اقتصاد

سرانه مصرف برق در ایران ۲ برابر میانگین جهانی است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: براساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی سرانه مصرف برق در ایران ۲ برابر میانگین مصرف جهانی برق تخمین زده شده استیر

به گزارش سرویس اقتصاد آرنا، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: براساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی سرانه مصرف برق در ایران ۲ برابر میانگین مصرف جهانی برق تخمین زده شده است.

محسن ذبیحی در نشست مدیران حوزه انرژی استان خراسان رضوی که امروز در شرکت گاز استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: باید بدانیم در سال ۲۰۱۸ و براساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی، کشور ما رتبه نخست پرداخت یارانه‌های انرژی را داشته است. این مبلغ ۷۰ میلیارد دلار در سال بوده و ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی را شامل می‌شود. در همان سال در بخش خانگی و تجاری مصرف کشور ما بالا بود و حدود ۲ برابر میانگین مصرف جهانی برق تخمین زده می‌شود.

وی افزود: به همین جهت لازم است در این زمینه مشارکت صورت گیرد تا در سبک زندگی و مصرف انرژی بازنگری داشته باشیم. تابستان امسال مشترکین همراهی خوبی با ما داشتند، اما رشد مصرف برق منطقی بود. به عنوان نمونه رشد مصرف برق در خراسان رضوی به جز شهرهای مشهد، طرقبه و شاندیز ۱۵۰۰ مگاوات بود که اگر این رقم تا ۳۰۰۰ مگاوات نیز افزایش می‌یافت، ظرفیت تولید آن فراهم بود. در حقیقت مشکل اصلی محدودیت تامین انرژی است، در بخش زیرساخت ها مشکل وجود ندارد. راهکار نهایی نیز این است که مشارکت همگانی در مصرف بهینه صورت گیرد.

ذبیحی در مورد مزارع برداشت ارزهای دیجیتال نیز بیان کرد: در کشور یک مانوری برای جمع‌آوری این ماینرها رخ داده است. در مشهد نیز تا پنجشنبه هفته گذشته ۴۰۰ ماینر جمع‌آوری شد که ۳۷۷ دستگاه نیز پیش از آن جمع‌آوری شده بود. در کشور ما تلاش لازم برای قانونی کردن برداشت و استفاده از ارزهای دیجیتال در حال انجام است. البته باید توجه داشت ماینرها آنچنان خاموشی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند، اما قطعا می‌تواند تهدیدکننده شبکه باشد و باید براساس قیمت‌های مصوب از آن بهره‌برداری نمود. این موضوع تهدیدی برای صنعت برق خراسان نیست.

محمدرضا رمضانی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: باید توجه داشت شرکت توزیع نیروی برق مشهد یک میلیون و ۶۵۰ هزار مشترک دارد که ۸۱ درصد آن مشترکین خانگی هستند. ۴۰ درصد مصرف برق نیز مربوط به همین نوع از مشترکین است. همچنین میزان مصرف برق در بین مشترکین تجاری شهر مشهد ۱۲ درصد است. به طور کل این دو بخش ۵۲ درصد مصرف برق دارند که جزو بخش‌های غیرمولد هستند.

وی افزود: براساس آمارهای جهانی میزان مصرف مشترکان خانگی در ایران ۲۰۰۰ مگاوات است که میانگین این رقم در دنیا ۹۰۰ مگاوات است. این مساله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم تولید هر کیلووات برق نیروگاهی نیازمند ۱۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری است. خاموش کردن تنها یک لامپ اضافی توسط هر مشترک بیش از ۲.۵ میلیارد کیلووات انرژی صرفه‌جویی خواهد داشت.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا