اقتصاد

16 استان کشور درگیر خشکسالی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: سال گذشته 4 استان کشور درگیر موضوع خشکسالی بود اما در سال آبی جاری تاکنون 16 استان درگیر خشکسالی هستند.

به گزارش سرویس اقتصاد آرنا، محسن اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفتگو با فارس اظهار کرد: مسئله تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی در همه دنیا وجود دارد و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست؛ در همین رابطه سال گذشته 4 استان کشور درگیر موضوع خشکسالی بود اما در سال آبی جاری تاکنون 16 استان درگیر خشکسالی هستند.

میزان بارش در تهران، 40 درصد کمتر از میانگین متوسط نرمال 50 سال گذشته
وی در خصوص میزان بارندگی در تهران افزود: میزان بارش سالیانه در تهران باید 280 میلی متر باشد اما در 3 سال گذشته، با خشکسالی مواجه بوده‌ایم و میزان بارش زیر 280 میلی متر بوده است و در حال حاضر که 5 ماه از سال آبی 1403_1402 گذشته، میزان بارندگی استان تهران 40 درصد کمتر از میانگین متوسط نرمال 50 سال گذشته می‌باشد.

تولید آب بی‌معناست
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه ما همواره 2 سال خشکسالی و چندسال ترسالی داشته‌ا‌یم ولی متاسفانه امسال 4امین سال خشکسالی را سپری می‌کنیم، گفت: در موضوع آب، تولید معنایی ندارد چراکه آب تولید نمی‌شود بلکه استحصال و تامین می‌شود؛ یعنی آبی باید باشد که تامین بشود، پس ما مدیریت تامین داریم نه تولید که این کار وظیفه دست‌اندرکاران است.
اردکانی اضافه کرد: مولفه بعدی مدیریت، توزیع آب است که کارهای خیلی خوبی در این حوزه انجام شده است، به‌طور مثال می‌توان به کنترل بحرانی که سال گذشته در خصوص سد کرج رخ داد اشاره کرد که برای اولین‌بار پس از احداث این سد جریان 9000 لیتر بر ثانیه‌ای آن به تهران قطع شد و در این شرایط تنها مدیریت توزیع به ما کمک کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: مدیریت مصرف کار مصرف‌کننده است و پل ارتباطی بین تامین‌کننده و مصرف‌کننده رسانه‌ها هستند تا با یک کار هوشمند و هدفمند مدیریت تقاضا را با مدیریت تأمین و توزیع همراه کنند و اینگونه بحران آب مدیریت شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: در حال حاضر تهران با توجه محدودیت منابع آبی، ظرفیت هیچ گونه بارگذاری جدید جمعیتی را ندارد.
محسن اردکانی افزود: با توجه به منابع محدود آبی در گستره استان تهران هرگونه بارگذاری جدید جمعیت در تهران امکان پذیر نیست و دیگر ظرفیت جدیدی برای تأمین آب آن وجود ندارد که باید در این زمینه تجدیدنظر شود.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا