اقتصاد

بن بست مذاکرات جهانی برای کاهش تولید نفت

مذاکراتی که بسیار تلاش کرد تا به توافقی منجر شود که از مازاد نفت در جهان بکاهد، با سرباز زدن مکزیک در بن بستی سخت گیر افتاده است.

به گزارش آرنا ، مذاکراتی که بسیار تلاش کرد تا به توافقی منجر شود که از مازاد نفت در جهان بکاهد، با سرباز زدن مکزیک در بن بستی سخت گیر افتاده است.

انتظار می‌رفت، تولیدکنندگان نفت در گروه اوپک پلاس در روز جمعه، پیش از درخواست از کشورهای دیگر برای کاهش 5 میلیون بشکه‌ای نفت خام، بر مکزیک فشار بیاورند تا توافقی برای کاهش در مجموع 10 میلیون بشکه در روز از تولید نفت خام را به سرانجام برسانند.

قیمت نفت روز پنج شنبه علی رغم نزدیک شدن اوپک به توافق، سقوط کرد، زیرا قرنطینه در سراسر جهان به اقتصاد در سطح دنیا ضربه زده است و تاجران عقیده دارند که حتی کاهش 15 میلیون بشکه‌ای در روز تولید نفت برای ثبات بازار بسیار کم است.

بازارها در روز جمعه برای تعطیلات «آدینه نیک» تعطیل بودند، اما در روز پنج شنبه قیمت نفت برنت در نزدیکی 32 دلار در هر بشکه که نیمی از قیمت پایان سال 2019 است، معامله می‌شد.

به دنبال مذاکرات در روز پنج شنبه، اوپک، روسیه و هم پیمانان دیگر آنها، طرحی مشخص کردند تا میزان تولید خود را بیش از یک پنجم کاهش دهند و اعلام کردند انتظار دارند آمریکا و تولیدکنندگان دیگر به آنها بپیوندند.

در مکالماتی جداگانه پس از نشست، پادشاه عربستان، رئیس جمهور آمریکا و رئیس جمهور روسیه، اهمیت همکاری میان کشورهای تولیدکننده را بار دیگر بررسی کردند.
کرملین پس از تماس با تولیدکنندگان دیگر اعلام کرد: « تمایل برای اقدامات هماهنگ با هدف ثبات بخشی به وضعیت تجاری نفت در جهان و کاهش تاثیر منفی ناشی از قیمت ناپایدار نفت در اقتصاد جهان وجود دارد.»

اما در نهایت اوپک پلاس اعلام کرد، توافق نهایی به پیوستن مکزیک به این بسته بستگی دارد، چراکه این کشور از کاهش تولیدی که از آن درخواست شد، سر باز زده است.
عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان به رویترز گفت: «من امید دارم مکزیک منفعت این توافق را نه تنها برای مکزیک بلکه برای تمام جهان ببیند. تمام این توافق به موافقت مکزیک منوط است.»

در جریان مذاکرات، مکزیک پیشنهاد کاهش 100 هزار بشکه در روز طی دو ماه آینده را عنوان کرد که تولید از 1.781 میلیون بشکه در روز در ماه مارس به 1.681 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد. از مکزیک خواسته شده تا روزانه 400 هزار بشکه نفت از میزان تولیدش را بکاهد.

اسناد اوپک نشان می دهد این گروه در نظر دارد تا در مجموع 10 میلیون بشکه در روز در ماه های می و ژوئن از تولید خود کم کند. تمامی اعضا تولید خود را 23 درصد کاهش می دهد و عربستان و روسیه روزانه 2.5 میلیون بشکه و عراق روزانه 1 میلیون بشکه در روز تولید خود را کاهش می دهند.

عربستان در ماه مارس تولید خود را افزایش داده بود و اکنون اگر توافق حاصل شود، باید 3.8 میلیون بشکه در روز از تولید خود را بکاهد.
بر اساس این طرها، اوپک پلاس، از جولای تا دسامبر، 8 میلیون بشکه در روز کاهش تولید خواهد داشت و 6 میلیون دیگر از ژانویه 2021 تا آوریل 2022 از تولید خود کم می کند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا