اقتصاد

قابلیت خودکفایی در تولید کره|واردات ممنوع نیست اما صرف نمی کند

به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کره و افزایش قیمت این محصول در بازار؛ توجه به تولید آن در داخل افزایش یافته و گفته می شود در شرایط فعلی واردات این کالا صرفه اقتصادی ندارد

به گزارش سرویس اقتصاد آرنا طی روزهای گذشته افزایش ۲ برابری قیمت کره در بازار سر و صدای زیادی به پا کرده است. اخیراً وزارت صمت اعلام کرده که براساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار نرخ مصوب کره داخلی ۱۰۰ گرمی ۸ هزار تومان و هر کیلوگرم کره داخلی ۸۰ هزار تومان است. در این میان عده‌ای بحث ممنوعیت کره را مطرح کرده بودند و همین موضوع را دلیل گرانی عنوان می‌کردند که مسئولان وزارت صمت این مساله را نیز تکذیب و اعلام کردند که واردات ممنوع نیست بلکه فقط با ارز نیمایی یا آزاد قابل انجام است.

به گفته مسئولان صنعت لبنیات کشور، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کره که حدود دو سال قبل انجام شد و اتمام ذخایر کره‌ای که با ارز دولتی وارد شده بود دلیل گرانی این کالا است.

همچنین فعالان صنعت لبنی و دامداری کشور معتقدند که ما قادر به تأمین کره مورد نیاز در داخل هستیم و نیازی به واردات آن نداریم.

بنابراین می‌توان گفت شرایط اقتصادی فعلی در حالی که بسیاری از بخش‌ها را تحت فشار قرار داده فرصت بسیار مغتنمی برای بسیاری از صنایع است تا ظرفیت‌های مغفول آنها شکوفا شود چرا که با واقعی شدن نرخ ارز، واردات بسیاری از محصولات از جمله کره دیگر صرفه اقتصادی ندارد و تولید آن در داخل به نفع همه است.

در همین زمینه محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن لبنی کشور در گفتگو با عنوان کرد: سال ۱۳۹۷ با شدت گرفتن تحریم‌ها دولت تصمیم گرفت حدود ۴۵ هزار تن کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کند و ۱۳ شرکت لبنی این واردات را انجام دادند. این واردات طی مدت سه ماه انجام شد و تمام این ۴۵ هزار تن کره تا آخر خردادماه ۹۸ وارد کشور شد ضمن اینکه بعد از این واردات ارز ۴۲۰۰ تومانی دیگر به واردات کره تعلق نگرفت و حذف شد.

وی اضافه کرد: طی ۱.۵ سال گذشته این کره‌های وارداتی با نرخ مصوب در بازار عرضه شد؛ مصرف روزانه کره در کشور قریب به ۱۰۰ تن است.

کره خارجی حداقل ۳۵ درصد گران‌تر است | ‬ واردات صرف نمی‌کند

بنی طبا درباره اینکه برخی عنوان کردند که شرکت‌های لبنی واردکننده کره اقدام به توزیع کره‌های وارداتی به قیمت دو برابر کرده‌اند؟، افزود: این مساله به هیچ عنوان صحت ندارد چرا که شرکت‌های واردکنننده از سازمان بازرسی و تعزیرات حکومتی نیز درخواست کرده‌اند که از انبارهای آنها بازدید به عمل آید چرا که ۴۵ هزار تن کره وارداتی طی این مدت به اتمام رسیده و با توجه به مصرف روزانه کره این اتفاق عجیبی نیست.

وی با بیان اینکه کره‌ای که هم اکنون در بازار توزیع می‌شود تولید داخل است، گفت: واردات کره ممنوع نیست اما صرفه اقتصادی ندارد و هم اکنون کره تولید داخل حداقل ۳۵ درصد ارزان‌تر از کره خارجی است و هر کیلوگرم کره وارداتی در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار تومان تمام می‌شود و بنابراین قیمت ۱۰۰ گرم کره وارداتی به صورت فله بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان خواهد بود ضمن اینکه هزینه بسته بندی و … نیز به آن اضافه می‌شود.

به گفته بنی طبا تا قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کره به صرفه بود و تولید داخل چندان صرفه اقتصادی نداشت اما الان وضعیت برعکس شده است.

این فعال بخش خصوصی درباره اینکه برخی عنوان می‌کنند کشور ما هنوز ظرفیت تولید کره را ندارد، ادامه داد: ما از لحاظ فنی و تکنولوژی مورد نیاز چنین ظرفیتی را داریم. طی حدود ۲ الی ۳ سال گذشته سرمایه گذاری بسیار خوبی در این حوزه شده است.

قادر به تأمین کره مورد نیاز کشور در داخل هستیم

وی درباره اینکه عنوان می‌شود شیر تولیدی در کشور چربی لازم را برای تولید کره ندارد نیز توضیح داد: این مساله صحیح است گاوهای کشور عمدتاً از نژاد هولشتاین هستند که چربی شیر این نژاد کم است البته اخیراً نژادهای جدیدی نیز وارد شده که آنها چنین مشکلی ندارد ضمن اینکه مصرف سرانه لبنیات و شیر در کشور ما کاهش یافته و چون هم اکنون با شیر مازاد مواجه هستیم از محل چربی این محصول مازاد چربی مورد نیاز برای تولید کره تأمین می‌شود.

بنی طبا نیاز سالانه کشور به کره را حدود ۳۵ هزار تن اعلام و اضافه کرد: کارشناسان پیش بینی می‌کنند که با افزایش قیمت کره به احتمال قوی مصرف آن در کشور کاهش می‌یابد و همین مساله نیز باعث خواهد شد تولید داخل برای تأمین نیاز کافی باشد.

وی با بیان اینکه حجم زیادی از کره وارداتی به کشور از نیوزلند وارد می‌شد و بنابراین طعم تمام کره‌ها نیز یکسان بود، گفت: الان به تعداد برندهایی که در کشور داریم کره با طعم‌های مختلف تولید خواهد شد که این نیز اتفاق بسیار خوبی است.

اگر دولت اجازه صادرات شیرخشک بدهد، تولید کره افزایش می‌یابد

در همین زمینه برخی از فعالان بخش خصوصی نیز توسعه صادرات شیرخشک را یکی از راه‌های افزایش تولید کره در کشور عنوان می‌کنند. در همین زمینه موسی رهنمایی، قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفتگو با درباره توان کشور برای تولید کره گفت: کشور ما هم از نظر تکنولوژی و فنی و هم از نظر تولید شیر قادر به تأمین کره مورد نیاز داخل است.

رهنمایی ادامه داد: اگر دولت اجازه صادرات شیرخشک بدهد تولید کره نیز افزایش می‌یابد چون از محل خشک کردن شیر، به تولید شیرخشک و خامه می رسیم و از خامه استحصالی نیز کره تولید می‌شود


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا