سیاستویژه ها

آمریکا عامل اصلی قرارگیری ایران در لیست سیاه FATF

یک دیپلمات غربی افشا کرد که آمریکا خواهان اتخاذ سختگیرانه ترین موضع ممکن توسط FATF در رابطه با ایران شده است.

کارگروه ویژه اقدام مالی روز گذشته اقدامات متقابل علیه ایران را به طور کامل بازگرداند. در بیانیه این کارگروه آمده است: در فوریه ۲۰۲۰ کارگروه ویژه اقدام مالی نتیجه گرفته است که هنوز برخی از اقدامات (لازم) توسط ایران به طور کامل انجام نشده‌اند: ۱-اقدامات کافی در مجرمانه دانستن تامین مالی تروریست از جمله مستثنی قائل شدن برخی گروه ها توسط ایران ۲- شناسایی و مصادره دارایی‌های تروریستی در ارتباط با قطع نامه های شورای امنیت سازمان ملل ۳- اطمینان یافتن از همکاری با مشتریان مناسب از طریق یک سیستم منسجم ۴- نشان دادن اینکه مقامات چگونه نهادها و واسطه هایی را که بدون مجوز اقدام به انتقال پول می کنند، شناسایی و تحریم می‌کنند ۵- تصویب و اجرای لوایح پالرمو و CFT و هم چنین اطمینان یافتن از اینکه نهادهای مالی تراکنش‌ها را با اشراف کامل تایید کنند.

آن طور که روزنامه عربستانی ” الشرق الاوسط” به نقل از یک دیپلمات غربی مدعی شده است، در خلال اجلاس اخیر کارگروه ویژه اقدام مالی آمریکا خواهان اتخاذ سرسخت ترین موضع ممکن علیه ایران شده است اما روسیه و چین خواهان نشان دادن انعطاف‌پذیری بیشتری برای ترغیب ایران به اجرای کامل توصیه نامه ها بوده اند، در حالی که کشورهای اروپایی ترجیح داده اند موضعی میانه اتخاذ کنند. پیش‌تر نیز وال استریت ژورنال گزارش داده بود کشورهای اروپایی با بازگشت ایران به لیست سیاه موافقت کرده اند.

به گفته این منبع غربی، اگر چه با این تصمیم نیاز به حسابرسی های بیشتر از صورت های مالی طرف ایرانی خواهد بود و فشار بیشتری بر بانک های باقی مانده خارجی که با ایران کار می‌کنند خواهد بود اما به نظر می‌رسد FATF سعی کرده است به نوعی راه را (برای بازگشت) باز بگذارد. طبق بیانیه این کارگروه، کشورها باید بتوانند مستقلا و صرف نظر از درخواست کارگروه ویژه اقدام مالی، اقدامات متقابل را به کار گیرند.

به گفته این منبع غربی، این تصمیم نوعی راه حل میانه بوده است تا در را برای ایران باز بگذارد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا