سیاستویژه ها

بسته پیشنهادی اروپا در مقابل ظریف

این‌ را ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان، در تماس تلفنی با حسن روحانی گفته است. این تماس عصر یکشنبه انجام گرفته و «می» از ایران برای ماندن در برجام قدردانی کرده است. حسن روحانی نیز در این تماس بر زمان محدود اروپایی‌ها برای اینکه مسائلی مثل «نفت، گاز، پتروشیمی و روابط بانکی و سرمایه‌گذاری» را روشن کنند، اشاره کرده است.

سفیر ایران در لندن نیز توییت کرده «خانم ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، به او اطلاع داده‌ است که بریتانیا، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه در بروکسل بسته‌ای از پیشنهادها را به ظریف ارائه خواهند داد؛ برای حفاظت از اجرای برجام که این اطمینان را به ایران می‌دهد که از منافع اقتصادی توافق هسته‌ای بهره‌مند خواهد شد».

در تماس تلفنی رؤسای جمهور ایران و انگلیس بر حفظ برجام تأکید شده است. در‌عین‌حال نخست‌وزیر بریتانیا از روحانی خواسته به دلایل انسان‌دوستانه دوتابعیتی‌هایی را که در ایران زندانی هستند، آزاد کند. اشاره او به نازنین زاغری، زندانی دوتابعیتی ایرانی و انگلیسی، است.

آنچه از اخبار مرتبط با اروپا به گوش می‌رسد، به نظر می‌رسد بسته پیشنهادی آنها، شامل موضوعاتی علاوه بر موضوع هسته‌ای خواهد بود. این بسته پیشنهادی را چند ماه پیش فرانسه مطرح کرده و حتی در حال رایزنی با آمریکا بر سر این طرح بوده است.

فرانسه به همراه انگلیس و آلمان به دنبال این است که با وجود حفظ برجام، بر سر مسائل دیگری نیز با ایران توافق کنند. توافق مد نظر آنها شامل این است که ایران بعد از سال 2025 (بند غروب برجام) نیز به توان هسته‌ای دست پیدا نکند؛ اما نکته دوم به موضوع توان موشکی ایران و نکته سوم به مسائل منطقه‌ای می‌پردازد. شواهد نشان می‌دهد اروپا هنوز دنبال اجرای این طرح پیشنهادی است؛ اگرچه در تماس تلفنی مکرون با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری این طرح را رد کرده است.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا