سیاست

دیدار ظریف با مقام سابق آمریکایی تایید شد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره ادعای ریچاردسون مبنی بر دیدار با ظریف درباره آزادی مایکل وایت گفت که این دیدار مربوط به چند ماه پیش است

‌به گزارش سرویس سیاسی آرنا ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره ادعای ریچاردسون مبنی بر دیدار با ظریف درباره آزادی مایکل وایت گفت که این دیدار مربوط به چند ماه پیش است.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) و در پی تبادل مایکل وایت با مجید طاهری درباره اظهارات «بیل ریچاردسون» که مدعی شده است با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در خصوص دیدار کرده، این ملاقات را تایید کرد و آن را مربوط به چند ماه پیش دانست.

وی گفت: ریچادسون چند ماه پیش درباره آزادی مایکل وایت تبعه آمریکایی زندانی در ایران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در عین حال اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به تلاش‌های انساندوستانه که منجر به آزادی گروگان‌های ایرانی در آمریکا و خارج از این کشور شود، پاسخ مثبت داده و از این روند استقبال کرده است.

«بیل ریچاردسون» که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ فرماندار ایالت «نیومکزیکو» بوده از «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و «مجید تخت روانچی»، نماینده ایران در سازمان ملل به عنوان دو نفر از مقام‌های ارشدی نام برده که با آنها در خصوص آزادی «وایت» مذاکره کرده است.

ریچاردسون در توئیتر مدعی شده هنگام جاری بودن مذاکرات برای آزادی وایت «به طور منظم» با مقام‌های ارشد ایران دیدار کرده است. او همراه با این پیام، لینک مربوط به بیانیه‌ای از «مرکز ریچاردسون» را که در آن توضیحات کامل‌تری درباره این دیدارها ارائه شده قرار داده است.

مرکز ریچاردسون در این بیانیه خاطرنشان کرده است: «در جریان این مذاکرات، آقای فرماندار ریچاردسون به طور منظم با مقام‌های بلندپایه ایران از جمله وزیر خارجه محمد جواد ظریف و سفیر ایران در سازمان ملل، مجید تخت روانچی دیدار می‌کرد.»

براساس این گزارش، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد «مایکل وایت» از ایران خارج شده است و پس از آن فاکس نیوز در خبری اعلام کرد که مایکل وایت با مجید طاهری پزشک ایرانی مبادله شده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز پنجشنبه شب در توئیتی نوشت: «خرسندم که دکتر مجید طاهری و آقای وایت به زودی به خانواده‌هایشان ملحق می‌شوند. استاد عسگری روز چهارشنبه به جمع خانواده‌شان برگشتند. این اتفاق می‌‌تواند برای تمامی زندانی‌ها بیفتد. نیازی به دست‌چین کردن نیست. گروگان‌های ایرانی بازداشت‌شده در آمریکا باید به خانه برگردند.»

طاهری به جرم نقض قوانین یکجانبه تحریم‌های ضدایرانی آمریکا به تحمل ۱۶ ماه حبس محکوم شده بود. یک مقام آمریکایی به فاکس‌نیوز گفته ایشان از ۳۳ سال پیش ساکن آمریکا است و در ایالت فلوریدا طبابت می‌کند.

۱۹ دی ماه سال ۱۳۹۷ «بهرام قاسمی» سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی به نام «مایکل وایت»‌ در شهر مشهد بازداشت و موضوع، در نخستین روزهای دستگیری از طریق دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران به اطلاع دولت آمریکا رسید و دولت متبوع وی از همان ابتدای بازداشت، در جریان این دستگیری قرار داشته است.

در همین خصوص نیز سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران شب گذشته درباره آزادی مایکل وایت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مایکل وایت با جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی، در مورد سایر جرایم خود مشمول رأفت اسلامی شده و با توجه به گذراندن بخشی از دوره محکومیت و با در نظر داشت ملاحظات حقوق بشری، امروز با حکم قاضی پرونده آزاد و از کشور خارج شد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا