سیاست

دانشمند ایرانی آزاد شده از زندان آمریکا دست به افشاگری زد

سیروس عسگری دانشمند ایرانی که اخیرا پس از تبرئه شدن در دادگاه فدرال و سپس شش ماه بازداشت توسط اداره مهاجرت آمریکا به کشور بازگشته است، با علی باقری، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون بین الملل رئیس قوه قضائیه، دیدار و گفت‌وگو کرد

‌به گزارش سرویس سیاسی آرنا ،  دانشمند ایرانی آزاد شده از زندان آمریکا با بیان اینکه بررسی پرونده من و تکرار بازداشت اساتید ایرانی، این احتمال را تقویت می‌کند که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، هدف قرار دادن دانشگاهیان ایرانی را در دستور کار قرار داده‌اند، افشا کرد: در جریان بررسی پرونده دریافته که اف‌بی‌آی بدون مجوز، به عناوین تمامی ایمیل‌هایی که توسط سرویس‌هایی چون جیمیل و یاهو ارسال می‌شوند دسترسی دارد، اما برای دسترسی به محتوای ایمیل ها باید مجوز بگیرد. در مورد پرونده ایشان، مامور اف‌بی‌آی این مجوز را توسط یک داستان ساختگی بدست آورده بود.

سیروس عسگری دانشمند ایرانی که اخیرا پس از تبرئه شدن در دادگاه فدرال و سپس شش ماه بازداشت توسط اداره مهاجرت آمریکا به کشور بازگشته است، با علی باقری، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون بین الملل رئیس قوه قضائیه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس اعلام ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، در این نشست که در دفتر ستاد حقوق بشر برگزار شد، عسگری با انتقاد از رویکرد دوگانه نهادهای حقوق بشری که در زمینه‌ی حمایت از اساتید و پژوهشگران فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: این انجمن‌ها که ادعای حمایت از پژوهشگران و حقوق آن‌ها را در سطح بین المللی دارند مقالات متعددی در دفاع از چندین پژوهشگر و متخصص آمریکایی نوشتند که در ایران بازداشت و تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند، اما در قبال پرونده‌ من و یا دکتر سلیمانی که استاد دانشگاه بودیم، سکوت کردند.

وی افزود: بررسی پرونده من و تکرار بازداشت اساتید ایرانی، این احتمال را تقویت می‌کند که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، هدف قرار دادن دانشگاهیان ایرانی را در دستور کار قرار داده‌اند.

این استاد دانشگاه در ادامه افشا کرد در جریان بررسی پرونده دریافته که اف‌بی‌آی بدون مجوز، به عناوین تمامی ایمیل‌هایی که توسط سرویس‌هایی چون جیمیل و یاهو ارسال می‌شوند دسترسی دارد، اما برای دسترسی به محتوای ایمیل ها باید مجوز بگیرد. در مورد پرونده ایشان، مامور اف‌بی‌آی این مجوز را توسط یک داستان ساختگی بدست آورده بود.

وی افزود: یکی از استدلال‌های اف‌بی‌آی برای دریافت مجوز ورود به ایمیل های من این بود که چون استاد دانشگاه شریف هستم و از دولت ایران حقوق دریافت می کنم، پس با دولت جمهوری اسلامی ایران ارتباط داشته و اطلاعات سری برای دولت ایران ارسال می کرده ام.

عسگری با اشاره به این که برای اولین بار یک قاضی فدرال آمریکایی به نفع یک ایرانی و علیه اف‌بی‌آی حکمی صادر کرده است، افزود: اعتقاد دارم عملکرد این قضات مستقل باید مورد تقدیر قرار گیرد؛ در فرآیند دادرسی و با کمک تیمی از وکلای خبره، بی پایه و اساس بودن اتهامات وارده توسط اف‌بی‌ای به حدی آشکار شد که قاضی پرونده در دادگاه نهایی بلافاصله پس از ارایه شواهد توسط دادستان و بدون نیاز به ارایه شهود توسط وکلای من، اینجانب را از کلیه اتهامات تبرئه نمود.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی در دادگاه فدرال، پلیس مهاجرت آمریکا طی اقدامی عجیب و ناگهانی ایشان را بازداشت کرد و پناهجوی غیرقانونی (illegal immigrants) نامید، افزود: در زمان بازداشت، بر اساس ویزای توریستی به همراه همسرم جهت بازدید از فرزندانم به این کشور سفر کرده بودم و درخواستی برای پناهجویی نداشتم، حتی بلیط برگشت به ایران را نیز تهیه کرده بودیم که خود نشان می‌داد مصداق پناهجو هم نیستم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به مامور اداره مهاجرت گفتم چرا من را بازداشت می‌کنید؟ او در پاسخ گفت چون می‌توانم و قانون این حق را به من داده؛ وقتی به او گفتم همین قانون به تو اجازه داده به جای بازداشت، من را تحت نظارت تا زمان بازگشت به ایران آزاد کنی، چرا این کار را نمی‌کنی، از پاسخ گویی در ماند. به تایید بسیاری از وکلای آمریکایی که پرونده من را بررسی کرده‌اند، بازداشت من توسط اداره مهاجرت آمریکا احتمالا توسط همان جریان فکری تندرو انجام شده که پرونده من را از ابتدا به جریان انداختند.

وی با اشاره به روند سه ساله رسیدگی به پرونده قضائی در ایالات متحده تصریح کرد: در ابتدای فرآیند دادرسی، دادستان آمریکایی بدون هیچ دلیلی از ارائه مدارک خودداری می‌کرد و رسیدگی به پرونده را شش ماه به تاخیر انداخت.

به گفته عسگری، پس از بازگشت او به کشور، وکلای آمریکایی که همچنان با ایشان در ارتباط هستند ضمن ابراز تاسف از برخورد کشورشان با این دانشمند ایرانی اذعان کرده‌اند که «سیستم قضائی آمریکا عدالت را در حق ایشان اجرا نکرده است».

وی افزود: در میان شهروندان کشورهای غربی، گوش شنوا برای شنیدن نقض حقوق بشر توسط این کشورها وجود دارد و امید است ایران بتواند با پیگیری چنین پرونده‌هایی حقیقت را بازتاب دهد.

باقری نیز در این دیدار ضمن تقدیر از مقاومت دکتر عسگری گفت: ستاد حقوق بشر وظیفه خود می‌داند که از شان و کیان دانشگاهیان و اساتیدی چون شما دفاع کند. بازداشت شما علاوه بر خسارت به شخص شما، خسارت به منافع ملی ایران و جامعه دانشگاهی است.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا