اقتصاد

304 هزار میلیارد تومان تنخواه تورم زای دولت از بانک مرکزی

4.7 درصد از بودجه عمومی توسط دولت از تنخواه بانک مرکزی برداشت شده که 15 هزار میلیاردتومان بیشتر از میزان مجاز بوده است.

4.7 درصد از بودجه عمومی توسط دولت از تنخواه بانک مرکزی برداشت شده که 15 هزار میلیاردتومان بیشتر از میزان مجاز بوده است. این عمل 304 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور ایجاد خواهد کرد.

به گزارش سرویس اقتصاد سایت آرنا، سید حمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری خود گفت: دولت از محل تنخواه بودجه 40 هزار میلیارد تومان دریافت کرده است.

طبق قانون بودجه هر ساله دولت برای انجام برخی کارهای ضروری مجاز است تا 3 درصد بودجه عمومی را تحت عنوان تنخواه از بانک مرکزی قرض و تا پایان سال آن را تسویه کند.

این رقم در سه سال گذشته به علت حوادث غیر مترقبه از قبیل سیل و… به 6 درصد رسیده بود اما امسال به علت حذف دلایل افزایشی، این نسبت باز هم در همان حد 3 درصد اعلام شد.

این در حالی است که به گفته پور محمدی، امسال 40 هزار میلیارد تومان از تنخواه در دو ماه ابتدایی سال برداشت شده که برابر با 4.7 درصد از کل بودجه عمومی است.

باتوجه به آن که بودجه عمومی مصوب شده در سال 1400، معادل 841 هزار میلیارد تومان بوده بنابراین 3 درصد آن 25 هزار و 230 میلیارد تومان خواهد بود.

به عبارت دیگر دولت تقریبا امسال 15 هزار میلیارد تومان بیشتر از سقف مجاز از تنخواه بانک مرکزی برداشت کرده است گویی دولت به حجم 6 درصدی سال های قبل عادت کرده و هنوز نتوانسته است با رقم جدید خود را تطبیق دهد.

اما نکته مهم آن است که برداشت بی رویه از تنخواه سبب خلق نقدینگی شده و با توجه به ضریب فزاینده 7.6 درصدی، نقدینگی ایجاد شده در کشور برابر با 304 هزار میلیارد تومان و نقدینگی ناشی از تنخواه بالاتر از سقف تعیین شده در بودجه یعنی 114 هزار میلیارد تومان خواهد بود.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا