سیاستویژه ها

روسیه: آمریکا برجام را در معرض خطر قرار داده است

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، برجام را دستاورد منحصر به فرد دیپلماسی چند جانبه دانست که از سوی آمریکا در معرض خطر قرار گرفته‌است.

واسیلی نبنزیا عصر چهارشنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع پیمان منع گسترش سلاح اتمی برگزار شد، با بیان اینکه توافق هسته ای ایران موفقیت بزرگی در حوزه منع گسترش سلاح های اتمی بود، افزود: پنج سال پیش، برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) توسط شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ۲۲۳۱ به تصویب رسید.
وی ادامه داد: برجام نمونه‌ای از پاسخ موثر به بحرانی است که می‌توانست به یک درگیری داغ و شدید منجر شود اما دستیابی به موفقیت زمانی حاصل شد که طرفین درگیر تمایل واقعی برای شنیدن یکدیگر و در نظر گرفتن منافع متقابل داشتند.
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: با این حال، می بینیم که این دستاورد بی نظیر دیپلماسی چند جانبه به دلیل چشم پوشی ایالات متحده از تعهدات قانونی بین المللی خود تحت منشور سازمان ملل در معرض خطر است.
رئیس جمهوری آمریکا در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور رسمی اعلام کرد از توافق بین المللی هسته‌ای ایران خارج می شود.
از نظر بسیاری از کارشناسان منع اشاعه سلاح‌های اتمی، این توافق، مبنایی برای دستیابی به اهداف ان پی تی در جهان بوده است
نبنزیا اظهار کرد: ما نگرانی‌های تعدادی از کشورهای غیر هسته ای را که پیوسته خواستار تسریع روند خلع سلاح اتمی هستند، درک می کنیم. ما همیشه این موضوع را به عنوان یکی از اولویت های سیاست خارجی خود در نظر گرفته ایم. با این حال ، روشن است که همه عوامل امنیت بین المللی و ثبات استراتژیک باید در نظر گرفته شوند.
وی تصریح کرد: اقدامات نظامی توسط ایالات متحده و ناتو در دهه های اخیر و همچنین تهدیدات واشنگتن علیه تعدادی از کشورها از جمله روسیه، تنها ما را از هدف ایجاد جهانی عاری از سلاح های اتمی، دور می کند.
قرار است اجلاس بین المللی بازنگری ان پی تی در ماه مه در مقر سازمان ملل متحد و در سطح عالی رتبه برگزار شود.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا