سیاست

عصبانیت آمریکا از کمک ایران به ونزوئلا

سفیر آمریکا در ونزوئلا گفته واشنگتن به دولت‌ها و شرکت‌ها درباره کمک‌رسانی به مبادلات نفتی ایران و ونزوئلا هشدار صادر کرده است

سفیر آمریکا در ونزوئلا گفته واشنگتن به دولت‌ها و شرکت‌ها درباره کمک‌رسانی به مبادلات نفتی ایران و ونزوئلا هشدار صادر کرده است.

‌به گزارش سرویس سیاسی آرنا ، الیوت آبرامز»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ونزوئلا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته کارزار فشار علیه ایران و ونزوئلا تقویت شده «تا اطمینان حاصل شود که کمک‌رسانی به چنین مبادلاتی بسیار خطرناک خواهد بود.

نیروی دریایی ونزوئلا روز پنجشنبه با نادیده گرفتن هشدارهای آمریکا چهارمین نفتکش حامل سوخت ایران را به بندرگاه‌های این کشور اسکورت کرد. دست‌کم یک نفتکش دیگر در حال حرکت به سمت ونزوئلا است.

خبرگزاری رویترز نوشته این رویداد نشان‌دهنده تعمیق روابط میان ایران و ونزوئلا است که هر دو عضو «اوپک» هستند و روابط مخدوشی با آمریکا دارند.

آبرامز در مصاحبه با رویترز گفت: «ما به جامعه کشتی‌رانی در سراسر دنیا، مالکان کشتی، ناخداها، بیمه‌گران کشتی‌ها و بنادر در مسیر میان ایران و ونزوئلا هشدار داده‌ایم.»

وی اضافه کرد دولت «دونالد ترامپ» به دولت‌های سراسر جهان هم پیام‌های مخفیانه‌ای در این خصوص صادر کرده است.

یک منبع آگاه گفته یکی از این دولت‌ها «جبل‌الطارق» است که در مسیر حرکت نفتکش‌ها قرار دارد. یک مقام آمریکایی گفت از کشورهای متعددی خواسته شده از ارائه خدمات بندرگاهی به این نفتکش‌ها خودداری کنند.

رویترز نوشته هنوز مشخص نیست این اقدام چه تأثیراتی در برخواهد داشت.

رسانه انگلیسی همچنین مدعی شده اطلاعات استخراج‌شده از سایت «رفینیتور ایکون» که در زمینه رصد حرکات کشتی‌ها فعالیت می‌کند نشان می‌دهد دو نفتکش دیگر با پرچم لیبری اوایل ماه می از کانال سوئز عبور کرده‌اند. منابع آگاه گفته‌اند ایالات متحده به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از رسیدن آنها به ونزوئلا است.

آبرامز از اظهارنظر درباره این دو نفتکش خودداری کرد اما به تهدیدهای اعمال تحریم علیه چنین اقداماتی اشاره کرد و گفت: «فکر نمی‌کنم مالکان کشتی و شرکت‌های خدمات بیمه، ناخداها و خدمه کشتی‌ها در آینده تمایلی به مشارکت در چنین مبادلاتی داشته باشند.»

رویترز نوشته به نظر می‌رسد واشنگتن مایل است به جای توسل به حضور نیروهای دریایی خود در کارائیب برای جلوگیری از حرکت نفتکش‌ها از تدابیر اقتصادی برای این منظور استفاده کند.

جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا هشدار داده‌اند هر گونه اقدام نظامی آمریکا را پاسخ خواهند داد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا