اقتصادبرگزیده ها

تاثیر آغاز اجلاس FATF بر وضعیت امروز بورس

در حالی که کارشناسان پیش از شروع هفته وضعیت بازار سهام را مثبت ارزیابی کرده‌اند اما از امروز با آغاز اجلاس FATF برخی سهامداران نسبت به آینده بازار نگرانی‌هایی خواهند داشت. در اولین رفتار سهامداران در روز یکشنبه چه نشانه‌هایی وجود دارد؟

در صف خرید سهام امروز صف‌های میلیونی همچنان قابل مشاهده هستند. نماد ومهان با ۳۳۶ میلیون مورد تقاضا بیشترین ارزش در صف خرید را دارد و نمادهای کلر و شتران نیز در جایگاه دوم و سوم با ۴۳ میلیون و ۹۰ میلیون مورد تقاضا قرار دارند.

نمادهای با بیشترین ارزش در صف خرید روز یکشنبه
در سوی دیگر صف فروش هم نسبتا فعال است. سه نماد خپارس، وتجارت و وآوا بیشترین صف فروش را دارند.

نمادهای با بیشترین ارزش در صف فروش روز یکشنبه
این وضعیت در حالیست که امروز قرار است اجلاس FATF آغاز شود. نشست شش روزه FATF در حالی روز یکشنبه ۲۷ بهمن با حضور بیش از ۸۰۰ نماینده از کشورهای مختلف در پاریس برگزار می‌شود که قرار است در پایان این نشست در خصوص اقدامات امارات متحده عربی، پاکستان و ایران برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ارزیابی صورت بگیرد.
ورود احتمالی ایران به لیست سیاه FATF شاید با تحولات زودگذر سیاسی دیگر کمی تفاوت داشته باشد، چرا که اثرات آن بلندمدت خواهد بود و نه تنها واکنش هیجانی به برگزاری نشست پاریس در کل هفته شاید بر تمام نمادهای بورسی ادامه داشته باشد بلکه پس از مشخص شدن نتیجه نشست، در بلندمدت نیز به دلیل سخت‌تر شدن عملیات بانکی و تجاری برای شرکت‌های صادرات و واردات‌محور شاهد تضعیف عملکرد مالی شرکت‌ها و در نهایت روی برگرداندن معامله‌گران از نمادهای این شرکت‌ها در بورس باشیم.
در این میان نمادهای گروه بانکی و خودرویی به علت درگیری مستقیم با اثرات FATF احتمالا بیشترین تاثیر منفی را از ورود ایران به فهرست سیاه FATF بپذیرند. در وهله دوم نمادهای شرکت پتروشیمی و پالایشگاهی که صادرات‌محور بوده و حجم صادرات بالایی دارند احتمالا بیش از سایر شرکت‌ها تحت تاثیر قرار گیرند.

با این حال کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه در نظرسنجی این هفته تجارت‌نیوز با ۵۷٫۱۵ درصد احتمال بورس هفته پیش رو را مثبت دانسته‌اند و سایر کارشناسان نیز با ۲۸٫۵۷ درصد احتمال آن را خنثی و با ۱۴٫۲۸درصد منفی اعلام کرده‌اند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا