مجله آرنا

شهر رازدار دربند، بازمانده ای از ایران باستان

این حصار از مکانی به نام نارین قلعه آغاز میشود و تا دریا ادامه دارد.انتهای هر دو دیوار در دریا ایجاد شده و یک حالت تدافعی را به نمایش گذاشته است

آرنا نیوز :: مجله آرنا | در زمان قباد یکم ساسانی ، خسرو یکم(خسرو انوشیروان)،پسر قباد یکم برای حفاظت از مرزهای شمالی ایران در برابر مهاجمین و بومی ساختن منطقه توسط ایرانیان ، دیوار دفاعی دربند را ساخت و از اواخر سده پنجم میلادی نام فارسی دربند بر این شهر نهاده شد.

او 3 هزار خانوار را با خودش به این منطقه برذ تا در آنجا به زندگی ادامه دهند و سنگ بنای شهر را کامل کند. شهر در بند هفت محله دارد که همگی درون یک حصار قرار گرفته اند.

این حصار از مکانی به نام نارین قلعه آغاز میشود و تا دریا ادامه دارد.انتهای هر دو دیوار در دریا ایجاد شده و یک حالت تدافعی را به نمایش گذاشته است. در آن زمان، همه به هنگام عبور از دیوار باید به داخل شهر می آمدند و کسب اجازه میکردند.اهمیت تاریخی این شهر به حدی است که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ، سال 2015 را به نام دربند، شهری که توسط قباد ایرانی ساخته شده نامگذاری کرذ.

از جشن 2000 سالگی دربند می توان به قدمت تاریخی این شهر پی برد. قدمتی که همه ی مردمانش به آن معتقد هستند.

در کنار زبان پهلوی، زبان فارسی دری نیز در کتیبه های این شهر خود را نشان میدهد.کتیبه های فارسی دری مربوط به دوران صفویه و قاجار هستند که بر رو ابنیه این شهر قرار دارد. این کتیبه های فارسی در سراسر شهر پراکنده اند. هر هفت محله ی شهر دربند دارای یک مسجد تاریخی است که در هر کدام از آنها کتیبه ای وجود دارد. از میان مساجد می توان به مسجد جمعه،همشهری، توبه ،شیر و خورشید و ایرانیان اشاره کرد.ساکنان شهر دربند روسیه با و جود جدا شدن این شهر از ایران در سال ها پیش هنوز خود را ایرانی می دانند و این را به وضوح در مضامین سنگ نوشته ها و کتیبه های این شهر می توان دید.

یک بار شاه عباس صفوی و بار دیگر نادرشاه آن را از بیگانگان پس گرفتند اما در سال 1796 به دست روس ها افتاد و پیمان ترکمنچای آن را از ایران جدا ساخت.

 


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا