اقتصاد

پرداخت وام کرونا به مشاغل آسیب‌دیده طی دو ماه آینده

بر این اساس، یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه اقتصادی آسیب دیده از کرونا که ۳ میلیون شاغل بیمه شده در آنها مشغول به کار بود، توسط وزارت کار شناسایی و مطابق ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا مشمول دریافت تسهیلات شدند

به گزارش سرویس اقتصاد آرنا ، مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار با بیان اینکه از ۶ میلیون شاغل آسیب دیده از کرونا حدود ۴۶ درصد فاقد بیمه هستند، گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان تیرماه پرداخت وام کرونا به کارفرمایان را انجام دهیم.

پس از شیوع ویروس کرونا و بر هم خوردن تعادل بازارهای مختلف، دولت تصمیم گرفت جهت حفظ اشتغال کارگران و کمک به بنگاه‌های اقتصادی، تسهیلاتی را در اختیار کارفرمایان ۱۴ رسته شغلی قرار دهد. بر این اساس، یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه اقتصادی آسیب دیده از کرونا که ۳ میلیون شاغل بیمه شده در آنها مشغول به کار بود، توسط وزارت کار شناسایی و مطابق ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا مشمول دریافت تسهیلات شدند.
در این راستا مقرر شد پس از ارسال پیامک به کارفرمایان از سوی وزارت کار، مشمولان در سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir ثبت نام کنند و پس از ثبت نام، اطلاعات از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بانک عامل جهت پرداخت وام کرونایی ارسال شود.

وام کرونایی ظرف دو ماه به کارفرمایان پرداخت می‌شود

در این بین، ابهاماتی در مورد محدودیت زمانی ثبت نام کارفرمایان و کم بودن میزان منابع اختصاص یافته وجود داشت که در این ارتباط، علاالدین ازوجی، مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هیچ گونه محدودیت زمانی برای ثبت نام کارفرمایان وجود ندارد. اما بحث اصلی این است که کل این منابع که ۴۹ هزار میلیارد تومان است، مدیریت و ظرف یکی دو ماه آینده پرداخت شود. یعنی این‌طور نباشد که یک واحدی ثبت نام نکند و تا مثلاً شهریور صبر کند و سپس اقدام کند؛ در این صورت مسلماً نمی‌تواند از تسهیلات بهره مند شود.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ما بنا داریم که پرداخت‌ها طی دو ماه خرداد و تیر انجام شود زیرا کل کشور اعم از شهرهای بزرگ و کوچک درگیر هستند و ۲۰ بانک و دستگاه‌های مختلف نیز در حال ارائه خدمت هستند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر ۴۹ هزار میلیارد تومان کفاف بنگاه‌های آسیب دیده را ندهد، تکلیف چیست؟ تصریح کرد: ظرفیت کشور بیش از این نیست. ما بنگاه‌های آسیب دیده را با همین مبلغ هم می‌توانیم حمایت کنیم.

ازوجی یادآور شد: واحدهای اقتصادی همچون مدارس غیرانتفاعی، سینماها، مهدهای کودک و … که با دستور دولت تعطیل شدند، به ازای هر کارگر مشغول به کار ۱۶ میلیون تومان وام دریافت می‌کنند و برای باقی واحدها به ازای هر کارگر شاغل ۱۲ میلیون تومان وام در نظر گرفته شده است.

۴۶ درصد کارگران آسیب دیده از کرونا بیمه ندارند

وی درباره بنگاه‌هایی که تحت تأثیر شیوع کرونا آسیب دیده‌اند اما فاقد کارگر یا کارمند بیمه‌ای هستند، هم گفت: ۶ میلیون نفر از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند که ۵۴ درصد دارای بیمه و ۴۶ درصد هم فاقد بیمه هستند؛ دو روز پیش دستورالعملی را برای حمایت از کارگاه‌هایی که کارگران‌شان فاقد بیمه هستند، تهیه کردیم؛ ممکن است یک مقدار مبلغ حمایت از این بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی کمتر از بنگاه‌های دارای کارگر بیمه شده باشد اما چارچوب همان است و به این صورت است که بنگاه در سامانه ثبت نام می‌کند و اطلاعات پس از پایش، جهت پرداخت وام به بانک ارسال می‌شود.

ازوجی افزود: دستگاه‌های اجرایی مربوطه، کار پایش اطلاعات را انجام می‌دهند و با استفاده از بانک اطلاعاتی خود، فعال بودن کارگاه و حفظ نیروها را تأیید می‌کنند. به عنوان مثال کارگاه‌های فعال در حوزه گردشگری را از وزارت میراث فرهنگی، باشگاه‌های ورزشی را از وزارت ورزش و جوانان و … پیگیری می‌کنیم تا احراز هویت کارفرما و شاغلین اثبات شود.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا