اقتصاد

مالیات بر خانه خالی تکلیفش تا پایان سال باید مشخص شود

خانی گفت: قطعا باید قبل از پایان سال ۹۹ وضعیت مالیات بر خانه‌های خالی تعیین تکلیف شوند و دیتا و اطلاعات در اختیار سازمان مالیاتی قرار بگیرد

به گزارش سرویس اقتصاد آرنا ، هادی خانی معاون فناوری‌های سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به تعلل در اجرای اخذ مالیات بر خانه‌های های خالی اظهار کرد: موضوع مالیات بر خانه‌های خالی و همکاری که میان سازمان مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی شکل گرفته برابر تکلیف قانونی که در ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم داشتیم چند سالی است که مطرح می شود.

او ادامه داد: این موضوع در ۷ تا ۸ ماه اخیر به صورت جدی‌تر پیگیری شد و جلسات متعددی را با وزارت راه و شهرسازی داشتیم از ما درخواست اطلاعات کردند و ما پایگاه اطلاعاتی کاملی را در اختیار وزارت راه و شهرسازی گذاشتیم که به مجموعه اطلاعاتی که برای احراز خانه‌های خالی نیاز داشتند دسترسی پیدا کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: شناسایی خانه‌های خالی جنس تحلیل داده و داده کاوی است. باید مجموعه اطلاعاتی تجمیع و براساس معیار‌های مشخص، این مالیات تعیین و اخذ شود.

خانی گفت: وظیفه احراز خالی بودن خانه خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و وظیفه اخذ مالیات و صدور برگ تشخیص و مطالبه مالیات با سازمان امور مالیاتی است. نوع ورود سازمان مالیات بیشتر از جنبه تنظیم گری بازار بوده و کمک به حاکمیت است. سامانه توسط وزارت راه و شهرسازی، راه اندازی و دسترسی ما توسط وزارت راه در سامانه امکان پذیر شد، هرچند هنوز پیگیری می‌کنیم که دیتای خانه‌های خالی باید به صورت رسمی به ما اعلام کنند.

معاون سازمان مالیاتی بیان کرد: دسترسی به سامانه داریم وقتی می‌خواهیم در این سامانه کار حقوقی و مالیاتی روی اطلاعات انجام دهیم قاعدتاً برابر ماده ١۶٩ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم این دیتا را در قالب وب سرویس یا به صورت آفلاین رسماً به ما تحویل شود.

او یادآور شد: اینکه صرفا به سامانه املاک و اسکان دسترسی داشته باشیم در حالی که دیتای این سامانه مدام در حال تغییر و آپدیت شدن است. اگر بخواهیم روی ملکی که در سامانه به عنوان خانه خالی نام برده شده مالیات وضع کنیم، هنوز مطمئن نیستیم که این خانه همچنان خالی است یا دیگر خانه خالی نیست.

۲ هزار و ۸۰۰ خانه خالی محرز است

خانی درباره لیست ١٠٩ هزار خانه خالی هم گفت: از ١٠٩ هزار واحد حدود ٢٨٠٠ ملک در این سایت به عنوان خانه خالی به ما اعلام شده و خالی بودن تنها از نظر وزارت راه محرز شده است. باقی درحال تکمیل و تعیین تکلیف شدن است.

این مسئول مالیاتی گفت: این میزان ٢٨٠٠ ملک احراز شده اگر به ما رسمی اعلام نشود ما اطمینان نداریم که این دیتا بروزرسانی می‌شود یا خیر؟ باید در قالب وب سرویس یا بسته اطلاعاتی تحویل سازمان شود. آن وقت ما طرف حساب مردم هستیم و به سمت مطالبه مالیات می‌رویم.

خانی ادامه داد: همکاران ما با خانم اصلانی مدیر کل وزارت راه جلساتی را داشته‌اند که نحوه دریافت اطلاعات را در چارچوب قانون رسمیت ارائه دهیم. دوستان در وزارت راه هم نیازمند دیتا هستند که دستگاه‌های اجرایی متولی تولید و نگهدارنده این نوع دارنده دیتا‌ها هستند،

او افزود: تلاش کردیم دستگاه‌های اجرایی دیگر را ترغیب کنیم که با وزارت راه همکاری کنند. اگر قرار باشد شناسایی‌ها دقیق باشد باید پایگاه‌های اطلاعاتی مختلقی در اختیار وزارت راه قراربگیرد.

این مسئول مالیاتی گفت: این لیست ۱۰۹ هزار تایی در واقع مشکوک به خالی بودن هستند خروجی که من از سیستم می‌بینم نوشته شده در حال تعیین تکلیف شدن است، یعنی فرصتی به مالکان داده شده تا اصل ماجرای خالی بودن یا نبودن ملکشان را اعلام کنند.

مالکان خانه های خالی سریع تر اعلام وضعیت کنند

خانی تصریح کرد: وزارت راه یک بازه زمانی را برای این موضوع تعریف کرده که اگر در آن زمان مشخص مراجعه‌ای انجام نگیرد و مدارک تکمیلی را طرف صاحبان ملک ارائه نشود، این واحد‌ها خانه خالی محسوب می‌شوند و سازمان مالیاتی می‌تواند ورود داشته باشد.

معاون سازمان مالیاتی در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان امسال این لیست کامل می‌شود؟ هم توضیح داد: این موضوع به همکاری دستگاه‌های اجرایی و مالکان با وزرات راه و شهرسازی بازمی‌گردد. خود رویکرد این وزارت برای زمان بندی‌هایی است که مشخص کند و تعیین تکلیف‌هایی را انجام دهد. قطعا باید زودتر از زمانی که شما گفتید تعیین تکلیف شوند و دیتا و اطلاعات در اختیار سازمان مالیاتی قرار بگیرد


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا