اقتصاد

بارش های بهمن ماه و نجات دریاچه ارومیه

رئیس حوضه آبریز دریاچه ارومیه: بارش بهمن ۱۴۰۲ سبب شده تا تراز دریاچه ارومیه ۴ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده و ۹۰ میلیون متر مکعب به حجم آن اضافه شود.

به گزارش سرویس اقتصاد آرنا، به نقل از فارس دریاچه ارومیه پس از تجربه حداقل تراز خود در نیم قرن اخیر، بار دیگر جان گرفت و ۸۰ کیلومترمربع از دریاچه معادل مساحت شهر ارومیه ۱۰ روزه پرآب شد.
رئیس حوضه آبریز دریاچه ارومیه احمد قندهاری از رشد ۸۰ درصدی باران نسبت به سال قبل خبر داده و می‌گوید، انتظار این است که وضعیت دریاچه روز به روز بهتر شود.
دریاچه ارومیه امسال ۹۰ میلیون مترمکعب بیشتر از سال گذشته پذیرای بارش ها بوده. این میزان ۱۰ برابر کل حجم دریاچه مصنوعی چیتگر در پایتخت است.

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت دوازدهم عیسی کلانتری با اشاره به این مسئله که ما آب دریاچه را قطره قطره جمع می‌کردیم، می‌گوید که حرف من این است «دریاچه ارومیه با این روندی که طی این دو سال داشته،‌ مسلما خشک می‌شود».

در مقابل، استاد دانشگاه پلی‌تکنیک سعید نیکی‌سخن از افت ۶۰ سانتی‌متری تراز دریاچه در سال آخر مسئولیت کلانتری پرده‌ برداشته و می‌گوید که هم ادعای احیای دریاچه در اواخر دهه ۹۰ و هم ادعای مرگ دریاچه در آذر ماه امسال دروغ است؛ «جایگزین شدن سیاست‌مداران به‌جای متخصصان بزرگترین ضربه به دریاچه ارومیه بود».

دریاچه ارومیه سالانه ۲.۵ میلیارد متر مکعب تبخیر داشته و حجم آب نرمال ورودی به آن نیز به دلیل تغییرات اقلیمی به ۲میلیارد متر مکعب رسیده است، لذا در سال‌هایی با بارش نرمال نیز با کاهش حجم دریاچه مواجه هستیم.

بر این اساس، انتقال آب به دریاچه در کنار کاهش مصارف آب با جایگزینی محصولات کشاورزی کم مصرف نسبت به محصولات پرمصرف در زمینه آب می‌تواند به افزایش تراز دریاچه و بهبود شرایط آن ختم شود.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا