سیاستویژه ها

هشدار برجامی تخت‌روانچی در سازمان ملل؛ ایران اتمام حجت کرد

نماینده ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که درباره قطعنامه 2231 برگزار شد، با بیان اینکه ایران همواره تعهداتش را محترم شمرده و منطق را با منطق و احترام را با احترام جواب داده است، گفت: ما نمی‌توانیم زورگویی را از هیچ جایی بپذیریم و نخواهیم پذیرفت. ما به تهدید و ارعاب پاسخ متقابل خواهیم داد و هراقدام غیرضروری و بی مورد علیه ایران با اقدام قاطع ایران مواجه خواهد شد، همانطور که قبلا این موضوع را در عالی‌ترین سطوح به شرکای برجامی اعلام کرده‌ایم.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد جمعه (به وقت تهران) برای بحث درباره هشتمین گزارش «آنتونیو گوترش»، دبیر کل این سازمان درباره اجرای قطعنامه شماره ۲۲۳۱ در تأیید برجام تشکیل جلسه داد.

تخت‌روانچی: گزینه‌های ایران در تامین منافع ملی محدود نیست
به گزارش ایرنا؛ مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل بعدازظهر پنج شنبه در نشست شورای امنیت که برای بررسی گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره آخرین وضعیت اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد، افزود: اجرای یکجانبه برجام پایدار نیست. اجرای کامل این توافق مستلزم وجود بیش از یک طرف راغب و توانمند است.
وی ادامه داد: ایران اجرای برخی تعهدات خود را براساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام متوقف کرده است. به منظور ایجاد فضا برای دیپلماسی، یک رویکرد گام به گام با فاصله زمانی ۲ ماهه طراحی شده است.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: گام های ایران بازگشت پذیر هستند اما خسارات وارده به ایران و ایرانیان در نتیجه تحریم ها اصلا بازگشت پذیر نیست. چگونه فرصت های از دست رفته، صدمات وارده به اقتصاد، و مهمتر از همه، نفوس گرانبهای تلف شده و رنج مردم ایران به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران می تواند بازگردد؟
تخت روانچی اظهار کرد: ایران همواره تعهداتش را محترم شمرده و منطق را با منطق و احترام را با احترام جواب داده است، اما ما نمی‌توانیم زورگویی را از هیچ جایی بپذیریم و نخواهیم پذیرفت. ما به تهدید و ارعاب پاسخ متقابل خواهیم داد.
وی تصریح کرد: هراقدام غیرضروری و بی مورد علیه ایران با اقدام قاطع ایران مواجه خواهد شد، همانطور که قبلا این موضوع را در عالی‌ترین سطوح به شرکای برجامی اعلام کرده‌ایم.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره گفت‌وگو با آمریکا هم گفت: پیشنهاد آمریکا برای گفت‌وگوی بی قید و شرط با ایران صادقانه نیست و ناشی از عادتش برای ورود به گفت‌وگو از موضع قدرت و نه از موضع برابر است.
تخت روانچی یادآور شد: درخواست گفت‌وگو با ایران و همزمان اصرار بر اعمال «سیاست فشار حداکثری» علیه مردم ایران قابل جمع نیست. ایران زیر تهدید شمشیر مذاکره نخواهد کرد.
وی همچنین درباره توانایی‌های دفاعی ایران هم ضمن رد هرگونه انحراف به سوی تسلیحات اتمی، گفت: تحت هیچ شرایطی، ایران در مورد امنیت خود مصالحه نخواهد کرد.

تخت روانچی:استدلال آمریکایی‌ها برای عضویت در برجام بی‌پایه است
نماینده ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به برخی اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه هنوز عضو برجام هستند و می توانند از فرایند شورای امنیت استفاده کنند، گفت: این استدلال هیچ پایه و اساس حقوقی ندارد چرا که آنها نمی توانند هم در برجام باشند و هم نباشند.
مجید تخت روانچی روز جمعه پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که درباره قطعنامه 2231 برگزار شد، این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مطرح کرد.
وی افزود: در جلسه هم اشاره کردم روزی که رئیس جمهوری آمریکا از برجام خارج شد، یادداشتی به وزارت خانه‌های مختلف داد که در آن یادداشت به صراحت اعلام کرده است آمریکا عضوی از برجام نیست.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: در این یادداشت از کلمه ای به “عنوان عضو” استفاده کرد که در خود برجام به کار رفته است. از این رو خودشان قبول دارند که عضو برجام نیستند و حرف آنها مبنی بر اینکه در برجام حضور دارند، از نظر حقوقی هیچ پایه و اساسی ندارد.
تخت روانچی اضافه کرد: آنها نمی توانند هم در برجام باشند و هم نباشند. اگر در برجام هستند چرا در یکسال و نیم گذشته به تعهدات خود عمل نکرده اند. بنابراین ادله بسیار بسیار ضعیف حقوقی و سیاسی دارند.

انتقاد به گزارش دبیرکل
نماینده ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که آیا دبیرخانه سازمان ماموریتی برای تحقیق درباره حادثه آرامکو دارد و آیا این مساله به قطعنامه 2231 مربوط می شود که در گزارش به آن اشاره شده است، گفت: ما به دبیرخانه هم گفته ایم که بر اساس قطعنامه 2231 نمی توانند وارد مقولاتی شوند که خارج از حیطه کاری آنها است.
تخت روانچی افزود: حیطه کاری دبیرخانه 2231 بسیار روشن است و این شامل انجام تحقیقات نمی شود. البته در این موضوع به خصوص، ادعاهای مطرح شده علیه خود را رد کرده‌ایم اما به عنوان یک اصل، دبیرخانه سازمان ملل متحد نباید وارد این مقولات شود.
وی با بیان اینکه کشورهای دیگر هم چنین نظری دارند، ادامه داد: قطعنامه 2231، قطعنامه تحریمی نیست که کمیته ای داشته باشد. بنابراین وقتی کمیته تحریم وجود ندارد نمی توانند درباره اینکه تحریمی نقض شده است یا خیر تحقیقی انجام دهند. ما این موضوع را به دبیرخانه سازمان ملل متحد هم گفته‌ایم.

آوای تحریم شدگان
نماینده ایران در سازمان ملل متحد به اثر تحریم بر بیماران صعب العلاج و نادر هم اشاره کرد و گفت: در سخنرانی خود از “آوا” صحبت کردم، دختر 2 ساله اهوازی که بیماری پروانه ای داشت.
تخت روانچی افزود: توضیح دادم که این نوع بیماران این روزها در ایران در اثر تحریم های ظالمانه آمریکا چه مشکلاتی دارند و تشریح کردم فشارهای آمریکا به شرکت های خارجی اجازه نمی دهد این نوع داروها را به ایران ارسال کنند و گفتم که این دختر کوچک 2 ساله نهایتا به دلیل نرسیدن تجهیزات درمانی لازم از دنیا رفت.
وی با بیان اینکه در نشست شورای امنیت به ارعاب حاصل از تحریم‌ها برای شرکت‌های اروپایی اشاره کرده است که از ارسال دارو به ایران خودداری می کنند، اضافه کرد: خوشبختانه اکثر داروها را خودمان تولید می کنیم اما طبیعتا همچون بسیاری از کشورها برخی داروها نیازمند واردات هستند که این تحریم ها باعث شده است تا به آن ها دسترسی نداشته باشیم.

انزوای آمریکا
نماینده ایران در سازمان ملل متحد درباره ارزیابی خود از نشست شورای امنیت هم گفت: این جلسه هر 6 ماه یکبار در شورای امنیت برای اجرای قطعنامه 2231 برگزار می شود، در جلسه امروز همه اعضا به غیر از آمریکا از برجام حمایت کردند و خواستار اجرای کامل آن شدند.
تخت روانچی افزود: آمریکایی ها در این مساله در موضع ضعف قرار دارند و تحریم هایی که بیش از یکسال و نیم علیه ایران اعمال کرده‌اند برخلاف حقوق بین الملل و تعهداتشان است.
وی با بیان اینکه اعضای شورای امنیت بر لزوم اجرای کامل برجام، اتفاق نظر داشتند، ادامه داد: ما هم در جلسه با ارائه ادله حقوقی خود بسیار روشن تشریح کردیم که ادعای آمریکایی‌ها برای آغاز گفت وگو غیر واقعی است و صداقتی در آن نمی بینیم.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: برای این که نمی توانند همزمان صحبت از گفت وگو داشته باشند و در عین حال سیاست فشارحداکثری خود را اعمال کنند. از این رو گفتیم در گام نخست باید تحریم ها را برداند و تازمانی که تحریم وجود داشته باشد، حاضر به گفت وگو نیستیم.
تخت روانچی یادآور شد: آمریکایی ها عادت دارند از موضع بالا مذاکره کنند. عادت دارند که بخواهند اهرم فشار در مذاکره داشته باشند و ما به صراحت اعلام کردیم که حاضر نیستیم در این شرایط گفت وگو کنیم.
وی اظهار کرد: آمریکایی‌ها به خوبی می دانند که در این زمینه چه کار باید بکنند و در جلسه هم مطرح شد که باید قطعنامه 2231 و برجام به طور کامل اجرا شود.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به اینکه آیا اعضای شورای امنیت خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها را نقض قطعنامه 2231 می دانند، گفت: به طور طبیعی همه اعضا از یک ادبیات استفاده نمی کنند. آن چه که روشن است همه از اجرای برجام و قطعنامه حمایت کردند.
تخت روانچی افزود: برخی از اعضا به صراحت آمریکا را محکوم می کنند به اینکه قطعنامه و برجام را نقض می کند و برخی در لفافه می گویند؛ اما از هر ادبیاتی که در جلسات شورا استفاده شود نشان دهنده این است که 14 عضو یک طرف و یک عضو در طرف دیگر است.
وی خاطرنشان کرد: این خود نشان دهنده انزوای آمریکا در سطح بین المللی است که بعد از یکسال نیم از خروج برجام و با فشاری که به کشورهای دیگر وارد می سازد تا آنها را همراه خود سازد، نتوانسته است به این هدف برسد.

ابراز تاسف دبیرکل سازمان ملل از تحریم آمریکا علیه ایران
در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه 2231 رزماری دیکارلو معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد در ابتدا گزارش دوره‌ای دبیرکل را قرائت کرد.
دبیرکل سازمان ملل متحد در این گزارش، تحریم‌های یکجانبه آمریکا را برخلاف اهداف ترسیم شده در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دانست و گفت مطابق این قطعنامه، همه کشورها باید بتوانند با ایران تجارت آزاد داشته باشند.
آنتونیو گوترش افزوده است: برنامه جامع اقدام مشترک درباره مساله هسته ای ایران یکی از مهم ترین دستاوردهای دیپلماسی چند جانبه است.
وی ادامه داد: این برنامه حمایت طیف وسیعی از اعضای سازمان ملل را با خود دارد و همچنین در قطعنامه ۲۲۳۱ سال ۲۰۱۵ مورد تایید قرار گرفته است.
دبیرکل سازمان ملل متحد با یادآوری اینکه برجام حاصل تلاش‌های دیپلماتیک چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس، آمریکا، اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران بوده است، ادامه داد: این توافق برای اطمینان از ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران است که آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را تایید می‌کند.
گوترش اضافه کرد: بخش اساسی برنامه جامع اقدام مشترک، برداشته شدن تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته ای ایران و اجازه دادن به این کشور برای عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی است.
وی با بیان اینکه در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ به دنبال اقدامات ویژه ایران و تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی، این توافق اجرایی شد، اظهار کرد:با این توافق، دهه‌ها تحریم سازمان ملل و همچنین تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران لغو شد.
دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد: بین ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ و ۱۴ ژوئن ۲۰۱۹، آژانس بین المللی انرژی اتمی، ۱۵ بار به شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش داد که ایران به تمام تعهدات خود تحت این برنامه، پایبند بوده است.
گوترش با ابراز تاسف از خروج آمریکا از این توافق در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸ و اعمال دوباره تحریم‌های ملی که به موجب برجام برداشته یا معاف شده بود، افزود: این کشور در تداوم اجرای تصمیم خود معافیت‌های مربوط به تجارت نفت ایران را تمدید نکرد و از تمدید کامل معافیت‌های مربوط به پروژه منع گسترش در چارچوب برجام نیز خودداری کرد.
وی تاکید کرد: تداوم این اقدامات برخلاف اهداف ترسیم شده در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است و ممکن است مانع توانایی ایران در اجرای مقررات خاص برجام و قطعنامه شود.
دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: من به نگرانی‌های مطرح شده از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد از جمله نامه چهارم نوامبر ۲۰۱۹ توجه می دهم.
گوترش به تصمیم ایران در کاهش تعهدات خود تحت برجام هم اشاره کرد که به دنبال اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا و ناتوانی دیگر کشورها در عمل به تعهداتشان اتخاذ شده است و گفت مهم است که همه این اقدامات ایران، برگشت پذیرند.
وی با یادآوری نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در ۲۸ ژوئن در وین و ۲۵ سپتامبر در نیویورک، تصریح کرد: همه طرف‌های برجام بر تداوم اجرای تعهداتشان برای حفظ برجام تاکید کردند.
دبیرکل سازمان ملل متحد از حفاظت از آزادی اقدامات اقتصادی اعضای برجام در پیگیری تجارت مشروع با ایران در تطابق کامل با قطعنامه ۲۲۳۱ و دیگر ابتکاراتشان در حمایت از روابط تجاری و اقتصادی با ایران استقبال کرد.
گوترش با تاکید بر اینکه این ابتکارات باید به عنوان یک موضوع اورژانسی، به طور کامل موثر واقع شود، عملیاتی شدن ابزار حمایت از تبادل تجاری و علاقه اروپا و دولت‌های عضو آن را در پیوستن به فرانسه، آلمان و انگلیس به عنوان سهامداران و تلاش‌ها برای بازنگهداشتن سازوکار ویژه مالی جهت عملیات های اقتصادی کشورهای ثالث، دلگرم کننده دانست.
وی عنوان کرد: اساسی است که برنامه جامع اقدام مشترک برای همه طرف‌های مشارکت کننده آن کارایی داشته باشد.
دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین مشارکت سایر کشورهای عضو سازمان ملل متحد در حفظ برجام را مهم دانست و گفت: من آنها را تشویق می کنم تا با طرف‌های برجام مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ همکاری موثر داشته باشند تا شرایط لازم در عملیات‌های اقتصادی آنها برای تعامل تجاری با جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود.
گوترش در بخش دیگری از این گزارش به موضوع حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، تاسیسات نفتی عفیف و فرودگاه بین المللی ابها پرداخت و برخلاف اتهام‌زنی‌های ناشیانه آمریکایی‌ها تصریح کرد: در این زمان نمی توان به طور مستقل تایید کرد که موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین که در این حملات مورد استفاده قرار می‌گیرند، منشا ایرانی دارند و با روشی متناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ منتقل می شوند.

روسیه خروج آمریکا از برجام را نقض قطعنامه شورای امنیت دانست
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم علیه ایران را نقض قطعنامه شورای امنیت دانست و گفت: اعمال تحریم می‌تواند به وقوع بحران‌های جدید کمک کند.
واسیلی نبنزیا عصر پنج شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع بررسی هشتمین گزارش دبیرکل این سازمان درباره قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد، افزود: ما با دیدگاه دبیرکل سازمان ملل متحد درباره خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم دوباره علیه ایران هم نظر هستیم.
وی ادامه داد: این اقدام بر خلاف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. این گزارش نشان می دهد که آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است. عضو دائم شورای امنیت نه تنها باید به قطعنامه های تصویب شده، پایبند بماند بلکه نباید بر عضو دیگری که اهداف قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا می کند، تحریم اعمال کند.
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: اعمال تحریم برای هر موضوعی نه تنها نگران کننده است بلکه برای وقوع بحران‌های جدید کمک کننده است. اعمال تحریم، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت محسوب می شود و توانایی ایران را در اجرای توافق تضعیف می‌کند.
نبنزیا با اشاره به کاهش تعهدات ایران در اجرای برجام که به دنبال تداوم تحریم آمریکا و فقدان اعمال جبرانی از سوی اروپایی‌ها انجام شد، خاطرنشان کرد: ایران طبق توافق هسته‌ای، مجاز است اقداماتی را در مقابل نقض تعهدات طرف مقابل بردارد.
وی تصریح کرد: همه اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی مطابق منشور ملل متحد و مفاد مندرج در این توافق انجام شده و برگشت پذیر است.
سفیر روسیه با اشاره به بحران ساختگی در خلیج فارس و افزایش تنش ها در منطقه تاکید کرد بر اساس قطعنامه ۵۹۸ که از دبیرکل سازمان ملل خواسته است تا فضای گفت‌وگو برای امنیت وثبات خلیج فارس را فراهم سازد، روسیه آمادگی دارد همکاری لازم را برای این منظور به عمل آورد.
نبنزیا به بخشی از گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد که درباره ادعای ارسال سلاح از ایران به یمن و همچنین حوادث حمله به تاسیسات نفتی آرامکو پرداخته بود، واکنش نشان داد و گفت همانگونه که در گزارش آمده است، شواهدی دال بر ارسال تجهیزات موشکی از ایران وجود ندارد.
وی در عین حال تاکید کرد: این مساله، هیچ ارتباطی به ماموریت‌های دبیرخانه بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد و نمی تواند در این باره اظهار نظر کند.
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تصریح کرد: تنها راه، اجرا و پایبندی کامل طرف‌های باقی‌مانده به تمام تعهدات خود در برجام است که یک دستاورد دیپلماسی چندجانبه است.
نبنزیا خاطرنشان کرد: روسیه بر تعهد خود در اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادامه می دهد.

جزئیاتی از نشست شورای امنیت درباره قطعنامه 2231
«رزماری دی کارلو»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی در این جلسه از ایران خواست از انجام آزمایش موشکی خودداری کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی گفت که سازمان ملل در حال حاضر نمی‌تواند به طور مستقل ایرانی بودن سلاح‌های مورد استفاده در این حملات را تأیید کند. دی‌کارلو در عین حال تأکید کرد که سازمان ملل در مراحل اولیه تحقیقات است. او گفت که دبیر کل سازمان ملل در زمان مقتضی یافته‌های بیشتر در این خصوص را در اختیار شورا خواهد گذاشت.
نماینده انگلیس گفت لندن مراتب تأسف خود را در خصوص اقدام آمریکا در خروج از برجام را به مقام‌های ارشد این کشور ابراز کرده‌ و اثراتی را که تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران دارد درک می‌کند.
وی تأکید کرد که انگلیس به برجام پایبند خواهد ماند. او گفت که این توافق برای معماری منع اشاعه اهمیت دارد و بهترین روش برای جلوگیری از ایران مسلح به سلاح هسته‌ای است.
نماینده اتحادیه اروپا گفت تصمیم آمریکا برای عدم تمدید کامل معافیت‌های مربوط به پروژه‌‌های منع اشاعه می‌تواند تبعات منفی زیادی از لحاظ امنیتی داشته باشد.
«کلی کراف»، نماینده آمریکا مدعی شد هشتمین گزارش دبیر کل سازمان ملل شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های ایران است که با بی‌توجهی به قطعنامه‌های شورای امنیت انجام شده‌اند.
کرافت بار دیگر ایران را به دست داشتن در حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی در روز ۱۴ سپتامبر متهم کرد و گفت: «تنها ایران می‌توانست حمله‌ای با این پیچیدگی و وسعت انجام دهد.»
نماینده آمریکا مدعی شد ایران با «نقض قطعنامه ۲۲۳۱»، منطقه خاورمیانه را پر از سلاح کرده است.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا