سیاست
موضوعات داغ

خبر مهم وزیر کشور درباره تردد اتباع افغانستانی به ایران

عبدالرضا رحمانی‌فضلی،در دیدار با محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان گفت: موضوعات مهم در جهت افزایش همکاری ها و تقویت رابطه بین دو کشور در حوزه های مطرح شد

‌به گزارش سرویس سیاسی آرنا ، در دیدار وزیر کشور با سرپرست وزارت خارجه افغانستان مقرر شد دولت‌های هر دو کشور تلاش کنند همه موانعی که در مسیر تردد قانونی اتباع افغانستانی به ایران است، برداشته شود و تردد قانونی تسهیل شود.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، روز دوشنبه در دیدار با محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان گفت: موضوعات بسیار مهم در جهت افزایش همکاری ها و تقویت رابطه بین دو کشور در حوزه های مطرح شد.

وی ادامه داد: یکی از مباحث و موضوعات مطرح مرزی است و درباره آنچه که در مناطق مرزی اتفاق می‌افتد با یکدیگر موافقت نامه امنیتی داریم و مقرر شد کمیسیونهای مشترک مرزی و کمیساریای رویایی مرزی را به صورت مستمر و در زمان بندی های مشخص بگذاریم و مسائل مان را آنجا مطرح کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مسائل بسیار مهم بین ما و افغانستان سند همکاری جامع است که این سند جامع همکاری در سفر رییس جمهور افغانستان که آن زمان آقای اتمر مسئول شورای امنیت افغانستان بودند مطرح شد و حدود ۵ سال است که روی این سند کار بسیار جدی و خوبی شده است.

وزیر کشور اضافه کرد: خبر خوشی که آقای اتمر به ما دادند این است که ظرف ۳ ماه بتوانیم این سند همکاری جامع را با هم یک پارچه کنیم و بتوانیم در دو کشور مصوب و اجرایی کنیم که حتما تحول بسیار زیادی خواهد بود.

وزیر کشور گفت: مسئله دیگر بحث اتباع افغانستانی و نحوه تردد آنها به داخل کشور بود؛ آقای اتمر هم متذکر شدند و تشکر کردند و یادآور شدند که جمهوری اسلامی ایران ظرف ۴۰ سال همکاری های خوبی در این زمینه داشته و مقرر شد دولت های هر دو کشور تلاش کنند همه موانعی که در مسیر تردد قانونی است برداشته شود و تردد قانونی تسهیل شود که بتوانیم برادران افغانستانی خود را از طریق مسیرهای کاملاً قانونی و حمایت شده در کشورمان حضور یابند و آنها با اعتماد و اطمینان بیشتری بتوانند کارهای خود را انجام دهند.

رحمانی فضلی اظهار داشت: همچنین مقرر شد در بحث توسعه منطقه‌ای بین ایران و افغانستان همکاری بین استان های همجوار و همچنین سرمایه گذاران در مناطق مرزی همان استانها و نشست‌های مشترک داشته باشیم که ایران آمادگی لازم را برای این نشست ها دارد و امیدواریم که در یک زمانبندی مشخص همکاران بنده در حوزه اقتصادی و امنیتی و همکاران جناب آقای اتمر در حوزه اقتصادی و امنیتی افغانستان به ما بدهند تا این کار هم انجام شود.

وی بیان داشت: امیدواریم این نشست ها و جلسات و این تبادل افکار و نظرات موجب خیر و برکت برای دو کشور همسایه که زبان مشترک، تاریخ مشترک دارند و فرهنگ مشترک دارند داشته باشیم و همچنین امیدوارم که این نشست ها ادامه داشته باشد تا نتایجی که الان به دست آمد در عمل هم محقق شود.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا