح ها، طرح جهش تولید مسکن است که کلیات آن به تصویب نمایندگان رسیده، و می‌تواند تحولی جدی در تولید مسکن به عنوان یکی از پیش‌ران‌های اقتصاد، پدید آورد. طرح ساماندهی بازار خودرو و همچنین طرح ساماندهی بازار زنجیرۀ فولاد نیز توسط نمایندگان محترم در حال پیگیری است. خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تصویب اعطای تسهیلات در خصوص آن نیز گام مهم دیگری بود که از سوی نمایندگان مجلس یازدهم برداشته شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در سرفصل سوم یعنی افزایش سرمایه‌گذاری دولتی و نهاد‌های عمومی، تصویب قانون افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل صرف سهام بدون حق تقدم اقدام مهمی بود که مجلس در تلاش خواهد بود بر اجرای درست آن به نحوی که به بهبود شرایط اقتصادی کمک کند، نظارت کند.

قالیباف متذکر شد: سرفصل چهارم مورد مطالبه مقام معظم رهبری، ضرورت حمایت از قشر‌های ضعیف است. مردم عزیز ما مطلعند که در چهار ماه گذشته، نمایندگان محترم، به طور مداوم پیگیر به سرانجام رسیدن قانون حمایت معیشتی از مردم بوده‌اند.

وی گفت: اکنون این امیدواری وجود دارد که دولت و مجلس با هماهنگی و همکاری هر چه سریعتر، قانون حمایت معیشتی از مردم را به مرحله اجرا برسانند و انتظارات موجود را پاسخ دهد. طبق این قانون باید تا پایان سال به ۶۰ میلیون نفر از هموطنان عزیز ما، یارانۀ کالا‌های اساسی پرداخت شود. همچنین مجلس وظیفه خود می‌داند راهبرد‌های تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب را بطور ویژه در بودجه ۱۴۰۰ و برنامه پنج ساله هفتم توسعه مورد توجه قرار دهد تا در ریل گذاری یک ساله و پنج سال پیش رو کشور با جهت گیری درست حرکت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ضروری است بخش‌های مختلف دولت با هماهنگی کامل سریعاً نسبتاً به ساماندهی مجدد بازار کالا‌های اساسی به خصوص مرغ اقدام کنند در همین زمینه لازم است کمیسیون کشاورزی مجلس با سرعت و دقت وظیفه نظارتی خود را در این باره انجام و گزارش آن را به مجلس و مردم ارائه کند.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: خاتمه کلام اینکه، این روز‌ها گران‌های افسارگسیخته دغدغه اصلی مردم شده است و زندگی را بر مردم سخت کرده و پدران را شرمنده و شرمسار خانواده‌ها کرده است. گرانی‌های کمرشکنی که یک روز با تخم مرغ آغاز شد و حال به مرغ رسیده است و امروز قیمت مرغ تبدیل به نمادی از ناکارآمدی و ناهماهنگی در اجرا و سیاستگذاری شده است


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا