اقتصادبرگزیده ها

افزایش قیمت ها در بازار خودرو و کاهش قدرت خرید مردم

قیمت خودرو روز به روز در حال افزایش است و به هیچ وجه قصد ارزان شدن و خودرو دار شدن اقشار متوسط و رو به پایین را ندارد بطوری که کارگران با حقوق دو میلیون تومان برای خرید یک خودروی پراید معمولی و ساده باید بیش از 30 ماه کار کنند و نه چیزی بخورند و نه چیزی بپوشند.

چند روزى است که مجددا بازار خودرو شاهد افزایش قیمت چشمگیرى است و برخى از فعالان بازار معتقدند این روند قیمتى به دلیل کاهش عرضه و کند شدن مراحل صدور فاکتور رخ داده است. با وجود اینکه در چند ماه گذشته شاهد کاهش قابل توجه نرخ ارز به ویژه در هفته هاى اخیر بودیم، اما خودرو این کاهش قیمت را به خود ندید و چه بسا شاهد افزایش قیمتى بین 3 تا 15 میلیون تومان در برخى از مدل ها بود.
به گفته کارشناسان صنعت خودروسازى، موضوع کاهش عرضه با بهانه‌هاى مختلف، به رویه همیشگى افزایش قیمت این محصول تبدیل شده و با توجه به اینکه بازار خودرو به ثبات نسبى رسیده، اما انحصار در این صنعت هر بار منجر به افزایش قیمت این کالا مى شود.
آن طور که رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و نمایندگى‌هاى فروش و خدمات پس از فروش خودرو شیراز مى‌گوید گرانى لحظه اى قیمت خودرو باعث مى‌شود که بیشتر معاملات در بازار شیراز به هم بخورد.

آشفته بازار خودروی شیراز

هدایت الله باقرى با بیان اینکه در حال حاضر بازار خودرو در شیراز به دلیل نوسان شدیدى که دارد در آشفتگى به سر می‌برد، می‌گوید: از زمانى که وضع اقتصاد دگرگون و نرخ دلار دچار نوسان شد، هر روز شاهد افزایش، افت و عوامل دیگری مانند کسادى بازار هستیم که این مهم سبب شده وضع نامناسبى در بخش خودرو داشته باشیم.

هدایت الله باقرى در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه چند روز گذشته قیمت خودرو افزایش و کاهش زیادى داشته است، مى افزاید: اما متاسفانه در روزهای گذشته شاهد افزایش شدید قیمت بودیم.

ارسال روزانه حدود 20 الى 30 شکایت به اتحادیه
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و نمایندگى هاى فروش و خدمات پس از فروش خودرو شیراز در ادامه با اشاره به اینکه نابسامانى هاى قیمت خودرو باعث افزایش تعداد شکایت شده است، مى گوید: این در حالى است که روزانه حدود 20 الى 30 شکایت به اتحادیه فروشندگان خودرو شیراز ارسال مى شود.

وى با اشاره به قیمت خودروها در بازار مى گوید: قیمت پراید در چند روز گذشته حدود 52 میلیون تومان بود اما متاسفانه در حال حاضر به بیش از 60 میلیون تومان رسیده است.

اقشار متوسط به پائین قدرت خرید خودرو را از دست داده اند
باقرى بیان مى کند که قیمت هاى خودرو به گونه اى شده است که اقشار متوسط به پائین جامعه، قدرت خرید را از دست داده اند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و نمایندگى هاى فروش و خدمات پس از فروش خودرو شیراز، خاطر نشان می‌کند: بعضى از افراد حدود 40 الى 45 میلیون تومان براى خرید پراید پس انداز کرده بودند، اما بعد از مراجعه به نمایشگاه متوجه مى شوند که ناگهان قیمت خودرویى مانند پراید بیش از 5 میلیون تومان گران شده است.

وى با بیان اینکه قشر کم درآمد و کارگر از افزایش قیمت‌ها متضرر مى‌شود، می‌افزاید: در حال حاضر سایت‌هاى خرید و فروش در حال فعالیت خرید و فروش هستند که افراد سودجو باعث شده‌اند کلاهبردارى‌هایى در این سایت ها انجام شود.
باقرى معتقد است که در صورت نبود تدبیر و چاره اندیشى مناسب دولتمردان، اتفاق بدترى در حوزه خودرو ایجاد مى شود که به هیچ وجه به نفع مردم و نمایشگاه داران و فعالان این صنف نیست.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و نمایندگى هاى فروش و خدمات پس از فروش خودرو شیراز مى افزاید: جهت آرامش در بازار خودرو نیازمند یک اقدام بنیادى هستیم، اما متاسفانه شواهد بیانگر این موضوع است که دولتمردان چندان علاقه اى به حل مشکلات خودرو ندارند.

باقرى با اشاره به اینکه خوردوهاى داخلى به دلیل اینکه در بازار عرضه نمى شوند، چندان دچار کاهش قیمت نشده اند، مى گوید: در بعضى از مواقع شاهدیم که عرضه کم خودروهاى ایرانى سبب شده که قیمت بعضى از آنها مجددا گران شود.

اقشار متوسط به پائین به هیچ وجه قدرت خرید خودرو را ندارند
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو شیراز هم در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت بازار خودرو در شیراز چندان جالب نیست، مى گوید: کاهش فروش خودرو در بازار، رونق را از بازار خودرو در شیراز گرفته است.

جواد رزمى در گفت و گو با ایلنا مى افزاید: در حال حاضر فروش خودرو در بازار شیراز به صورت قطره‌چکانى انجام مى شود.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو شیراز با بیان اینکه افراد عادى نمى توانند جهت ثبت نام خودرو در سایت ها ثبت نام کنند، ادامه مى دهد: در شرایط فعلى افرادى که مى خواهند خودروی ارزان و نو خریدارى کنند، باید حداقل حدود 60 میلیون تومان سرمایه داشته باشند.

وى مى افزاید: موضوع سوخت از مهم ترین دلایلى است که سبب شده مردم به خرید خودروهاى دوگانه رو بیاورند؛ البته خودروهاى خارجى هم مشترى خاص خود را دارد.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل شیراز با اشاره به اینکه بى تعهدى و عدم تحویل خودرو به مردم به شرکت هاى خودرو ارتباط دارد، مى افزاید: این در حالى است که نمایندگى ها به عنوان نماینده و واسطه ها شرکت هاى فروش خودرو و متقاضیان هستند.

رزمى در ادامه بیان مى کند: با این قیمت ها، کارگران به هیچ وجه قدرت خرید خودرو را ندارند و خرید خودرو همانند خواب براى این قشر است.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو شیراز تصریح مى کند در حال حاضر تنها افرادى که قصد تعویض خودروهایشان را دارند اقدام به خرید و فروش مى کنند.

خرید خودرو برایم آرزو شده است
حمید یکی از کارگران در ادامه با بیان اینکه قدرت خرید خودرو را به کل از دست داده ام می گوید: از ماه های گذشته با قرض و وام حدود 40 میلیون تومان پس انداز کردم و برای خرید یک پراید به بنگاه مراجعه کردم که متاسفانه دیدم قیمت پراید به 50 میلیون تومان رسیده است.

وی در گفت و گو با ایلنا می افزاید: به ناچار و برای خرید این خودرو طلاهای خانمم را فروختم و حدود 10 میلیون توانستم جور کنم که متاسفانه با مراجعه به نمایشگاه ها و بنگاه‌ها دیدم که قیمت پراید مجددا گران شده و به بیش از 60 میلیون تومان رسیده است.

حمید در ادامه بیان می کند: این گرانی ها سبب شد که دیگر از خرید خودرو منصرف شوم به گونه ای که با این تفاسیر حالا حالاها نمی توانم خودرودار شوم و خرید خودر برایم آرزو شد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا