سیاست
موضوعات داغ

مقایسه منطق برجامی ایران با زمان جنگ

برجام نتیجه استراتژی دقیق و انتخاب و عقلانیت درست در اوج دقت دستگاه دیپلماسی بود. ضرر و زیان آن برای کسانی باقی می‌ماند که آن را نقض کرده و از برجام خارج شدند

آرنا نیوز :: رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکا با خروج از برجام پرستیژ خود در روابط بین‌المللی و جامعه جهانی را از بین برد، گفت: برجام نتیجه استراتژی دقیق و انتخاب و عقلانیت درست در اوج دقت دستگاه دیپلماسی بود. ضرر و زیان آن برای کسانی باقی می‌ماند که آن را نقض کرده و از برجام خارج شدند.

به گزارش سرویس سیاسی آرنا ، کمال دهقانی  با اشاره به نامه وزیر خارجه به دبیرکل سازمان ملل در سومین سالگرد خروج آمریکا از برجام گفت: در روابط و حقوق بین‌الملل وفای به عهد و توافقات کشورها به صورت دو یا چند جانبه بسیار مهم است. کشورها به خاطر نبود اعتماد و درگیری به سازمان ملل رجوع کرده و توافقاتی را وضع می‌کنند که باید آن را اجرایی کنند. یکی از این توافقات برجام بود که آمریکا به صورت یک‌جانبه از آن خارج شد چون تصورش آن است تنها قدرت دنیا بوده و هر کاری بخواهد انجام می‌دهد کما اینکه بعد از برجام هم از توافقات بین‌المللی دیگری خارج شد.

وی یادآور شد: دیپلمات‌های ما در دستگاه دیپلماسی توافق‌نامه برجام را رقم زدند که نتیجه آن لغو قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه کشورمان بود. قطعنامه ۲۲۳۲ در همین رابطه صادر شد. همچنین فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شده که این موارد بسیار مهمی بود. البته که با روی کار آمدن دولت ترامپ و عهد شکنی صورت گرفته، آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌هایی را وضع کرد اما هیچ گاه نتوانست اجماعی علیه ایران ایجاد کند چون فعالیت دستگاه دیپلماسی و استراتژی اتخاذ شده دقیق بود. آمریکا تلاش گسترده‌ای کرد تا ایران را به انزوا بکشاند که همه آن‌ها خنثی شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: با وجود مشکلاتی که تحریم‌ها برای کشور ایجاد کرد اما مقاومت حداکثری ایران تبدیل به الگویی در روابط بین‌الملل شد و پرستیژ آمریکا در روابط بین‌المللی و جامعه جهانی را از بین برد. منطق درست جمهوری اسلامی و قدم‌هایش را می‌توان با زمان جنگ تحمیلی مقایسه کرد. آن زمان کشورهایی به صدام برای مقابله با ایران کمک می‌کردند که بعدها متوجه اشتباهشان در حمایت از یک جنایتکار متجاوز و قانون‌شکن شدند. البته که زمان ۲۰ ساله‌ای طول کشید تا آن‌ها به این منطق درست برسند.

دهقانی در پایان و در جمع‌بندی گفت: برجام نتیجه استراتژی درست و دقیق و انتخاب و عقلانیت در دستگاه دیپلماسی بود که جلوی چشم همه سیاست‌مداران دنیا و رسانه‌ها و افکار عمومی جامعه جهانی به نتیجه رسید. ضرر و زیان برای کسانی باقی می‌ماند که این توافق را نقض کرده و از آن خارج شدند. آن‌ها دیر یا زود پشیمان می‌شوند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا