اقتصاد

تلاش برای پرداخت به موقع عیدی کارکنان دولت

رئیس سازمان برنامه و بودجه: تلاش می‌کنیم تا اخر هفته آینده بتوانیم عیدی کارکنان دولت را پرداخت کنیم که مبلغ آن در آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش سرویس اقتصاد آرنا، داود منظور در گفتگوی ویژه خبری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه حاضر شد و به سوالاتی پاسخ داد.

منظور در رابطه با اصلاح ساختار بودجه گفت: کاری که دولت در بودجه ۱۴۰۳ انجام داد این بود که تلاش کرد یک گام به عملیاتی شدن اصلاح ساختار بودجه حرکت کند. مهمترین اصلاحی که در ساختار بودجه باید انجام دهیم، اتکا به منابع پایدار بودجه‌ای و جدا شدن تدریجی از درآمد‌های نفتی است. ما اعتقاد داریم درآمد‌های نفتی متعلق به نسل‌های آینده است و با هدایت به صندوق توسعه ملی و مولدسازی آن بتوانیم برای آینده منابع خوبی را تجهیز کنیم.

او افزود: در بودجه ۱۴۰۳ میزان اتکا دولت را به درآمد‌های نفتی کاهش محسوسی دادیم. به طوری که تراز عملیاتی بودجه از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان که منفی بود، به حدود منفی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. یعنی ما توانستیم منفی بودن تراز عملیاتی را یک سوم کاهش دهیم. تراز عملیاتی به معنای تفاوت درآمد‌های عملیاتی و جاری دولت با هزینه‌های جاری دولت است. هر چقدر که این اختلاف بیشتر باشد مجبوریم به سمت دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی حرکت کنیم و از این محل بودجه را تامین کنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: نکته‌ای که در بودجه به سمت آن حرکت کردیم، اجتناب از کسری بودجه پنهان بود. در تنظیم بودجه تلاش می‌شود بودجه تراز شود و در این دوره تلاش می کنیم منابع و درآمد را آنطور که انتظار می‌رود برآورد کنیم و بعد به هزینه‌ها بپردازیم. ما درآمد‌های نفتی بودجه ۱۴۰۳ و همینطور درآمد‌های حاصل از مولدسازی را نسبت به بودجه امسال کاهش دادیم. در بودجه امسال حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از واگذاری دارایی سهام دولت و مولدسازی اموال را پیش بینی کردیم، اما آنچه که محقق شده کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان است که این عملا به ناترازی بودجه‌ای تبدیل می‌شود.

منظور با اشاره به اینکه این موضوع در بودجه ۱۴۰۳ در مجلس مورد تغییر قرار گرفته گفت: آنچه که نمایندگان مجلس تصویب کرده اند هزینه ما را افزایش داده است. برآورد‌های ما نشان می‌دهد آنچه که در مجلس تصویب شده حداقل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های جدیدی تعریف شده که در طرف منابع برای آن‌ها پیش بینی نکرده ایم. در بخش‌های مختلف تحقق‌های درآمدی متفاوت است. اما در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال نسبت به ۱۰ ماه اول سال گذشته تحقق منابع درآمدی دولت ۴۰ درصد رشد کرده است. علیرغم این رشد درآمد‌های ما به اندازه‌ای نبوده که بتواند تمام هزینه ها را پوشش دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص حساب واحد خزانه گفت: یکی از اتفاقات خوبی که با وزارت اقتصاد دارایی و در مرحله‌ای با سازمان امور اداری استخدامی انجام دادیم، این بود که به سمت نظام یکپارچه مدیریت مالی دولت برویم. اقتضای آن هم این است که بتوانیم جریانات بودجه را از زمانی که منابع را تخصیص می‌دهیم تا زمانی که هزینه می‌شود ردیابی کنیم. به این طریق هر دستگاه اجرایی که از بودجه دولت استفاده می‌کند، همه منابع آن‌ها باید در یک حساب واحد برود. قبلا اینطور بود که سازمان‌ها می‌توانستند در بانک‌های مختلف حساب داشته باشند و نظارت بر این حساب‌ها برای سازمان برنامه و بودجه ممکن نبود. در بودجه سال آینده نیز تعیین شده که حساب‌های باقی مانده نیز باید به حساب واحد خزانه مزد بانک مرکزی منتقل شود. بخش عمده پرداخت به ذی نفع نهایی انجام شده و در مرحله بعدی موضوع پیمانکاران است. سامانه‌ها را نهایی می‌کنیم که بتوانیم بودجه‌های عمرانی را هم از طریق ذی نفع نهایی اجرا کنیم.

او در پاسخ به سوالی در مورد حساب واحد ارزی گفت: با توجه به اینکه بودجه ما ریالی است حساب ارزی تحت ضوابط خاص خود برای دستگاه‌هایی که نیاز داشته باشند خرید ارزی انجام دهند، با همکاری بانک مرکزی اتفاق می‌افتد. در آنجا هم بانک مرکزی برای هر دستگاهی که مراودات خارجی داشته باشد حساب‌های مربوط را تشکیل می‌دهد.

منظور در خصوص تکمیل طرح‌های عمرانی گفت: در دولت بناست که طرح‌های جدیدی را مگر به ضرورت آغاز نکنیم. امسال تعداد مجوز‌هایی که برای شروع طرح‌های جدید صادر کردیم کمتر از ۲۰ طرح است و صرفا در موارد خیلی اضطراری طرح‌های جدید را پذیرفتیم. تمایل ما این است که بخشی از تامین مالی طرح‌های جدید توسط شخص ثالث انجام شود.

او در پاسخ به سوالی در مورد درگاه ملی مجوز گفت: بهبود محیط کسب و کار یک هدف مشترک است که همه دستگاه‌ها در آن نقش آفرینی می‌کنند. آنچه که بیش از همه به بهبود محیط کسب و کار کمک می‌کند حرکت به سمت دولت الکترونیک است تا مراجعه حضوری ذی نفعان کاسته شود. گام‌های خوبی به سمت دولت الکترونیک برداشته شده و به عنوان مثال در سازمان امور مالیاتی تمامی خدماتی که یک مودی نیاز دارد در سامانه یکپارچه مالیاتی می‌تواند آن را دریافت کند.

منظور در مورد میزان پرداختی عیدی کارکنان دولت هم گفت: تلاش می‌کنیم تا آخر هفته آینده بتوانیم عیدی کارکنان دولت را پرداخت کنیم. مبلغ آن قطعی نبوده و در آینده اعلام خواهد شد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا