سیاست
موضوعات داغ

اظهارات روحانی در افتتاحیه مجلس یازدهم

پارلمان و مجلس در سراسر جهان نماد مهم دموکراسی و در ایران، نماد دموکراسی اسلامی و مردم سالاری دینی است.

به گزارش سرویس سیاسی آرنا ، رییس جمهور مبنای همکاری دولت و مجلس را چهارچوب قانون اساسی دانست و گفت: پارلمان و مجلس در جهان نماد مهم دموکراسی است و در ایران مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی اسلامی و مردم‌سالاری دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه (هفتم خرداد) در آیین گشایش یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، آغاز این دروه از مجلس را به نمایندگان و ملت بزرگ ایران تبریک گفت و اظهارداشت: پارلمان و مجلس در سراسر جهان نماد مهم دموکراسی و در ایران، نماد دموکراسی اسلامی و مردم سالاری دینی است.

رییس‌جمهوری افزود: نخستین رکن دموکراسی در تاریخ ایران ۱۱۴ سال پیش با مجلس شورای ملی آن زمان شکل گرفت و این نهاد از مرحوم آخوند خراسانی و محقق نایینی تا امام راحل رضوان تعالی الله علیه نهادی مشروع و قانونی تلقی شده است.

روحانی اضافه کرد: در مجلس شورای اسلامی از آغاز بزرگانی بر چنین صندلی‌هایی نشستند و ادای وظیفه کردند و از شهید آیت الله سید حسن مدرس گرفته تا مقام معظم رهبری تا مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی و تا شهیدانی همچون شهید محمد علی رجایی شهید محمد جواد باهنر، شهید مصطفی چمران در مجلس اول بر همین صندلی‌ها نشستند و به وظیفه مهم قانونگذاری پرداختند.

وی ادامه داد: هم دوران دولت و مجلس چهارساله و کوتاه است اما با همکاری دولت و مجلس می‌توانیم یادگاری دائمی و ماندگار برای دهه‌ها و حتی قرنها به یادگار بگذاریم و آن یادگار بزرگ قانون متقن صحیح کارآمد مفید برای جامعه است.

رییس‌جمهوری افزود: مجلس‌ها و دولت‌ها آمدند و رفتند اما می‌بینید قانون مدنی کشور برای دهه‌ها و بیش از یک قرن به عنوان محکمترین قانون هنوز هم جای افتخار برای ایران و قانونگذاری ایران است.

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: دولت و مجلس در بسیاری از زمینه ها می‌توانند همکاری کنند اما بهترین همکاری لایحه خوب از سمت دولت و بررسی و تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی است. امیدوارم در یک سال باقی مانده این دولت و آغازین سال این مجلس بتوانیم در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است و ما مجلس و تک تک نمایندگان مجلس را از دیدگاه قانون اساسی برابر کل ملت ایران مسوول می‌دانیم آنچنان که قانون اساسی این را می‌گوید.

مجلس خانه ملت است

روحانی گفت: اگر همه فکرها برای منافع، امنیت، مصالح و برای هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی، جناحی و حوزه‌های انتخابیه ترجیح دهیم که بی‌تردید مجلس نه مجلس حوزه‌های انتخابیه یا اقوام یا جناح‌ها و نه مجلس فِرق است بلکه مجلس شورای اسلامی خانه ملت است و از آن ملت ایران است.

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ترجیح منافع ملی بر منافع بخشی و حوزه‌های انتخابیه و جناحی اساس کار بین دولت و مجلس خواهد بود، اظهار داشت: دولت یازدهم و دوازدهم در دو مقطع پنج و سه ساله قرار گرفت. در پنج سال اول، مبنای دولت گشایش و پیشرفت بود و در همه زمینه‌ها در سال‌های اولیه هم شاهد گشایش‌ها در امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و پیشرفت بودیم.

اقدامات بهداشتی دولت موجب موفقیت در مبارزه با کرونا شد

روحانی با اشاره به مقابله نظام درمانی با ویروس کرونا تصریح کرد: اینکه در ماجرای کرونا در لیست کشورهای موفق در مبارزه با این ویروس قرار گرفتیم به دلیل آن است که در دولت یازدهم پایه‌های درمان و بهداشت در کشور مستحکم شد. توانمندی درمانی کشور از تخت‌های بیمارستانی تا تجهیزات به دو برابر آنچه قبل از سال ۹۲ در تاریخ ایران بوده، رسید.

رئیس دولت دوازدهم اضافه کرد: این افتخار بزرگی برای ملت ایران و مسئولان نظام است که شرایط آنچنان مهیا شد که در این حادثه سخت ویروس عالم‌گیر، نه دغدغه‌ای از نظر تخت بیمارستانی داشتیم و نه دغدغه‌ای به تخت‌های ویژه و تنفس مصنوعی. این به دلیل استحکام پایه‌های درمانی در جمهوری اسلامی ایران بود.

روحانی با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه فضای مجازی خاطرنشان کرد: در زمینه تقویت فضای مجازی شرایطی را پیدا کردیم که به راحتی توانستیم بسیاری از امور را از طریق این فضا حل و فصل کنیم که نمونه آن گفته شد که کار انتخابات مجلس یازدهم بر مبنای فضای مجازی بود.

وی به پرداخت وام از طریق فضای مجازی اشاره کرد و ابراز داشت: امروز میلیون‌ها مراجعه به بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی مردم را بی‌نیاز کرده که به دلیل دولت الکترونیک و بودن فضای مجازی است. ۷۷ میلیون نفر وام دریافت کردند بدون آنکه به بانک‌ها مراجعه کنند. موبایل هوشمند در سال ۹۲، ۳۰۰ هزار دستگاه بوده و امسال بالای ۷۰ میلیون دستگاه است.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد یک تحول اساسی بودند. ما از ۵۲ شرکت دانش‌بنیان امروز به بالای پنج هزار شرکت رسیده‌ایم. درآمد آنها در سال ۹۸، ۱۲۰ هزار میلیارد بوده است.

روحانی با بیان اینکه در بقیه موارد هم در دوره گشایش و پیشرفت توانستیم به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای برسیم، عنوان کرد: خودکفایی‌ها، توسعه زمینه‌های کشاورزی و افزایش تولیدات کشاورزی نشانه تحرک ملت بزرگ ایران در بخش کشاورزی صنعت و در سایر بخش‌ها بوده است.

ایران در سال ۹۵ بیشتر میزان رشد اقتصادی جهان را کسب کرد

روحانی گفت: در زمینه دانش و فناوری از رتبه ۲۱ به جایگاه شانزدهم دست پیدا کردیم و در زمینه نوآوری از رتبه ۱۳۱ به رتبه ۶۱ رسیدیم. این تحرک بزرگ در سراسر کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی بود.

رییس جمهوری افزود: در سایر زمینه‌ها هم شرایطی را بوجود آوردیم که خودکفایی‌ها بتواند ظهور و بروز پیدا کند، ما از تولید ۵۲ میلیون لیتر بنزین در روز به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیدیم.

روحانی گفت: در تولید گاز نیز به درجه‌ای خودکفایی رسیدیم که امروز روزانه هزار میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود. این تحولات در سایه استراتژی گشایش و پیشرفت در کشور محقق شد.

وی تصریح کرد: در زمینه نظامی از رتبه ۲۲ در جهان به جایگاه چهاردهم صعود کردیم، امروز قدرت نظامی کشور در بخش‌های مختلف در طول سالیان گذشته دچار تحولات بزررگ شده است.

رییس جمهوری با اشاره به تحولات بزرگ در حوزه زیربنایی کشور گفت: بزرگراه‌های کشور از ۱۴ هزار به ۲۸ هزار کیلومتر رسیده است که نسبت به قبل از دولت یازدهم دو برابر شده است و البته در زمینه ریل گذاری و توسعه بنادر کشور نیز یک حرکت خوب را شاهد هستیم.

روحانی با اشاره به آمار و اقتصادی در هفت سال گذشته در دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزود: رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۵ با نرخ ۱۲.۵ درصد بالاترین رشد اقتصادی در سراسر جهان بود. در تورم نیز در این مدت به تورم تک رقمی ۹ درصد و حتی ۷ درصد برسیم.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا