سیاست
موضوعات داغ

از پرونده طبری و رومینا تا شهادت حاج قاسم و سقوط هواپیما در نشست دستگاه قضا

دستگاه قضا دوره تحول همزمان با آغاز دوره جدید شروع و امروز با گذشت یک‌سال و اندی از این دوره آثار تحول در این قوه نمایان شده است

‌به گزارش سرویس سیاسی آرنا ، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده های قضایی، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

مهمترین بخش اظهارات غلامحسین اسماعیلی به شرح زیر است:

* دستگاه قضا دوره تحول همزمان با آغاز دوره جدید شروع و امروز با گذشت یک‌سال و اندی از این دوره آثار تحول در این قوه نمایان شده است
* سه ضلعی تحول در قوه قضاییه عبارت است از اصلاح رویه‌ها و ساختارها، شفافیت و فساد ستیزی.
* در خردادماه مصادیق برجسته‌ای از این اضلاع ثلاثه در حوزه تحول قوه قضاییه شاهد بودیم.
* صدور بخشنامه نحوه رسیدگی به جرایم سیاسی مصداق بارز تحول در رویه‌های قضایی ما بود.
* اعلام عملکرد حساب‌های قوه قضاییه مصداق بارز شفافیت بود.
* رسیدگی به پرونده اتهامی آقای «طبری» و همدستان وی مصداق روشنی از فسادستیزی قوه قضاییه است.
* خوشحالیم به مردم اعلام کنیم در عمل به وعده‌هایمان صادق هستیم.
* برخورد با مفاسد هم وظیفه قانونی ما بوده و هست و هم وعده ما به مردم و جامعه.
* خوشحالیم این وظیفه را با توان و قدرت و بدون تبعیض اجرا می‌کنیم.
* امروز متخلفین در هر منصب و مقام و تحت پوشش و لباسی که باشند دیگر از حاشیه امن و حریم ممنوعه برخوردار نیستند.
* خوشحالیم اعلام کنیم قوه قضاییه عمل گراست و به جای شعار زدگی گزارش عملکرد به مردم می‌دهد.
* تذکر به جناح ها، اشخاص و رسانه های سیاسی:پرونده [طبری] را دستمایه ای برای تسویه حساب ها قرار ندهید.

انتصابات جدید در قوه قضائیه

* حجت الاسلام مظفری که تاکنون عهده دار شوراهای حل اختلاف بودند به سمت معاونت قضایی منصوب شد.
* «امین حسین رحیمی»مشاور عالی رییس قوه قضاییه و رابط قوه قضاییه در امور نمایندگان به عنوان معاون امور منابع انسانی و فرهنگی منصوب شد.
* «امینی» که معاون منابع انسانی قوه قضاییه بود، مشاور رییس قوه قضاییه شد.
* حجت الاسلام هادی صادقی که تاکنون عهده دار سمت معاونت فرهنگی بودند رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه که مرکب از شوراهای حل اختلاف و داوری است شد.
* محمد مهدی حاج محمدی که معاون قضایی دادگستری استان تهران بود، به عنوان رییس سازمان زندانها معرفی شد.
* جهانگیر مشاور رییس قوه قضاییه و رییس دفتر بازرسی قوه قضاییه منصوب شد.

حکم اعدام عامل افشای محل تردد “سردار سلیمانی” صادر شد

«سید محمود موسوی مجد» فرزند سیدکاظم یکی از جاسوسان سازمان سیا و موساد به اعدام محکوم شد.
* وی در قبال اخذ دلار آمریکایی در حوزه های امنیتی نیروهای سپاه قدس جاسوسی می کرد و محل های تردد شهید سرلشکر قاسم سلیمانی را در اختیار دشمن قرار داده بود.
* این حکم در دیوان عالی کشور تایید شده و بزودی اجرا می شود.
* سازمان بازرسی مشغول بررسی ادعای میرسلیم است.

بازداشت ۶ نفر در پرونده هواپیمای اوکراینی

* در پرونده هواپیمای اوکراینی، گروه های کارشناسی متعدد بررسی سانحه را انجام دادند، اعلام شد که خانواده جانباختگان می تواند به سازمان قضایی مراجعه و شکایت خود را مطرح کنند.
* تاکنون ۷۰ نفر به بازپرس پرونده مراجعه کرده اند.
* تا امروز ۶ نفر بازداشت شده اند، که ۳ متهم با قرار تامین آزاد شده‌اند.

توضیحات سخنگوی دستگاه قضا درباره آزادی مایکل وایت

* او زندانی تبعه آمریکا در ایران بود و اقدامی انسان دوستانه با عنایت به مصالح عمومی کشور به لحاظ ورود دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی کشور بود و مساعدت ما کمک می‌کرد به خلاصی هموطنان بی گناهمان در آمریکا که یکی از آن ها دکتر عسگری و دیگری دکتر طاهری که بی گناه بودند.
* قوه قضائیه با هماهنگی بین قوا و ارفاقات و تخفیفات قانونی با جلب رضایت شاکی خصوصی و پرداخت غرامت توانست رضایت شاکی را بگیرد و به لحاظ آن که این محکوم آمریکا به بیماری ایدز مبتلا بود، جزء افتخارات ما این است به گونه ای خدمات زندان بانی را ارائه دادیم که نه تنها بیماری او تشدید پیدا نکرد بلکه روند بهبودی او هم طی شد.

اشد مجازات برای پدر رومینا اشرفی

* در پرونده رومینا، هر نوع قتل اعم از فرزندکشی، همسرکشی یا مادر و پدرکشی جنایت است و با آن برخورد می شود.
* حتما اشد مجازات برای قاتل در پرونده های اینچنینی اجرا می شود.
* ما طرفدار عفو و گذشت اولیای دم هستیم و از آنها دعوت به عفو می کنیم.
* البته برخی از افرادی هم که یک روزی درباره عدم قصاص حرف می‌زدند و مطلب می نوشتند امروز داعیه دار قصاص پدر رومینا شده اند.

برگزاری ۴۰ جلسه دادگاه عیسی شریفی| بزودی پرونده به مرحله صدور حکم می رسد

* پرونده عیسی شریفی در دادسرای نظامی بررسی می شود، که تا امروز نزدیک به ۴۰ جلسه دادگاه برگزار شده است.
* جلسات پایانی دادگاه طی هفته آتی برگزار می شود.
* بزودی پرونده به مرحله صدور حکم می رسد.
* محتوای پرونده عیسی شریفی حکایت از آن دارد که قالیباف در زمره متهمان نیست.
* ۲ نفر بازداشت هستند و ۹ نفر با قرار تامین آزاد هستند

استقبال از اعلام آمادگی غلامرضا منصوری برای برگشت به کشور

* درباره مسائل اقتصادی هیچ فرقی بین قاضی و غیرقاضی قائل نیستیم. هرجا شرایط قانونی بر متهمان صدق کرد اسامی را اعلام می‌کنیم.
* یکی از قضاتی که شب گذشته اعلام کرد که به قوه‌قضائیه اعتماد دارد و به کشور برمی‌گردد.
* توصیه ما به همه متهمان این است که حضور پیدا کنند و از حق دفاع خود استفاده کنند.

مشروح سخنان سخنگوی دستگاه قضا را در ادامه بخوانید:

غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری روز سه شنبه 20 خرداد ضمن گرامی داشت یاد و خاطره امام راحل بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران و همه شهدا بویژه سردار قاسم سلیمانی گفت: این روزها مصادف با دوره ولایت مقام معظم رهبری است. امروز بهترین امام شناس عصر حاضر ماست. امسال رهبر انقلاب در سخنرانی سالگرد ارتحال امام راحل یکی از ویژگی های برجسته امام را توصیف کردند که این ویژگی نیاز امروز جامعه ماست و آن عبارت است از تحول خواهی و تحول آفرینی.

وی افزود: به طور قطع جامعه زنده نیازمند تحول است و گرایش مستمر به بهتر شدن و اجتناب از تحجر شرط زنده بودن یک جامعه است‌. رهبری با تبیین ویژگی‌های تحول در سیره امام راحل وظایف تحول خواهی و تحول افرینی همه بخش‌ها در ادامه گام دوم انقلاب روشن فرمودند و آن عبارت است از بیداری سرشت نهفته انسان‌ها و ایجاد تحرک انسان از راه انگیزه‌های اخلاقی و…

رسیدگی به پرونده طبری و همدستانش مصداق فسادستیزی قوه قضاییه است

وی افزود: در خردادماه و در سومین ماه سال ۹۹ مصادیق برجسته ای از این اضلاع ثلاثه را در قوه قضاییه شاهد بودیم و عبارت است از صدور بخشنامه رسیدگی به جرایم سیاسی و اعلام عملکرد حساب‌های قوه قضاییه که مصداق بارز شفافیت در قوه است و رسیدگی به پرونده اتهامی طبری و همدستان وی مصداق روشنی از فسادستیزی قوه قضاییه است. خوشحالیم که امروز با سری بلند به مردم اعلام کنیم که در عمل به وعده هایمان صادقیم.

قوه قضاییه به جای شعارزدگی گزارش عملکرد می‌دهد

اسماعیلی تاکید کرد: امروز برخورد با مفاسد هم وظیفه قانونی ما و هم وعده به جامعه است. امروز متخلفین در هر منصب و مقام دیگر از حاشیه امن و حریم ممنوعه برخوردار نیستند. خوشحالیم که اعلام کنیم قوه قضاییه عملگراست و به جای شعارزدگی گزارش عملکرد می‌دهد.

تخلف و جرم در قوه قضاییه حادثه و استثناست نه رویه و قاعده

وی تاکید کرد: تخلف و جرم در قوه قضاییه حادثه و استثناست نه رویه و قاعده. این قوه که از بیشترین و دقیق ترین و حساس ترین نهادهای نظارتی برخوردار است، در دوره اخیر فعالیت نهادهای نظارتی تقویت شده است و با وجود همه سخت گیری نهادهای نظارتی درون قوه‌ای، آمارهای ما حکایت دارد که عدد متخلفین درون قوه قضاییه بویژه در جامعه قضات کمتر از یک درصد است که همین میزان هم نباید باشد. قاطبه همکاران ما انسان‌های شریف و پاکدست و قانع و متدین و در یک کلمه سالم و عادل هستند.

اعلام آمادگی قوه قضاییه برای تعامل و همکاری بین قوا

وی خطاب به نمایندگان و هیات رییسه مجلس و رییس مجلس یازدهم، گفت: برای آنها در این دوره مهم آرزوی توفیق دارم. قوه قضاییه آمادگی خویش را برای همکاری بین قوا از جمله مجلس اعلام داشته است و انتظار داریم مجلس در انجام وظایف خویش تحولی رفتار کند.

انتصابات جدید در دستگاه قضا

اسماعیلی ضمن اعلام انتصابات جدید در قوه قضاییه، گفت: با گرامی داشت یاد حجت الاسلام خلفی که عهده دار معاونت قضایی قوه بود و در سال گذشته دعوت حق را اجابت کردند، از سوی ریاست قوه قضاییه حجت الاسلام مظفری که عهده دار شوراهای حل اختلاف بود به سمت معاونت قضایی قوه منصوب شد. همچنین امیر حسین رحیمی به عنوان مشاور عالی رییس قوه و رابط قوه در امور نمایندگان معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه منصوب شدند. حجت الاسلام امینی که عهده دار معاونت منابع انسانی بودند مشاور قوه قضاییه شده است. همچنین حجت الاسلام هادی صادقی که عهده دار معاونت فرهنگی قوه بود از این پس رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه که مرتکب از شوراهای حل اختلاف و داوری و میانجی است خواهند بود.
محمدمهدی حاج محمدی که تاکنون معاون قضایی رییس کل دادگستری استان تهران بود به عنوان رییس سازمان زندان‌ها منصوب شد و آقای جهانگیر به عنوان مشاور رییس قوه و مسول دفتر بازرسی قوه انجام وظیفه می کند.

افشاکننده محل استقرار و تردد سردار سلیمانی به زودی اعدام می‌شود

غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا اخیرا جاسوس سازمان سیا به اعدام محکوم شده است؟ گفت: بله از ناحیه امریکا و رژیم غاصب صهیونیستی تلاش کردند در امور کشور ما مداخله کنند. هم سربازان گمنام امام زمان و هم نیروهای هوشیار ما در سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات انها را رصد می کنند و عناصر فریب خورده ای که به دام‌می افتند را شناسایی می‌کنند و سپس محاکمه می شوند. اخیرا سید محمود موسوی مجد فرزند سیدکاظم که هم به سرویس موساد و هم به سرویس سیا در قبال اخذ دلار امریکایی برای آنها در حوزه‌های امنیتی و نیروهای مسلح بویژه سپاه قدس و محل استقرار و ترددهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اطلاعاتی جمع‌آوری کرده و در اختیار بیگانه می گذاشت به اعدام محکوم شد.
وی افزود: شعبه ۱۹ دیوان عالی کشور هم حکم را تایید کرد و بزودی حکمش اجرا می شود و به سزای اعمالش می رسد.

پاسخ سخنگو به سوالی درباره آزادی مایکل وایت

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آزادی مایکل وایت و این ادعا که در ایران شاکی خصوصی دارد، گفت: آزادی مایکل وایت زندانی تبعه امریکا در ایران یک اقدام انسان دوستانه و در چارچوب مقررات قضایی و با عنایت به مصالح عمومی کشور به لحاظ ورود دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده است.

وی افزود: پیشنهادی که واصل شده از طرف مساعدت ما کمک می کرد به برخی از همکاران ما در امریکا از جمله دکتر عسگری و دکتر طاهری که در امریکا محبوس بودند. قوه قضاییه با توجه به تعامل و همکاری بین قوا و نظر دبیرخانه شورای امنیت ملی بعد از آنکه جلب رضایت شاکی خصوصی را با پرداخت غرامت از ناحیه محکوم به شاکی خصوصی گرفت و رضایت شاکی جلب شد و بعد از ان به لحاظ بیماری قبلی که محکوم داشت قبل از بازداشت ایدز داشت و احتمال داشت حادثه ای رخ دهد بگونه ای خدمات زندانبانی ارایه شد که روند بهبودی طی شود و نهایتا با برخورداری از ارفاقات قانونی از زندان آزاد شد.

متولی موضوع زندانی و زندانیان قوه قضاییه است

وی افزود: متولی موضوع زندانی و زندانیان قوه قضاییه است و امکان ندارد بدون هماهنگی قوه در مورد زندانیان مذاکره شود. آقایان در بخش‌های مختلف جایگاه خود و جایگاه قوه را بدانند واز ناحیه قوه بدون هماهنگی با این قوا وعده آزادی همه اتباع بیگانه را به دیگران ندهند. تصمیم گیری با قوه قضاییه است البته در این موضوع مصالح ملی و نظرات کارشناسی دبیرخانه شورای امنیت ملی را لحاظ کرده است.

وضعیت پرونده قتل رومینا اشرفی

اسماعیلی در پاسخ به سوال مبنی براینکه با توجه به قتل رومینا اشرفی در روزهای اخیر انتقاداتی نسبت به بحث مجازات پدرش، مطرح شده، به نظر شما به عنوان سخنگوی قوه قضاییه، قانون مجازات در این زمینه نیاز به اصلاح دارد؟ گفت: قتل رومینا اشرفی و هر نوع قتل نفس دیگر از منظر قوانین جزایی در زمره جنایات و مستوجب مجازات سنگین است که نوع قتل فرق ندارد چه خودکشی و چه برادر کشی و همسرکشی و فرزندکشی و پدرکشی و مادرکشی

و هر نوع قتلی باشد را ما جنایت می دانیم و معتقدیم با کسانی که مرتکب جنایات می شوند باید قاطعانه و عبرت آموز برخوردکرد. در این پرونده اینگونه اقدام خواهد شد.

وی افزود: برخی در این جا داعیه مهربان تر از مادر نشوند. کسانی که در داخل کشور یادمان نرفته مخالف قصاص بودند و علیه لایحه قصاص راهپیمایی میکردند و مقاله می نوشتند داعیه مهربان تر از مادر نشوند. قوه قضاییه قاطع و عبرت آموز برخورد می کند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: اگر قانون تشدید شود مجازات فعلی عمل می کنیم کما اینکه قوه در لایحه صیانت و کرامت و حفظ حرمت بانوان در بخش مربوط به جنایت مربوط به قتل عمدی بانوان اگر به هر دلیلی منتهی به قصاص نشود پیشنهاد تشدید مجازات داده و مجازات در لایحه پیش بینی شده است و نسبت به مجازات در قانون فعلی ما شدیدتر است. باز هم قانونگداری با نمایندگان است؛ چه در قالب همین لایحه‌ای که بعداز گذشت ۹ ماه از زمانی که آن رابه دولت دادیم آن را به مجلس تقدیم کنند و چنانچه مجلس در همین لایحه‌ای که به مجلس می رود وچه در اصلاح قوانین حتما ضوابط قانونی لحاظ می شود و در قتل‌های فجیع و انتخاب مجازات حتما مجازات اشد اعمال می‌شود.

اسماعیلی افزود: ما به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنیم و حکم می‌دهیم. بخشی از مجازات به عهده اولیای دم است البته ما توصیه به عفو و گذشت داریم و کما اینکه با احکام قصاصی که صادر و به مرحله اجرا رسیده بود در سال گذشته با وساطت بخش‌های مربوطه بیش از ۳۸۰ حکم قصاص با رضایت اولیای دم منتفی شد و از لحاظ جنبه عمومی جرم مجازات شدند.

آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: بخش قضایی این پرونده به عهده قوه قضاییه و سازمان قضایی نیروهای مسلح است. به محض وقوع حادثه دستوراتی صادر شد و در سازمان قضایی نیروهای مسلح شعبه ویژه ای تعیین شد. از ناحیه سازمان نیروهای مسلح اعلام شد که خانواده جانباختگان می توانند به سازمان قضایی مراجعه کرده و شکایت کنند که ۷۰ خانواده تا امروز شکایت خود را اعلام کرده اند. برخی از خانواده‌ها با دادستان نیروهای مسلح دیداری داشته‌اند و در این پرونده تاکنون شش نفر از عوامل ذی ربط بازداشت شده‌اند که سه نفر با قرار تامین آزاد شده و سه نفر دیگر در بازداشت هستند.

ادعای میرسلیم درحال رسیدگی است

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای میرسلیم از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مدعی شده که یکی از روسای کمیسیون های مجلس سابق به میزان ۶۵ میلیارد تومان رشوه دریافت کرده اند؟ گفت: دستور رسیدگی به این ادعا صادر شده است و سازمان بازرسی کل کشور در حال بررسی است. البته این موضوع جدید است اما در پایان رسیدگی نتایج به سمع و نظر عزیزان می رسد و افراد اگر از جرمی مطلع می شوند بهتر است به جای رسانه ای کردن به قوه قضاییه مراجعه کنند اما خود قوه قضاییه در این جرایم ورود کرده و آن را بررسی خواهد کرد.

بازداشت 2 متهم در پرونده عیسی شریفی

وی درخصوص پرونده عیسی شریفی نیز گفت: این پرونده در سازمان قضایی نیروهای مسلح است و به دادگاه ارسال شده است. تاکنون ۴۰ جلسه دادگاه در این خصوص برگزار شده است و بزودی جلسات پایانی دادگاه در طی هفته‌های آتی برگزار می شود. در این پرونده به زودی شاهد صدور حکم خواهیم بود. در این پرونده دو متهم بازداشت هستند و فکر کنم حدود ۹ نفر از متهمان هم با قرار تامین آزاد هستند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا