مجله آرنا

5 روش مفید برای کاهش استرس

استرس یک نگرانی شدید و مداوم، ترس در مورد موقعیت‌های روزمره است، درواقع استرس یک احساس بسیار طبیعی است زیرا مغزتان در تلاش است تا شما را ایمن نگه دارد.

به گزارش آرنا :: اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود نوعی استرس را تجربه می کنند، در واقع این افراد گاهی در حلقه ای از تفکرات بیش از حد گیر می افتند و دائما در حال فکر کردن به مسائل مختلف و استرس زا هستند، اما قبل از روش های مقابله با استرس لازم است بدانید استرس چیست ؟

استرس  “نگرانی شدید، بیش از حد و مداوم و ترس در مورد موقعیت‌های روزمره است.” اما باید گفت استرس یک احساس بسیار طبیعی است زیرا مغزتان در تلاش است تا شما را در برابر برخی اتفاقات ایمن نگه دارد، اما باید توجه کنید تا یک حد نرمالی استرس همیشه طبیعی است و نگرانی بیش از حد می‌تواند نشانه‌ای از داشتن یک اختلال استرسی باشد.

برخی از علائم فیزیکی استرس می‌تواند شامل: احساس گرفتگی هوا، تعریق، لرزش، افزایش ضربان قلب و احساس خطر قریب الوقوع باشد.

برخی با دیدن این علائم تصور می‌کنند دچار یک اختلال استرسی شده‌اند که این تفکر کاملاً اشتباه است، چرا ممکن است فقط در اثر یک اضطراب و استرس کاملاً طبیعی با این علائم روبرو شده باشید، ما در این مقاله به 5 روش مفید و راحت برای مقابله با استرس اشاره می کنیم :

تمرین “نه گفتن” :

در واقع راضی کردن همه ریسک زیادی به همراه دارد، «نه نگفتن» به دیگران نه تنها فشار و استرس زیادی به شما وارد می کند، بلکه در طولانی مدت شما را بیمار و افسرده می کند.

داشتن تعهد زیاد، خواب و استراحت شما را کم می کند و تحمل فشار در زندگی به خاطر دیگران باعث افسردگی و تنهایی فرد می شود، شاید در ابتدا از کمک به دیگران احساس خوبی داشته باشید، اما پس از مدتی، به خصوص اگر با پاسخ منفی از سوی یکی از این افراد برای درخواست های خود رو به رو شوید، احساس خواهید کرد که دیگران شما را تنها به خاطر خواسته های خود می خواهند.

با یادگیری مهارت نه گفتن می توانید از دلسوزی بیش از حد و وارد کردن فشار و استرس به خود جلوگیری کنید.

نوشتن افکار و احساسات :

می‌توان گفت راحت‌ترین و سریع‌ترین روشی که بتواند در ابتدا اضطراب شما را کاهش دهد، نوشتن است، یک کاغذ آورده و استرس‌ها و نگرانی‌های ذهن خود را روی آن بنویسید.

روانشناسان معتقدند زمانی که نگرانی ها و استرس‌ های خود را روی کاغذ می‌نویسید، بهتر می‌توانید بر آن‌ها غلبه کنید.

  • وقتی که یک قلم برداشته و شروع به نوشتن ناراحتی‌ها و نگرانی‌های اضافۀ ذهنتان می‌کنید، این امکان را به خود می‌دهید که بتوانید ذهن‌تان را پاکسازی کرده و این پاکسازی در روند کار به تمرکز بیشتر و کاهش علائم استرس کمک می‌کند.
  • نوشتن یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید با آن احساسات خود را تخلیه کنید، عمیق‌ترین احساساتی که توضیح دادن آن‌ها برای دیگران غیر ممکن است، بدون ترس از قضاوت، به سادگی بر روی کاغذ نوشته می‌شوند، بدین صورت اجازه می‌دهید که هیجانات پنهان تخلیه شوند.
  • نوشتن به شما کمک می‌کند تا نسبت به نگرانی‌ ها و استرس‌ های خود، آگاهی بهتر و دقیق‌ تری پیدا کنید؛ در نتیجه برای حل آن‌ ها از روش مناسب‌ تری استفاده می‌کنید.
  • پس از مدتی متوجه خواهید شد که نوشتن به شما کمک کرده تا نسبت به مشکلات پیرامون و نگرانی‌هایتان دسته‌بندی مشخص‌تری بدست آورده باشید.
  • این دسته بندی مناسب‌ تر باعث می‌شود تا مغز احساس کنترل و اعتماد بیشتری داشته باشد و در نتیجه اضطراب کمتری حس کنید.

تنفس عمیق :

با بروز استرس تعادل بدن برهم خورده و فرد دچار تنش می‌شود، پس با یکسان کردن مدت زمان دم و بازدم می‌توان آرامش را به بدن بازگرداند.

برای این کار تلاش کنید تا دم و بازدم نفس‌ هایتان تا چهار شماره طول بکشد، برای تنفس فقط از بینی خود هوا را داخل ریه‌ها دهید و باز از طریق بینی آن را خارج کنید، در هر مرتبه تا چهار شماره این کار را به درازا بکشانید تا آرامش و تعادل به بدن تان باز گردد.

تنفس یکسان باعث می‌شود اصطکاکی طبیعی در برابر جریان هوا ایجاد شود، همچنین با تمرکز بر نفس‌ هایتان به یک نوع آگاهی از بدن و طریقه عملکرد آن میرسید که این خود نوعی تمرین ذهن آگاهی برای کاهش استرس می‌باشد.

بهترین زمان انجام این روش قبل از خواب است، به ویژه اگر مشکل بی خوابی دارید؛ این تکنیک می‌تواند در کاهش آشفتگی‌های ذهنی و استرس‌های روز بعد بسیار موثر باشد، به منظور آرامش و تمرکز بیشتر می‌توانید زمان دم و بازدم را تا 8 شماره افزایش دهید.

کنترل استفاده از شبکه های اجتماعی :

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری های روز دنیا ، اینترنت و استفاده از آن جایگاه مهمی در زندگی هر فرد دارد، به طوریکه افراد حتی ساعتی از وقت خود را صرف استفاده از اینترنت می کنند و همچنین اوقات فراغت خود را گاهی تنها با اینترنت پر می کنند.
مسئله استفاده از اینترنت به یک مشکل جهانی تبدیل شده است اما گاهی ، کاربران اینترنت این موضوع را رد می کنند و قبول نمی کنند که شاید ممکن است این مشکل تبدیل به اعتیاد به شبکه های اجتماعی شود و به آن توجه نمی کنند .

بیشتر بدانید : برای کنترل این موضوع مقاله اعتیاد به شبکه های اجتماعی چیست؟ در مجله آرنانیوز را مطالعه کنید.

در واقع اعتیاد به اینترنت باعث بروز استرس در افراد شده که باید برای رفع این مسئله از روش های کنترل استفاده از شبکه های اجتماعی بهره گیریم، این روش ها به معنای محروم شدن شما نیست بلکه با شیوه درست، زمان استفاده از اینترنت در روز آشنا می شوید، همچنین در کنار آن به دیگر برنامه های خود می پردازید.

شکرگزاری :

طبق پژوهش‌ها افرادی که بیشتر شکرگزاری می‌کنند، بیشتر در مهارت مقابله با استرس و تنظیم احساساتشان مهارت دارند.

احساس قدردانی داشتن می‌تواند فواید متنوعی برایمان داشته باشد، که شامل: سلامت جسم و روان بهتر و بهبود روابط می‌شود.

ما تمایل داریم به شکرگزاری به عنوان یک احساسی که زمانی که همه چیز خوب است فکرکنیم که انگار صرفا چیزی است که با بهزیستی و رضایت همراه است.
از آنجایی‌که محقق‌ها بررسی کرده اند که چرا احساس قدرانی داشتند چنین فوایدی برای ما دارد، به این نتیجه رسیدند که قدران بودن و شکرگزاری فقط راجع به مثبت اندیشی و خوش‌بینی خالی نیست.

یکی از دلایلی که شکرگزاری انقدر قدرتمند است برای این است که به ما کمک می‌کند هیجانات منفی را به طور موثرتری مدیریت کنیم، زمانی که احساس قدردانی می‌کنیم، ممکن است در مقابله با استرس، شرایط منفی و طاقت فرسا بهتر مقابله کنیم.

طبق این پژوهش، شکرگزاری فقط باعث ایجاد حس خوب در ما نمی‌شود و همچنین زمانی که زندگی دشوار می‌شود تاثیر بهترش را می‌بینیم.

افراد قدردان تمایل دارند با استرس به روش های هوشمندانه تری مقابله کرده و هیجانات منفی شان را ماهرانه تر تنظیم و مدیریت کنند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا