سیاستویژه ها

آغاز رزمایش بی‌سابقه در سومین‌ اقیانوس بزرگ دنیا؛ آمریکا واکنش نشان داد

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش از برگزاری رزمایش بزرگ نیروی دریایی سه کشور ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند خبر داد. رزمایشی که جمهوری اسلامی ایران نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کند و واکنش آمریکا را در پی داشته است.

دریادار دوم غلامرضا طحانی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین در نشست خبری این رزمایش، اظهار داشت: منطقه شمال اقیانوس هند، منطقه بسیار با امنیتی است که این امنیت پایدار با اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و دو نیروی دریایی ارتش و سپاه در دریا برقرار شده است.

وی افزود: این تکلیفی است که ما در ارتباط با کشور، منطقه و جهان داریم و در راستای اجرای این تکالیف بسیار مهم، از امروز رزمایش سه جانبه ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند با پهلوگیری شناورهای روسیه و چین در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز می‌شود.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش هدف از برگزاری این رزمایش را تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه عنوان کرد و تصریح کرد: این نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران رزمایش مرکبی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کند و قطعا کشورهایی که از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی نزدیکی بیشتری با هم دارند، دست به دست هم می دهند تا برقراری امنیت و جمعی بودن آن میسر شود.

وی گفت: این رزمایش برابر برنامه‌های از پیش تعیین شده با حرکت یگان‌های شناوری سه کشور از بندر چابهار آغاز می شود و در شمال اقیانوس هند گسترش خواهد یافت.

سخنگوی رزمایش سه‌جانبه ایران، روسیه و چین افزود: تمرینات تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته، تیراندازی علیه اهداف مشخص و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش‌بینی شده است.

دریادار طحانی با اشاره به مشارکت نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این رزمایش، گفت: با برگزاری این رزمایش شاهد اقتدار نیروی دریایی سه کشور ایران، روسیه و چین در منطقه خواهیم بود.

وی در بیان اهمیت منطقه رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین، اظهار داشت: اقیانوس‌هند سومین‌اقیانوس بزرگ دنیا است که کشورهای بسیار مهمی در این منطقه حضور‌دارند و سه تنگه مهم باب المندب، مالاکا و هرمز بعنوان مثلث طلایی در این منطقه است.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه وسعت منطقه این رزمایش ۱۷ هزار کیلومتر مربع است، گفت: از اهداف این رزمایش تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی و مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی و تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی اشاره کرد.

طحانی افزود: پیام این رزمایش صلح، دوستی و امنیت پایدار در سایه همکاری و اتحاد جمعی است و پیامد آن این است که جمهوری اسلامی ایران قابل منزوی شدن نیست و این از مهمترین دستاوردهای این رزمایش خواهد بود.

وی در پایان گفت: برگزاری این رزمایش به معنای این است که روابط سه کشور ایران، روسیه و چین به سطح معناداری رسیده است و این روند در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

واکنش آمریکا به رزمایش سه‌جانبه ایران، روسیه و چین

ساعاتی پیش از برگزاری رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند، «سیان رابرتسون» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفت که واشنگتن رزمایش دریایی مشترک ایران،‌ روسیه و چین در اقیانوس هند را زیر نظر دارد و با متحدان در راستای اطمینان از آزادی دریانوردی همکاری خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، وی در ادامه گفت: «ما از برگزاری رزمایش چندجانبه میان ایران،‌ چین و روسیه در دریای عربی مطلع هستیم. ما آن را زیر نظر داریم و به همکاری با شرکا و متحدان ادامه خواهیم داد تا از آزادی دریانوردی و جریان آزاد تجارت در آبراه‌های بین‌المللی اطمینان حاصل شود.»

بر اساس گزارش‌ها، نیروی دریایی روسیه با سه فروند شناور شامل یک فروند ناوچه کلاس «Neustrashimyy» با نام «Yaroslav Mudry»، یک فروند یدک‌کش با نام «Yevgeniy Khorov» و یک فروند تانکر سوخت‌رسان با نام «Yel’nya» در این رزمایش سه‌جانبه شرکت خواهد کرد.

سردار سرتیپ «ابولفضل شکارچی» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران روز چهارشنبه درباره اهمیت برگزاری این رزمایش گفت: «اقیانوس هند و دریای عمان از مناطق کلیدی تجارت جهانی محسوب می‌شوند و کشورهای بسیاری در این مناطق تردد می‌کنند به همین جهت برقراری امنیت در این منطقه مهم و حیاتی است. مقابله با تروریسم و دزدی دریایی از دیگر اهداف این رزمایش است.»


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا