اقتصادبرگزیده ها

عزم اوراسیا برای همکاری اقتصادی با ایران

عزم مدیران اجرایی و مسئولان سیاسی کشور‌های اوراسیا برای همکاری اقتصادی با ایران، جزم است.

آقای رضا اردکانیان در حاشیه همایش دو روزه مناطق آزاد ویژه و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های همسایه با محوریت صادرات – ترانزیت و اوراسیا در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه آیا تحریم، مانع از اجرای این موافقتنامه می‌شود یا خیر؟ افزود: ما باید با اتکا به منابع انسانی توسعه یافته و فعالان بخش خصوصی در موافقتنامه اتحادیه اوراسیا موفق عمل کنیم که در این صورت، بخشی از بار و فشار تحریم‌ها از دوش مردم برداشته می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه موافقتنامه اوراسیا یک موافقتنامه تجاری میان کشور‌های عضو است، گفت: خوشبختانه مناطق آزاد با تسلط بر اهمیت عضویت در اتحادیه اوراسیا نسبت به برگزاری این همایش، اقدام کرده است تا زمینه آشنایی حداکثری سازمان‌ها و بخش‌های خصوصی با این موافقتنامه را فراهم کند.

آقای اردکانیان با بیان اینکه از عضویت موقت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا سه ماه و نیم می‌گذرد، افزود: موضوع این موافقتنامه تسهیل در تجارت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است و ما فرصت سه ساله برای استفاده حداکثری از این موافقتنامه را داریم و برای عضویت دائم، مذاکرات در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود بنابراین باید سطح هماهنگی را بالا ببریم.
وزیر نیرو با اشاره به حضور وسیع ایران در موافقتنامه چندجانبه اقتصادی اوراسیا گفت: ۴۰ کشور دنیا از جمله هند در صف پیوستن به این موافقتنامه هستند که ایران توانسته حضور خود در این اتحادیه را شکل بدهد.

وی با اشاره به شرایط تحریم و امکان فعالیت ایران در این اتحادیه و همکاری با کشور‌های عضو افزود: همکاری کشور‌ها مبتنی بر منافع آن‌ها از منطقه است و در عین حال بسیاری چشم به ظرفیت‌های آسیای مرکزی دوخته اند، اما به هر حال شاهد عزم و جزم قاطع مدیران سیاسی و اقتصادی این کشور‌ها برای استقرار مفاد این موافقتنامه هستیم حتی در شرایط تحریمی.

اردکانیان همچنین درباره تاثیر مناطق آزاد در اقتصاد ایران و حضور این مناطق در همکاری با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا گفت: ۱۳۰ میلیارد دلار صادرات از مناطق آزاد ایران در ۶ سال رقم دلگرم کنند‌ه ای است که نشان از اثرگذاری این مناطق در اقتصاد ایران دارد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا